بازرسی-رسانه، ۲ بال هم‌راستا در پیشگیری و مبارزه با فساد

کرمان- ایرنا- همانطور که انتظار می‌رفت و بازرس کل کرمان در مراسم معارفه خود در شهریورماه امسال نیز بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت رسانه و عرصه اطلاع‌رسانی در پیشگیری از وقوع جرم و برخورد با فساد صحبت کرده بود، در عمل نیز وی، نخستین‌ها را در فعالیت‌هایش با رسانه شروع کرد؛ از حضور در جمع خبرنگاران و توصیه به تقویت مطالبه‌گری سطح کلان در استان تا نحوه فعالیت در این زمینه بدون ورود به مرزهای سیاه‌نمایی.

به گزارش ایرنا، دادخدا سالاری مدیرکل بازرسی استان کرمان که ۱۷ شهریورماه امسال با حکم رییس قوه قضاییه در این مسئولیت منصوب و سه روز بعد، در جلسه‌ای معارفه شد، چندروز پیش در جمع هیات اندیشه‌ورز بسیج رسانه استان حضور یافت و خطاب به آنان توصیه هایی با کلیدواژه های رسانه و مطالبه گری داشت؛ از اینکه کرمان به عنوان استان معدنی صاحب ظرفیت های بسیار معدنی است اما باوجود آنکه زیرساخت هایش مثل جاده ها در این رهگذر مستهلک می شود و درگیر آلایندگی است، از مواهب سود این معادن، آنطور که باید استفاده نمی‌برد و توصیه کرد که رسانه ها در این زمینه با نگاه کلان‌نگری مطالبه کنند.

وی با بیان اینکه در بازرسی، کارها را البته در این زمینه شروع کرده ایم و از رسانه ها نیز حمایت می کنیم، تاکید داشت که فعالیت و مطالبه گری درست و دقیق رسانه ها می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند؛ وی رسانه ها را همکار خود در بازرسی خواند.

سالاری برای آنکه در عمل هم نشان دهد که رسانه‌ها را به‌واقع همکار خود می‌داند و جایگاه و کارکرد آنان را مهم می داند، تنها چندروز بعد از نشست خود با اصحاب رسانه عضو هیات اندیشه‌ورز بسیج رسانه استان، به مناسبت ۱۹ مهر - سالروز تاسیس سازمان بازرسی-، نخستین نشست رسانه‌ای خود با عنوان هم اندیشی با رسانه ها را ترتیب داد و تاکید کرد که نخستین جلسه عمومی خود به این شکل را با رسانه ها گذاشته تا اهمیت این عرصه و اینکه خبرنگاران را همکار خود در بازرس می داند را نشان دهد.

بازرس کل کرمان در این جلسه هم که با استقبال و حضور پرشمار اصحاب رسانه ها برگزار شد، تقریبا همان حرف های چندروز قبل خود در جمع اعضای هیات اندیشه ورز بسیج رسانه استان را تکرار کرد.

وی در این جلسات با تاکید و تکرار سعی کرد تصریح کند که اصحاب رسانه را همکاران خود در بازرسی می داند و بر این نکته تصریح دارد که باید از ظرفیت رسانه، هم در پیشگیری از بروز فساد استفاده کرد و هم اینکه در برخورد با فساد، با کمک رسانه، بازدارندگی و آموزش را با هدف کاهش وقوع فساد، ارتقا داد.

سالاری تاکید کرد که اصحاب رسانه به سبب سطح دسترسی، فرصت حضور در همه سطوح جامعه و ارتباط با اقشار مختلف به عنوان چشم بیدار جامعه به شمار می رود و باید همکار وی در بازرسی باشند؛ البته با دغدغه کارها و مطالبه های بزرگ و کلان، مسائل را پیگیری کنند.

وی در این جلسات برای آنکه اهمیت درگیر نشدن به مسائل خرد و کوچک که به فراموشی مسائل بزرگ می انجامد را خاطرنشان کند، به اقدام و سخنان یکی از جاسوسان سابق انگلیس در خاورمیانه در سده های گذشته اشاره کرد و گفت که وی خطاب به حکام خودش در انگلیس می نویسد که مردم را در خاورمیانه به کارهای کوچک مشغول کردم که به کارهای بزرگ فکر نکنند و حکمرانی شما(استعمارگران) استمرار یابد.

بازرسی-رسانه، ۲ بال هم‌راستا در پیشگیری و مبارزه با فساد
دادخدا سالاری

استان حاج قاسم تحول آفرین

وی در ادامه با بیان اینکه چهره استان کرمان با آن همه ظرفیت‌های معدنی، کشاورزی، گردشگری و صنعتی نه تنها در شان شهید حاج قاسم سلیمانی تحول آفرین، که در شان یک استان برخوردار از این منابع خدادادی نیز نیست اظهارداشت: هر فلز کانی که بگویید در استان داریم اما ارزش افزوده آنها برای استان بسیار ناچیز است.

بلای خام فروشی

سالاری در ادامه به موضوع خام فروشی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار دارد و اجرا نشدن زنجیره های تولید در صنایع پایین دستی معادن و صنایع در استان کرمان اشاره و تاکید کرد: محصولات خود را خام صادر می کنیم، بعد باید تولیدات ناشی از آنها را دهها برابر قیمت وارد کنیم؛ چرا نباید خودمان همین صنایع با ارزش افزوده بیشتر را تولید نکنیم؟.

وی به تخریب و استهلاک جاده ها در نتیجه تردد بالای کامیون های بزرگ، آلایندگی محیط زیست و سایر هزینه هایی که صنایع معدنی برای استان ایجاد می کند اشاره و تاکید کرد: این اتفاق ها از جیب کرمان رخ می دهد اما سود آنها و نیز حقوق های نجومی بین دیگران در تهران تقسیم می شود.

به گفته بازرس کل کرمان، شرکت ملی مس براساس اساسنامه در مجلس باید در کرمان فعالیت کند و مستقر باشد که با یک مصوبه دولت به تهران منتقل و به حیاط خلوتی در تهران تبدیل شده است.

وی در ادامه چند مقوله مهم مثل مسئولیت های اجتماعی معادن که به این نام معلوم نیست چقدر و کجا هزینه می شود اما آنچنان که باید نصیب استان نمی شود را مورد اشاره قرار داد و گفت: به طور مثال با ادعای مسئولیت های اجتماعی کارهایی که نفع آنها به استان نمی رسد انجام می دهند حال آنکه سهم آن از مالیات را نیز کم می کنند، منت نیز بر سر استان می گذارند؛ درصورتی که باید با این اعتبارات اشتغال برای چندین نفر ایجاد کنند.

سبک و سیاق حاج قاسم

مدیرکل بازرسی استان کرمان با بیان اینکه هم ما و رسانه ها تاکنون به مطالبات کوچک پرداخته ایم و سرگرم آنها در سطوح نازل شده ایم، افزود: باید به سبک و سیاق حاج قاسم اقدام کنیم؛ وی هنری داشت که مرزهای خودساخته را می شکست.

وی تاکید کرد: مرزهای ذهنی ما واقعی نیستند؛ مرزهایی که بر مبنای ترس، مصلحت اندیشی، جزیی‌نگری یا هر عامل دیگر در ذهن ما شکل گرفته را باید مانند حاج قاسم شکست؛ با همین صنایع کرمان می توان بر دنیا تاثیر گذاشت اما ابتدا باید خام فروشی تعطیل شود و صنایع پایین دستی توسعه یابد.

به گفته بازرس کل کرمان، تاکنون هرسال کمتر از یک درصد و در حد نیم درصد حقوق دولتی معادن استان که در قانون به صراحت سهم ۱۵ درصدی آن قید شده، به استان بازگشته است؛ چرای آن را باید توضیح دهند.

سالاری البته تاکید کرد که مطالبه گری رسانه ها مهم است که وارد سیاه‌نمایی نشود؛ همچنین بعد از مطالبه گری از سازمان های متولی حمایت در رسانه نیز صورت گیرد که تصور مچ‌گیری از آنان نشود؛ سازمان بازرسی هم در این عرصه از رسانه ها پشتیبانی می کند.

وی این جمله را اینطور بیان کرد: هنر تحول بدون تنش.

سالاری همچنین به ضرورت انتقال حساب های بانکی معادن بزرگ به استان اشاره و تاکید کرد که این مهم نیز محقق نشده؛ حساب جاری ممکن است آورده باشند اما حساب های مادر در تهران است.

به گفته وی غنی ترین استان از نظر منابع معدنی در دو،سه سال پیش رتبه ۳۱ کسب و کار کشور را داشت؛ چرا باید اینطور باشد؟.

بازرس کل کرمان تاکید کرد: معادن بزرگ کرمان می توانستند برای استان فرصت باشند اما به بحران و تهدید (برای استان) تبدیل شده اند.

حل مشکل در ایست بازرسی مرصاد

سالاری برای آنکه اثر مطالبه گری رسانه ها و همراهی بازرسی را نشان دهد به دغدغه خبرنگاران در مورد ایست بازرسی مرصاد و معطلی طولانی شهروندان اشاره و تاکید کرد: در همین چند وقت که شروع به کار کردیم، در موضوع ایست بازرسی ورود کردیم و اقدام عملیاتی و میدانی برای حل مشکل معطلی شهروندان در این محل با آغاز تعریض خطوط تردد و سایر امکانات کلید خورد و مشکل برای رفع شدن، وارد عرصه اجرا شد.

وی تاکید کرد: رسانه ها باید با نگاه کلان‌نگر، تقسیم کار داشته باشند و مسائل و مشکلات را رصد و پیگیری کنند تا با همراهی بازرسی، بتوان زمینه حل مشکلات و موانع موجود را فراهم آورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha