تداوم کشت محصولات کم‌آب‌بر در آذربایجان‌غربی/ برداشت سنجد آغاز شد

ارومیه- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: برداشت سنجد از سطح باغ ها و حاشیه زمین های زراعی استان آغاز شده که پیش بینی می شود امسال حدود ۴۰ تن سنجد از سطح باغ ها برداشت شود.

علی دیانتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درخت سنجد در باغ ها و حاشیه زمین های زراعی به عنوان بادشکن کشت می شود و میوه آن به علت فواید فراوان درمانی، خواهان زیادی دارد .

وی با بیان اینکه درخت سنجد در برابر شوری خاک و کم آبی مقاومت زیادی دارد، اضافه کرد: همچنین به جهت کم‌آب‌بر بودن تولید این محصول مورد حمایت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی قرار دارد.

وی ادامه داد: عملکرد تولید این میوه در هر هکتار ۲ تن است و در مجموع حدود ۱۷ هکتار مساحت باغات سنجد استان به شمار می رود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: میوه سنجد در چهار نوع عنابی، پائیزی، سفید و سیاه در استان کشت می شود و برداشت میوه سنجد تا پایان مهر ماه ادامه می یابد.

دیانتی گفت: سنجد به عنوان یک میوه دارویی موثر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، به ویژه استفاده از آرد آن بدون جدا کردن پوست و هسته در درمان لثه و دندان، آرتروز ، پوکی استخوان، جلوگیری از خون ریزی داخلی معده، دردهای روماتیسمی و مفصلی، درمان اسهال در کودکان و افزایش هوش نقش بسزایی دارد و امروزه از آن در صنعت تولید لوازم آرایشی هم استفاه می شود.

به گزارش ایرنا میوه سنجد به عنوان یکی از سین های سفره هفت سین عید نوروز از زمان های قدیم در سبد غذایی مردم استان وجود داشته و در فصل زمستان به همراه کشمش، گردو و تخم آفتابگردان آجیلی از جمله تنقلات مردم آذربایجان غربی به شمار می رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha