۲۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۱۳
کد خبرنگار: 949
کد خبر: 85626211
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۱۸ رشته قنات در شهرستان کاشان مرمت شد

۲۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۱۳
کد خبر: 85626211
۱۸ رشته قنات در شهرستان کاشان مرمت شد

کاشان- ایرنا- رییس اداره جهاد کشاورزی کاشان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۸ رشته قنات این شهرستان با اعتبار ۳۵ میلیارد ریال بازسازی و احیاء شده است.

علی محلوجی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، طول این قنات‌ها را حدود ۱۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: مشارکت مردمی نقش موثری در مرمت آنها داشته است.

وی اظهار کرد: مرمت این تعداد قنات باعث افزایش یا تثبیت حدود ۲ میلیون مترمکعب آب استحصالی از آنها شده‌ است.

رییس اداره جهاد کشاورزی کاشان بیان کرد: این شهرستان با ۵۵۴ رشته قنات، بیشترین تعداد این منابع آبی را در سطح استان اصفهان دارد.

محلوجی، استحصال آب باکیفیت از قنات‌های کاشان را سالیانه حدود ۳۲ میلیون مترمکعب اعلام و اضافه کرد: ۳۳ درصد آب استحصالی بخش کشاورزی شهرستان از محل قنات‌ها تامین می‌شود که آب شیرین و باکیفیتی است و نسبت به آب استحصالی از چاه‌ها، بهره‌وری بالاتری دارد.

وی از قنات بعنوان بهترین الگوی مقابله با کم‌آبی یاد کرد و افزود: در سالیان گذشته بصورت متناوب ۴۰ درصد از طول قنات‌های این شهرستان مرمت شده‌ است که بخشی از آن با گذشت زمان بازهم نیاز به مرمت دارد.

محلوجی افزود: البته ۱۵ درصد قنات‌ها بدلیل بافت مقاوم نیاز به بازسازی ندارد اما بقیه نیاز به بازسازی دارد که در صورت تخصیص اعتبار دولتی و افزایش مشارکت مردم، روند این کار بسرعت انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، قنات یا کاریز راه‌آب یا کانالی است که در زیرِ زمین حفر می‌شود تا آب در آن برای رسیدن به سطح زمین جریان یابد. این جوی یا کانال در عمق زمین واقع شده و برای رساندن آب از سُفرۀ زیرزمینی در محل «مادرچاه» به سطح زمین می‌رسد.

در فاصلۀ مادرچاه و محل خروج قنات، رشته‌ چاه‌هایی برای تخلیۀ خاک حاصل از حفر جوی زیرزمینی و لایروبی آن حفر می‌کنند. قنات‌ها به‌منظور هدایت آب و مدیریّت آن برای کشاورزی و سایر مصارف بکار گرفته می‌شود.

کانال قنات ممکن است تا رسیدن به سطح زمین چندین کیلومتر طول داشته باشد و به محل خروجی آب «مظهر قنات»، «دهانهٔ کاریز یا سر قنات» یا «دهن فره» می‌گویند.

قنات نخستین بار بدست ایرانیان احداث شد.

کاشان در ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha