هفت میلیون دلار قطعه در فولاد هرمزگان بومی‌سازی شد

بندرعباس - ایرنا - سرپرست معاونت بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان با بیان اینکه هفت میلیون دلار قطعه، تجهیز و ماده مصرفی از سال گذشته تاکنون در این شرکت بومی‌سازی شده است، گفت: بومی‌سازی قطعات و تجهیزات در این شرکت با رویکرد کاهش انحصار در تامین قطعات خارجی و کاهش وابستگی تامین قطعات به ارز بوده است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان، مجید ابوعطیوی روز یکشنبه اظهار کرد: سال گذشته موفق شدیم بیش از چهار میلیون دلار قطعه و تجهیز را در شرکت فولاد هرمزگان بومی‌سازی کنیم و در ۶ ماهه نخست امسال نیز این میزان تاکنون به بیش از سه میلیون دلار رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت بومی سازی در صنعت فولاد ادامه داد: تحریم‌ها مانع همکاری کافی تامین‌کنندگان خارجی با شرکت‌های ایرانی شد و بسیاری از شرکت‌های خارجی ارتباط خود را با فولادسازان ایرانی قطع کردند؛ در این شرایط، تولیدکنندگان داخلی مجبور به تامین برخی قطعات و مواد اولیه مورد نیاز خود از تجار با هزینه‌هایی بیشتر از قبل شدند و در نهایت افزایش نرخ ارز نیز به‌عنوان یک مولفه مهم در واردات بر پیچیدگی این موضوع اضافه کرد.

سرپرست معاونت بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان تصریح کرد: برای مقابله با این وضعیت، تولیدکنندگان ایرانی راهکارهای جایگزین بهتر از واردات را دنبال کردند که در این زمینه، بهترین راهکار استفاده از ساخت داخل و بومی‌سازی تجهیزات، ماشین‌آلات، قطعات، مواد اولیه و حتی فناوری های روز دنیا بود.

ابوعطیوی توضیح داد: یکی از صنایعی که به عنوان پیشگام در نهضت بومی‌سازی و قطع وابستگی به واردات مطرح شد، صنعت فولاد بود؛ به طوری که تولیدکنندگان این صنعت دست در دست هم با کمک سازندگان و تامین‌کنندگان داخلی، موفق به برطرف شدن بسیاری از نیازهای خود بدون کمک گرفتن از خارجی‌ها و واردات شدند.

وی درخصوص توانمندی بومی‌سازی و دانش فنی این مجموعه برای ساخت داخلی تجهیزات گفت: شرکت فولاد هرمزگان طی چند سال گذشته و همگام با صنعت فولاد کشور، به صورت جدی به مقوله بومی‌سازی و ساخت داخل توجه کرده و توانسته در چند سال گذشته ده‌ها قطعه و تجهیز راهبردی را بومی‌سازی کند و ضمن ارتقای دانش فنی در زمینه مهندسی و ارتباط با شرکت‌های سازنده داخلی طی سال‌های اخیر عملکرد مثبت و قابل قبولی را به ثبت برساند.

سرپرست معاونت بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان تصریح کرد: رویکرد فولاد هرمزگان توسعه توانمندی سازندگان داخلی، رونق اقتصادی کشور و حرکت در راستای توسعه پایدار است که امیدواریم در ادامه بتوانیم بازهم سهم بومی‌سازی را در این شرکت افزایش داده و به صرفه‌جویی ارزی و جلوگیری از خروج ارز از کشور کمک کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha