۲۳ مهر ۱۴۰۳، ۷:۳۸
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85626351
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سرعت کُند برخی طرح‌های عمران شهری زنجان

۲۳ مهر ۱۴۰۳، ۷:۳۸
کد خبر: 85626351
سرعت کُند برخی طرح‌های عمران شهری زنجان

زنجان - ایرنا - چند طرح عمده در حوزه عمران شهری زنجان در دست اجراست که روند تکمیل برخی از آنها به واسطه بروز مسائل و مشکلاتی، کُند پیش می‌رود.

به گزارش ایرنا، اجرای طرحهای شهری بیانگر رشد و توسعه شهرها و توجه به خواسته های شهروندان برای تحقق شهری پویا، فعال و پروژه محور است که سیمایی متفاوت از شهر را در مقایسه با گذشته در اذهان شهروندان ایجاد می کند.

مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر زنجان هم در تلاش است با بررسی موانع و مشکلات و نیازسنجی طرح های متعددی را در مناطق مختلف شهری اجرا کند هرچند برخی شهروندان زنجانی دل خوشی از اجرا و اتمام طرحهای شهری ندارند چون معتقدند کم کاری ها و بی توجهی های سال های گذشته در اجرای طرح ها موجب اتلاف انرژی و عقب ماندگی شهر شده است.

از طرح های مهم در دست اجرای عمران شهری در زنجان می توان به طرح مهم محور شهیدان کریمی در غرب شهر زنجان، فاز شمالی طرح بزرگ سبزه میدان و ‌بوستان بزرگ شهر اشاره کرد که اجرای آن از چند سال گذشته با افت و خیزهایی همراه بوده و در زمان حاضر هم به دلیل بروز برخی مشکلات سرعت اجرای برخی از این طرح ها در حد انتظار نیست.

گره معارضات در طرح محور شهیدان کریمی

بزرگترین طرح ترافیکی تاریخ شهر زنجان موسوم به محور شهیدان کریمی که شامل احداث چند زیرگذر، روگذر و اصلاح هندسی در مسیر میدان سپاه تا آرامستان است اکنون با رفع برخی موانع در روند عادی اجرای عملیات قرار گرفت.

این طرح موسوم به پروژه غیر همسطح شهیدان کریمی در قالب قراردادی به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال با قرارگاه خاتم منعقد شده است و از سه‌راه امجدیه تا خروجی شهر زنجان(تقاطع ثمین) را شامل می شود.

طبق گفته مسئولین قرار است ۷۰ درصد هزینه این پروژه از محل واگذاری املاک شهرداری به پیمانکار و ۳۰ درصد نیز به شکل نقدی پرداخت شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شهری شورای شهر زنجان با اشاره به اجرای طرح شهیدان کریمی بدون هیچ وقفه‌ای گفت: این پروژه مهم شهری شامل ۶ پروژه است که از سه‌راه امجدیه تا انتهای شهر را در بر می‌گیرد.

حسین حمزه‌لو پاک با بیان اینکه رفع بخش عمده از معرضات این طرح به اتمام رسیده است، افزود: در طول مسیر طرح، اصلاحات قابل توجهی شده که عمده آن ها هم مربوط به آب و فاضلاب بوده؛ در جاهایی که این مسائل حل شده، سرعت اجرای طرح خوب است ولی در جاهایی هم این نوع معارضات تعیین تکلیف نشده اجرای طرح، عقب است.

وی اظهار کرد: همکاری دستگاه‌های خدمات رسان از جمله آبفا و گاز در رفع مشکلات و معارضات در مسیر طرح، جای قدردانی دارد ولی تسریع در پیشرفت طرح، نیازمند همکاری بیشتری است.

حمزه‌لو پاک افزود: از مجموع ۶ طرح در حال اجرا در دل طرح محور شهیدان کریمی، ۲ مورد از آنها شامل رمپ جهتی میدان سپاه و کانال خیابان پیرمحمدی تا پایان امسال به اتمام می رسد.

سرعت کُند برخی طرح‌های عمران شهری زنجان

مشکلات مربوط به قرارداد، عامل کُندی طرح بوستان بزرگ شهر و فاز شمالی سبزه میدان

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شهری شورای شهر زنجان گفت: در اجرای طرح بزرگ بوستان شهر نیز مشکلات مربوط به قرارداد پیش آمده و همین موضوع باعث توقف طرح شده است.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل شهرداری پیگیر است و مذاکراتی با پیمانکار جهت حل مشکل انجام داده است که با قرارداد تکمیلی در کوتاه مدت این مساله حل و روند اجرای طرح از سر گرفته می شود.

حمزه‌لو پاک افزود: در خصوص تکمیل فاز شمالی طرح سبزه میدان نیز مشکلات قراردادی موجب شده بود تا اجرای طرح سرعت لازم را نداشته باشد ولی با پیگیری ها برای رفع نواقص، روند تکمیل طرح در حال انجام است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شهری شورای شهر زنجان گفت: طرح زیرسازی محور غربی آرامستان نیز با سرعت خوبی در حال انجام است و تا از موعد بارش و سرما، آسفالت ریزی این محور نیز انجام می شود.

وی افزود: طرح عملیات اجرایی احداث سازه آشغالگیر و کانال انتقال پساب شهری ورودی به زنجانرود که از طرح های مهم شهر زنجان در حوزه زیست محیطی و تفرجگاهی است، بر اساس زمان بندی در حال اجراست.

عملیات اجرایی طرح‌های عمران شهری در زنجان جریان دارد

رئیس شورای اسلامی زنجان گفت: عملیات اجرایی طرح‌های مختلف شهری در زنجان جریان دارد که از جمله آنها اتمام فاز شمالی طرح سبزه میدان است.

منصور مرادلو افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده، فاز شمالی طرح سبزه‌میدان به عنوان یک طرح مهم شهری به احتمال زیاد در ۶ ماهه دوم سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین طرح راهسازی موسوم به شهیدان کریمی واقع در غرب شهر زنجان را به عنوان یک طرح بی‌نظیر شهری عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن پارکینگ خیابان سعدی و چند طرح دیگر از جمله طرح های در دست اجراست که با تحقق آنها بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر برطرف خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان به سال پایانی فعالیت شورا و مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: تلاش می‌شود عملکرد چهار ساله این مدیریت در این بازه زمانی جمع‌بندی شود.

سرعت کُند برخی طرح‌های عمران شهری زنجان

عقد قراردادهای جدید برای استمرار فعالیت های عمرانی شهر

شهردار زنجان گفت: فعالیت‌های عمرانی در سطح شهر متوقف نشده است بلکه با عقد قراردادها با جدیت ادامه خواهد یافت.

علیرضا فیروزفر با بیان اینکه عقد قراردادهای جدید برای فعالیت های عمرانی شهر از ابتدای سال جاری انجام شده است، ادامه داد: قراردادهای سال قبل نیز به گونه‌ای به مرحله عقد قرارداد جدید رسیده است که وقفه‌ای در فعالیت های شهری به وجود نیاید.

شهردار زنجان در خصوص طرح بزرگ محور شهیدان کریمی، گفت: این طرح به صورت طراحی و اجراست و دلیل این نوع قرارداد هم تسریع در روند اجرایی آن بود وگرنه طرح مطالعاتی طرح حدود یک سال‌ونیم زمان نیاز داشت که در آن صورت هم تضمینی برای وجود نداشتن معارضان تاسیساتی و سایر مشکلات نبود.

وی با بیان اینکه مهمترین دلیل تاخیر در طرح شهیدان کریمی، وجود معارضان تاسیساتی مسیر است، افزود: وقوع مشکلاتی از این دست، در طرح های شهری متداول است، چون طرح در ۲.۵ کیلومتر از شهر اجرا می شود.

فیروزفر با تاکید بر اینکه طرح از سه‌راه امجدیه تا پل ثمین با معارضان تاسیساتی درگیر است، ادامه داد: کار با وجود برخی معارضات با همکاری و همراهی دستگاههای خدمات رسان باقیمانده با قوت در جریان است.

برآیند: پروژه های عمران شهری نماد توزیع عادلانه خدمات است و با اجرای به موقع و درست آنها شهروندان با کمترین دغدغه و مشکل از مزایای تکمیل و افتتاح طرح ها بهره مند می شوند. طرح‌های مهم و اثرگذاری طی سه سال اخیر در شهر زنجان اجرایی شده است که با بهره برداری از آنها تحولی مهم در توسعه و عمران شهری رخ می‌دهد و میزان رضایتمندی شهروندان افزایش می‌یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha