پیمان طالبی: هیچ‌وقت دنبال کپی‌برداری نبوده‌ام

تهران- ایرنا- گوینده و راوی مسابقه تلویزیونی «خانه ما» گفت: در روایت‌گری «خانه ما» تلاش می‌کنم فرم ارائه متن را برای مخاطب دل‌نشین کنم. تا به امروز با واکنشی مبنی‌بر تقلید و کپی‌برداری مواجه نشده‌ام؛ از نکات خوب یک اجرا یا گوینده شاید الهام بگیرم، اما به‌دنبال کپی‌برداری نیستم، هیچ‌گاه نخواسته‌ام شبیه دیگری باشم.

پیمان طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره حضور در پروژه «خانه ما»، گفت: پیشنهاد اجرای این برنامه حسین افشار به‌عنوان یکی از تهیه‌کنندگان پروژه، در همان اوایل حضورم در تلویزیون مطرح شد. آن زمان گفتند که برنامه‌ای به نام «خانه ما» در دست تولید است و برای روایت آن نیاز به گوینده‌ای با فضای مجری-بازیگر دارند. از آنجایی که سابقه اجرای رادیویی داشتم به این تیم معرفی شدم.

وی افزود: یکی از مسائلی که از نظر تکنیکی رعایت می‌کردم این بود که قبل از هر صحنه، شرایط تصویری و موقعیت کاراکترها را از کارگردان می‌پرسیدم. در فصل‌های اول من هر قسمت را یک بار تماشا می‌کردم و بعد نریشن را ضبط می‌کردیم. اما از فصل‌های بعد دیگر رویه برنامه دستم آمده بود و نیاز به بازبینی قبلی نبود.

طالبی با اشاره به باورپذیری روایت این مسابقه تاکید کرد: هنوز هم فاصله کاراکترها، سن و سال آن‌ها و میزان شوخی لازم برای هر موقعیت، برایم اهمیت دارد. همه جزییات را از کارگردان می‌پرسم تا فضای روایت، کاملا طبیعی و باورپذیر باشد. گاهی آنقدر این فضا باورپذیر می‌شود که برخی تصور می‌کنند من حین ضبط پشت دوربین بوده‌ام. حتی پیش آمده که یک فصل را ندیدم و بعد از خواندن نریشن، خروجی‌اش را روی آنتن می‌خواهم ببینم!

وی افزود: برایم مهم بود که این احساس به مخاطب دست ندهد که گوینده‌ای صرفا در حال خواندن متنی از روی کاغذ است. در همه اجراهایم تلاش دارم به این نکات ریز و جزئی هم توجه داشته باشم.

پیمان طالبی: هیچ‌وقت دنبال کپی‌برداری نبوده‌ام

راوی مستند «خانه ما» درباره تفاوت میان اجرا و روایت‌گری گفت: طبیعتا در فضای اجرا ما بداهه‌پردازی برپایه خلاقیت و دانش فردی را داریم و برخی مطالب در لحظه به ذهن‌مان می‌رسد. شخصیت و سبک اجرای من هم در رادیو و هم در تلویزیون هم برپایه همین بداهه بوده است. در فضای روایت اما باید در چارچوب متنی حرکت کنیم که نویسنده آن را نوشته است. تلاش می‌کنم همان متن را متعلق به پیمان طالبی کنم و به تعبیری به سبک پیمان طالبی آن را اجرا می‌کنم. در روایت‌گری «خانه ما» تلاش می‌کنم فرم ارائه متن را برای مخاطب دل‌نشین کنم.

طالبی ادامه داد: هر کاری شرایط خودش را دارد. گاهی در فضای اجرای رادیویی هم موظفیم متن نوشته شده از سوی نویسنده برنامه را بخوانیم اما در مواردی اجرای بداهه هم داریم. کار بسیار سختی هم هست. اجرا براساس متن نویسنده دقیقا مانند حضور یک بازیگر در یک فیلم سینمایی است که هرچند مطابق فیلمنامه و تحت هدایت کارگردان است اما به هنر بازیگر هم متکی است. شرایط گویندگی در یک برنامه مستند هم همینگونه است. خلاقیتی که در این مجموعه به خرج می‌دهم، ارائه متن به سبک خودم است.

این گوینده درباره ویژگی خاص مستند «خانه ما» تأکید کرد: ایده اولیه این مستند بسیار نو و تازه بود. وقتی با پیشنهاد این کار مواجه شدم، به دلیل همین تازه بودن آن را پذیرفتم. به‌عنوان گوینده‌ای که کمی سخت‌گیری هم در قبول پیشنهادات دارم، می‌توانم بگویم برای قبول این کار ریسک کردم و الان از نتیجه آن راضی هستم. زمانی برای ادامه این کار مصمم شدم که از همان پخش فصل اول، شاهد واکنش‌های مردم بودم.

وی افزود: همین چند شب پیش در فرودگاه بودم که خانم و آقایی جلو آمدند و پرسیدند، «خانه ما» را ادامه می‌دهید؟ ‌ گفتم اتفاقا فصل جدیدش در آستانه پخش است. اعتراف می‌کنم که خودم تصور نمی‌کردم هنوز هم چنین مخاطبان پیگیری داشته باشیم اما الان مطمئنم که مردم «خانه ما» را می‌شناسند و آن را دنبال می‌کنند. همین واقعیت برای من تبدیل به انگیزه مضاعف شده است.

پیمان طالبی: هیچ‌وقت دنبال کپی‌برداری نبوده‌ام

راوی مجموعه «خانه ما» درباره احتمال مشابهت میان گویندگی خود در این مجموعه با راویان رئالیتی‌شوهای مشابه گفت: تا به امروز با واکنشی مبنی‌بر تقلید و کپی‌برداری مواجه نشده‌ام. فکر هم نمی‌کنم شبیه کسی اجرا و یا گویندگی کرده باشم. از نکات خوب یک اجرا یا گوینده شاید الهام بگیرم، اما به‌دنبال کپی‌برداری نیستم. هیچ‌گاه نخواسته‌ام شبیه دیگری باشم.

طالبی درباره ارتباط مخاطب با «خانه ما» توضیح داد: در این قبیل مجموعه‌ها جنس صدا و نوع روایت بسیار مهم است و شکر خدا در مجموعه «خانه ما» صدای من روی تصاویر نشسته است. به‌گونه‌ای امضای ما پای این برنامه است. مهم ترین دلیل ارتباط مخاطب با این مجموعه هم، روایت آن از بطن زندگی روزمره مردم است. دوربین به درون خانه‌ها می‌رود و چارچوب از پیش تعیین‌شده‌ای هم به‌ظاهر ندارد.

وی تاکید کرد: گاهی شوخی میان افراد خانواده به تصویر کشیده می‌شود و اینگونه نیست که چیزی تعمدا کات شود یا تصنعی به اجرا درآید. واقعی بودن همه موقعیت‌ها را می‌توان از رموز موفقیت این برنامه دانست.

«خانه ما» یک مستند - مسابقه یا رئالیتی‌شوی خانوادگی به تهیه‎‌کنندگی احمد شفیعی و کارگردانی محمد رحیمی و امیراطهر سهیلی با محوریت سبک زندگی، مدیریت هزینه‌ها و ایجاد و حفظ نشاط خانوادگی است؛ که در هر فصل به یکی از شهرهای ایران سفر می‌کند.

تاکنون سیزده فصل از این مستند تولید و پخش شده است. «خانه ما» در این فصول به شهرهای سنندج، بوشهر، قم، قزوین، مشهد، رشت، تبریز و شیراز سفر کرده است.

این مسابقه تلویزیونی به صورت هفتگی و جمعه‌ها از ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود و شنبه هفته بعد ساعت ۱۴ بازپخش می‌شود.

«خانه ما» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که در استودیو نوبین تهیه و تولید شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha