تقویم کوچ پاییزه در سال ۱۴۰۳ رعایت شود

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: انتظار می رود امسال تقویم کوچ پاییزه مرتعداران رعایت شود.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «ترحم بهزاد» ضمن اشاره به مصوبات کارگروه ملی مدیریت چرا، کنترل پروانه چرای دام و ساماندهی کوچ، افزود: با توجه به اتمام فصل بهره‌برداری از مراتع ییلاقی کشور، آغاز کوچ پاییزه مرتعداران به سمت مراتع قشلاقی و به‌منظور رعایت تقویم کوچ پاییزه و ایجاد نظم در مسیر کوچ و همچنین ایجاد هماهنگی و همکاری اثربخش با همه ارگان‌های مربوط در سطح استان و استان‌های همجوار، ضرورت دارد برنامه‌ریزی لازم برای تشکیل کارگروه استانی با محوریت استانداران انجام شود.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار داشت: لازم است اهداف و موضوعات مرتبط از قبیل پیشگیری از چرای غیرمجاز مراتع، اخذ اطلاعات مرتعداران، برخورد قانونی با متخلفان، حمایت از حافظان منابع طبیعی، خدمات‌رسانی مطلوب و همچنین تامین و توزیع به موقع و کافی آب، علوفه و نهاده‌های دامی جهت به حداقل رساندن خلا بین ییلاق و قشلاق با جدیت مورد پیگیری قرار گیرد.

بهزاد تصریح‌کرد: تقویم کوچ عشایر و تاریخ ورود آنان به مراتع قشلاقی، تابع تاریخ مندرج در مجوز چرای دام صادره خواهد شد.

به گفته وی، همچنین فرهنگ‌سازی و ایجاد آگاهی عمومی، تشکیل کارگروه استانی با محوریت استانداران با تاکید بر ایجاد نظم، تامین نهاده در خلاء زمانی تا شروع فصل بهره‌برداری قشلاق و مدیریت اثربخش کوچ پاییزه، هماهنگی و همکاری لازم با استان‌های همجوار درگیر موضوع کوچ پاییزه ضروری به نظر می‌رسد.

وی ادامه‌داد: جمع‌آوری اطلاعات مرتعداران و تکمیل بانک اطلاعات مراتع کشور در «سمطا»، آموزش بهره‌برداران و کارشناسان و ضابطان خاص دادگستری، گشت‌زنی و استقرار اکیپ‌های ثابت و سیار مدیریت چرا، کنترل پروانه‌ چرای دام و ساماندهی کوچ، و کنترل پروانه چرای دام (اجرای فصول سوم و چهارم اصلاحیه شیوه‌نامه) در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: شمارش تعداد دام موجود، کنترل تعداد دام مجاز، تاریخ ورود و خروج دام از مرتع، کنترل وضعیت پرداخت عوارض چرای دام، اخراج دام مازاد بر مجوز چرای دام و اخراج دامداران فاقد مجوز چرای دام دارای اهمیت است.

وی بر لزوم تنظیم و ابلاغ اخطارهای کتبی در دو نوبت، بررسی و تحقیق موارد اجاره مرتع ضمن تنظیم صورتجلسه، بررسی و تحقیق وضعیت تداوم حرفه مرتعداری ضمن تنظیم صورتجلسه، بررسی و تحقیق وضعیت فروش و یا انتقال مجوز چرای دام، و بررسی و تحقیق وضعیت جعل در مفاد مندرج در پروانه چرای دام ضمن پیگیری قضایی تاکید کرد.

بهزاد افزود: کنترل وضعیت اجرای بند ۴۸ (جایگزینی مرتعدار متوفی) در فصل دوم اصلاحیه شیوه‌نامه، بررسی و تحقیق در خصوص هرگونه تغییر کاربری اراضی ملی در محدوده پروانه چرای دام، بررسی و تحقیق در خصوص میزان مشارکت مرتعداران در اطفای حریق، و تشکیل و پیگیری پرونده تخلف اعم از کیفری و حقوقی باید در اجرای دستورالعمل مدیریت چرا، کنترل پروانه چرای دام و ساماندهی کوچ در مراتع قشلاقی مورد تاکید قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha