کیمیای بازرسی کل
مراسم معارفه مدیرکل بازرسی کرمان

کرمان- ایرنا- برخلاف قولی که می‌گفت قبلا داده، باز سخنرانی مراسم معارفه خود را با شعری از حافظ خطاب به رییس بازرسی کل کشور شروع کرد و گفت «تو که کیمیافروشی نظری به قلب ما کن که بضاعتی نداریم و فکنده‌ایم دامی»، که بهانه و شروعی شد برای کف‌زدن حاضرانی که جایی برای نشستن در آن تالار نونوار نداشتند و خیلی‌ها ایستاده نظاره‌گر مراسم بودند.

برای من که شناخت زیادی از عملکرد و زندگینامه بازرس کل جدید استان کرمان ندارم معلوم نشد آنطور که در کلیپ معرفی وی پخش شد، چون چندین سال از تحصیلاتش در شیراز-شهر گل و بلبل- گذشته سبب‌ساز این ذوق و قریحه شعر و نیز حافظ‌خوانی‌اش بوده یا عوامل دیگر هم دارد اما در خلال صحبت‌هایش وقتی در همان ابتدا داشت از بازرس پیشین بابت «مجاهدت‌های خاموش و ماندگار»ش قدردانی می‌کرد، باز بیت دیگری خواند: اگر گفتم دعای می فروشان، چه باشد حق نعمت می گزارم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۳، درست سه روز پس از آنکه رییس قوه قضاییه در حکمی بازرس کل کرمان را منصوب کرد، در یکی از سالن های تالار زیبای فرهنگ و هنر شهر کرمان، نشسته بودیم و منتظر شروع مراسم تکریم، معارفه و قدردانی از مدیرکل بازرسی پیشین که آنقدر در این مسئولیت خدمت کرد که خودش هم در نخستین جملات سخنرانی‌اش، با مزاح، به آن اشاره داشت و ۲۰ سال فعالیت در این مقطع را مورد اشاره قرار داد.

احمد آبیار پس از ۲ دهه فعالیت در بازرسی استان کرمان به عنوان معاون قضایی سازمان قضایی نیروهای‌ مسلح استان منصوب شد و این مسئولیت بسیار حساس را به دادخدا سالاری سپرد؛ مردی که چندین سال سابقه فعالیت به عنوان دادستان عمومی و انقلاب مرکز پهناورترین استان کشور سبب شناختی از وی نزد دیگران شده که ازدحام مراسم معارفه‌اش و تشویق‌های حاضران در آن، خود یک نماد و مولفه‌ای از محبوبیتش نزد شهروندان و مدیران در دستگاه قضا و خارج از آن قلمداد می‌شود.

کیمیای بازرسی کل
احمد آبیار(بازرس کل پیشین) دادخدا سالاری(بازرس کل جدید)

مردی که درباره وی می‌گویند، برخلاف طبع شاعرانه، روحیه مردم‌داری و با اخلاقش، در قضاوت، حکم دادن و برخورد با خاطیان و مفسدان، به هیچ عنوان شوخی نداشته و بسیار قاطع عمل می‌کرده است.

عصاره تجربه ۲۰ ساله در نهاد بازرسی

آبیار بازرس کل پیشین در این نشست، غیر از آنکه یکی‌دو نوبت، زیادی ۲۰ سال فعالیتش در این مسئولیت را به طنز و کنایه مورد اشاره قرار داد و گفت که همکارانش را به لحاظ کاری ناراحت و اذیت کرده، از آنان حلالیت خواست و چند توصیه خلاصه دیگر هم داشت؛ اینکه فشرده تجربه این همه سال فعالیت در بازرسی یعنی بهترین کار، خدمت کردن به مردم و تنها چیزی که می‌ماند نیز همین است.

وی در توصیه‌ای دیگر در این جلسه که بسیاری از مدیران استان از همه قوا در آن حضور داشتند گفت: قدر مردم را بدانید، یکی از مشکلات اساسی که نارضایتی مردم از آن است عدم تکریم ارباب رجوع است آن طور که باید و شاید به تکریم مردم عمل نمی‌کنیم.

آبیار همچنین اظهارداشت: گسستی بین مدیریت و نیروی انسانی وجود دارد، نیروی انسانی به عنوان ابزار کار دیده می‌شود، یکی از عوامل هدر رفتن نیروی انسانی نیز بی توجهی به وضعیت روحی و مادی آنان است.

مدیرکل سابق بازرسی استان کرمان خاطرنشان کرد: هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مهم است، بعضی‌ها جوسازی می‌کنند تا نظارت گریزی در نظام اداری جا بیافتد اما به مرور زمان ثابت شد چنین نیست و با کمک سازمان بازرسی چالش‌های مهمی از جلو برخی دستگاه‌ها برداشته و پروژه‌های مهمی در این دستگاه‌ها به نتیجه رسید.

قبل و بعد از آبیار نیز هرکدام از مسئولان استان و کشور پشت تریبون رفتند، همگی از وی و ۲ دهه فعالیتش در این مسئولیت، قدردانی کردند و گفتند که وی با روحیه ضدفساد فعالیت کرد.

سخنان مدیران مختلف در این مراسم را در لینک های زیر می توانید مطالعه کنید:

اما پس از اهدای لوح های متعدد به بازرس پیشین که به علت تراکم بالا مجبور شدند فقط اسامی برخی از سازمان های اهداکننده را قرائت کنند، نوبت به سخنرانی مدیرکل جدید بازرسی استان کرمان رسید، که قبل از آن در کلیپی کوتاه بخشی از زندگینامه و عملکرد وی در دستگاه قضا، همچنین ارتباط نزدیکش با سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را معرفی کردند و سپس وی پشت تریبون قرار گرفت تا سخنرانی کند.

وی متن صحبت‌هایش را یادداشت کرده بود تا بخواند که بسیار آرام و با طمانینه خواند و در همان ابتدا با چند بیت از لسان‌الغیب سعی کرد فضای جلسه را تلطیف کند. غیر از تشکر از حاضران مراسم و نیز بازرس پیشین، صحبت‌هایش را در ۲ بخش ارائه کرد؛ ابتدا تاکید بر حکمرانی در بازرسی به جای حاکمیت، تشریح ویژگی های حکمرانی و تفاوت هایش با حاکمیت و نیز نحوه بهره‌گیری از اطلاع‌رسانی حرفه‌ای و کارشناسی در حوزه بازرسی که بتواند هم به نقش بازدارندگی و جلوگیری از بروز فساد بیانجامد و هم رخدادها و بخشی از عملکرد این سازمان به عنوان عالی‌ترین نهاد نظارتی کشور را، بدون خودسانسوری و البته با حفظ محرمانگی برخی مسائل و افراد به آگاهی جامعه برسد.

درواقع وی در این بخش روی انگاره‌ای دست گذاشت که به نظر می‌رسد در کل کشور دچار خلاءهای بزرگ و مهمی در آن هستیم؛ اطلاع‌رسانی به‌هنگام و کارشناسی به منزله اقناع‌کننده و باورپذیر در بیان رویدادها و نیز استفاده از ابزار رسانه و اطلاع‌رسانی برای افزایش اعتماد عمومی و نیز پیشگیری از فساد؛ اقدامی که در صورت توجه علمی و به‌کارگیری نیروهای متخصص در آن می‌توان به خروجی‌های بسیار بیشتر و بهتر امیدوار بود.

البته سالاری در خلال صحبت‌هایش تاکید داشت درست است که در سازمان بازرسی، نظارت بر همه فعالیت ها و فرآیندها را در اولویت جدی دارند، اما همراه با همکارانش در کنار مدیران سالم و قانون‌مدار خواهند ایستاد و یار دوازدهم آنان در پیشبرد امور برای توسعه استان خواهند بود.

حکمرانی کم‌تنش‌تر و پر اثرتر

وی در بخشی از سخنانش خاطرنشان کرد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اداره امور بر مبنای حکمرانی و تکرار این واژه برای بیان روش حاکمیتی نیکو و همچنین دستورات ریاست قوه قضاییه مبنی بر نگاه چندجانبه به شیوه و نحوه حکومت، همچنین بیانات ریاست سازمان بازرسی مبنی بر نظارت عالمانه، هدفمند و بازدارنده نشان از توجه به حکمرانی به جای حکومت داشته و محور حرکتی اینجانب بر این مدار استوار خواهد شد.

کیمیای بازرسی کل

مدیرکل بازرسی استان کرمان ادامه داد: به عبارتی برنامه کلی و بنیادی تعمیق حکمرانی نظارتی به جای حاکمیت نظارتی است، با توجه به اختلاف بنیادی فی ما بین حکومت و حکمرانی که حکومت قدرت ثبت و تحمیل ساختارهای سازمانی مشخص بر مبنای ساخته‌ای تحمیلی و یکجانبه و به شکل تصویب و دستور از بالا به پایین است در حکمرانی حرکت بر مدار قانون، شفافیت، مسئولیت‌پذیری، مشارکت همه ارکان موثر و رابطه و تعامل چندجانبه و به صورت افقی است.

وی بیان کرد: به عبارتی دیگر روشی هوشمندانه، کم‌تنش، پُر اثر و شیوه نرم و چهره آرام در حاکمیت است که این شیوه حکمرانی مد نظر رهبر معظم انقلاب بوده است و در این زمینه فرموده‌اند، بازرسی و نظارت‌ها باید مبتنی بر حکمرانی عالمانه باشد تا هم به کارکرد پیشگیری از جرم و فساد بیانجامد و هم در برخورد شاهد بازدارندگی هدفمند باشیم.

سالاری گفت: ریاست قوه قضاییه نیز هم و غم خود را مصروف احیای کارخانه ای که تعطیل شده است می نماید، ریاست عالیه سازمان بازرسی کشور هم همتش را برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه ای گذاشته و هدف این بزرگواران جلوگیری از بیکار شدن کارگر است، در حالی که طبق وظایف حاکمیتی تکلیفی بر این امر نداشته و ندارند اما این عزیزان آگاهند و باور دارند که بیکار شدن یک سرپرست خانواده یعنی در آستانه ارتکاب جرم قرار گرفتن حداقل یکی از سه نفر اعضای این خانواده، و این همت بر تولید یعنی حکومت بر مبنای حکمرانی است.

مظاهر چند نمونه حکومت به جای حکمرانی

وی افزود: نمونه حکومت به جای حکمرانی، با وجود تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر مطلوب نبودن کیفیت و ساخت خودروهای داخلی و لزوم تجدید نظر در این زمینه و یا اینکه همه دولت ها یکی از شعارهایی انتخاباتی شان مقابله با انحصار خودروسازان بوده ولی پس از استقرار دولتیان دستورات مستقیم و غیر مستقیم این شعار را فراموش کرده اند و باز سودجویان رانت‌خوار را به جای تنبیه، تشویق و بر سرشان دستی کشیده‌اند.

مدیرکل بازرسی استان کرمان ادامه داد: و نتیجه این حکومت در صنعت خودرو اتلاف هزاران نیروی انسانی مولد در کف جاده ها است، نزدیک به ۴۰ هزار نفر کشته، مصدوم و معلول در سال و مضافاً خارج نمودن صدها تن از ذخایر زیر زمینی و استراتژیک از قبیل نفت و مس جهت واردات خودرو و قطعات بی کیفیت چینی برای تولید اسم دهان پر کن تولید خودروی مثلاً ایرانی است،" به قول جناب سعدی زر داده بدل ستانده‌ایم".

وی بیان کرد: حکمرانی صحیح یعنی اینکه با مشورت اهل فن نه اهل رانت و منافع، همین نفت و مس را صرف واردات ماشین آلات خط تولید ، قطعات با کیفیت یا به تشخیص اهل فن خودرو با کیفیت استاندارد جهت محافظت جان مردم‌مان وارد کنیم.

اصلاح امور به جای مچ‌گیری

سالاری گفت: ویژگی نظارت مبتنی بر حکمرانی که مد نظر ریاست سازمان قرار دارد، نظارت عالمانه، خردمندانه، دارای عینیت و اثربخش بودن در بازرسی های مستمر، فوق العاده و موردی، شبکه‌سازی و استفاده از ظرفیت های مردمی در جهت وفاق فی ما بین مردم و حاکمیت، حمایت، پشتیبانی و صیانت از مدیران شجاع، پاکدست، خادم و برخورد عبرت‌آموز با متمردین و متخلفان، شناسایی و معرفی گلوگاه‌های فساد، رانت، انحصار و مقابله با علل نه معلول ها، باور پذیری به اینکه پیشگیری بر جراحی تقدم دارد و هدف بازرسی اصلاح امور تا مچ گیری است.

ابزار سازنده و چندوجهی اطلاع‌رسانی هنرمندانه

وی در ادامه به بخش دوم یعنی مقوله اطلاع رسانی در بازرسی ها و پیشگیری ها پرداخت و تاکید کرد: ضرورت تدوین چگونگی استفاده از حوزه مهم، تاثیرگذار و بی‌بدیل اطلاع‌رسانی در جهت پیشگیری از وقوع مفاسد با دسته‌بندی مخاطبان و تولیدمحتوا متناسب با جامعه هدف، ضمن پرهیز از خودسانسوری با حفظ اصل محرمانگی و در یک کلام اطلاع‌رسانی هنرمندانه به صورت کارشناسی با کیفیت علمی و به‌هنگام با نگاه اقناع سازی افکار عمومی است.

مدیرکل بازرسی استان کرمان همچنین در پایان نیز دعایی به نیت تبرک که بیشتر اوقات بر زبان حاج قاسم عزیز بوده خطاب به حاضران قرائت کرد.

در این جلسه از سوی بیشتر سخنرانان اعلام شد که سالاری از دوستان بسیار نزدیک شهید حاج قاسم سلیمانی به شمار می رفت و ارتباط مستمر و زیادی با یکدیگر داشتند به طوری که سالاری شاهد مستقیم رخدادهای بسیاری از فعالیت ها یا سخنان سردار دل ها بوده که خیلی‌ها از آن بی‌اطلاع بوده‌اند یا هستند.

مدیرکل بازرسی جدید کرمان همچنین نخستین روز کاری‌اش را چندروز پس از معارفه، به گلزار شهدای کرمان رفت و از کنار مزار شهید سلیمانی و دیگر شهیدان آرمیده در آن مکان مقدس، فعالیتش در این مسئولیت جدید را با یاد شهدا شروع کرد؛ پس از آن نیز به دیدار نماینده ولی‌فقیه در استان رفت و دیداری با وی داشت که متن سخنان آنان در لینک زیر قابل مشاهده است:

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha