احتمال هجوم ملخ صحرایی به ایران تا پایان سال منتفی شد

تهران- ایرنا- مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی شبه‌جزیره عربستان، شرق آفریقا و کشورمان ، احتمال هجوم ملخ صحرایی به ایران تا پایان سال‌جاری منتفی شد.

«سعید معین» امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت آماده باش مبارزه با ملخ صحرایی افزود: بر اساس آخرین اخبار و اطلاعات مرکز بین المللی ملخ، طبق وضعیت آب و هوایی اخیر و اتمام بارندگی ها در شبه جزیره عربستان و شرق آفریقا، احتمال هجوم ملخ صحرایی در زمستان وجود ندارد.

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: در سه ماهه تابستان بارندگی های زیادی در شبه جزیره عربستان و شرق آفریقا به وقوع پیوست، اما اکنون پیش بینی بارندگی برای کشورهای مذکور در حد زیر نرمال خواهد بود؛ بنابراین احتمال هجوم ملخ صحرایی نخواهیم داشت.

وی تصریح‌کرد: طی ماه های اخیر به دلیل بروز طوفان های چرخنده در شبه‌جزیره عربستان، احتمال هجوم ملخ صحرایی به ایران در زمستان به ۸۰ درصد رسیده بود.

به گزارش ایرنا، طبق پیش بینی های سازمان بین المللی فائو، سازمان هواشناسی جهانی، ۱۲ سایت معتبر هواشناسی، گزارش های مرکز بین المللی ملخ درباره جمعیت ملخ صحرایی بولتن هایی چاپ و در بین کشورهای عضو ارائه می شود که برنامه ای برای مبارزه با این آفت خسارت زا داشته باشند.

در ۳۰ بهمن سال ۹۷ مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از ۹ استان شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شد. در سال ۹۸ هجوم ملخ صحرایی توسط دیده‌بانی سازمان حفظ نباتات کشور در استان‌های جنوبی کشور ثبت شد و نزدیک به یک میلیون هکتار تحت مبارزه قرار گرفت.

ملخ صحرایی در مسیر حرکت خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارد باعث قحطی در منطقه مورد هجوم می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha