۲۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۶:۴۵
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 85626563
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بالندگی ایران کوچک در سایه اتحاد و همدلی اقوام

کرج - ایرنا -  حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی ) رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۷۶ در سفر به کرج این خطه را به دلیل میزبانی از اقوام مختلف کشور، "ایران کوچک " نامید، سرزمینی که با تشکیل استان البرز امروز در علم و فناوری، رونق اقتصادی، صنعتی و فرهنگی در سایه اتحاد اقوام سرآمد است.

" شورای فرهنگ عمومی استان البرز روزهای ۲۰و ۲۱مهرماه را به ترتیب به عنوان روز فرهنگی کرج و استان البرز نامگذاری کرده است که آیین این ۲ روز، عصر یکشنبه با حضور نخبگان فرهنگی ، علمی ، اجتماعی و سیاسی در فرهنگسرای میلاد کرج برگزار شد."

بالندگی ایران کوچک در سایه اتحاد و همدلی اقوام

به گزارش ایرنا، استان البرز با گستره جغرافیایی پنج هزارو۸۰۰ کیلومتر مربع و داشتن بیش از سه میلیون و۲۰۰ هزار نفر جمعیت از هفت شهرستان کرج ، ساوجبلاغ ، نظرآباد ، فردیس ، چهارباغ ، اشتهارد و فردیس و ۳۰۰ روستای تابعه تشکیل شده است که مهاجرت مردم از گوشه و کنار کشور، رنگین کمان اقوام ایرانی را در این خطه به وجود آورده است.

اقوام آذری زبان ، لر ، کرد، بلوچ ، گیلک، مازندانی، یزدی ها ، اصفهانی ها و جنوبی ها بیشترین جمعیت ساکن استان البرز را تشکیل می دهند که در کنار ساکنان بومی این منطقه آداب ، فرهنگ و سنن مناطق مختلف ایران را به اشتراک گذاشته اند.

خطه کوچک اما پرجمعیت البرز به لحاظ فرهنگی و مذهبی غنی است و تاریخ ۹ هزار ساله و سیر پیشرفت بشریت در منطقه به گواهی اسناد و مدارک پیوست دیرینه باستان این استان است.

موزه سردرسازمان ملل با نمایش خشت دست ساز باستانی و ۹ هزار ساله تپه ازبکی نظرآباد استان البرز به دیرینه درخشان این منطقه گواهی می دهد. سخاوت سرزمینی و خاک زرخیز البرز هم درباب تولید محصولات متنوع و شکوه وجلال زیبایی های طبیعت کم نگذاشته و از رودخانه ها، غارها و جلوه های طبیعی گرفته تا باغ هایی که در بستر آبهای روان قد به آسمان کشیده همه از لطف و موهبت الهی به خطه و مردمانش حکایت دارد.

خاک دامنگیر و طبعیت زیبا و دشت های پهناور البرز در دهه های گذشته چشم بسیاری از مردمان ایران زمین را به خود خیره کرد و این جذابیت، اقوام متمدن و فرهنگساز ایرانی را گردهم آورد.

این خطه که تا سال ۱۳۸۹ بخشی از استان تهران به شمار می رفت سرانجام خردادماه این سال از سایه پایتخت فاصله گرفت و نام زیبای البرز را در قامت استان سی و یکم به تن پوشید.

نگاهی به داشته های فرهنگی ، مذهبی و علمی ، اجتماعی البرز

بالندگی ایران کوچک در سایه اتحاد و همدلی اقوام

روز فرهنگی البرز به تاریخ کهن با بیش از ۵۵۰ اثر تاریخی و باستانی ، ۸۵ بقعه متبرکه وامامزاده ، شمار پر تعداد مشاهیر فرهنگی ، علمی و مذهبی همچون مرحوم آیت الله طالقانی و تعداد زیادی عالم برجسته ، جلال آل احمد ، مراکز دانشگاهی ۱۰۰ ساله مانند پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران ، دانشگاه خوارزمی ، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ، ۱۰ موسسه بزرگ علمی و تحقیقاتی کشور و سایر مراکز آموزش عالی این استان اشاره دارد.

بالندگی ایران کوچک در سایه اتحاد و همدلی اقوام

در کنار این مراکز و مشاهیر، نام قهرمانان ملی و حماسی مانند شهید تیمسار سرلشکر ولی الله فلاحی ، سرداران شهید شرع پسند، برادران نژاد فلاح (چهاربرادر شهید)، سردار شهید میر رضی و پنج هزارو۲۵۰ شهید گرانقدر دیگر تارک فرهنگی ، حماسی و تاریخ استان نوپای البرز می درخشد.

البرز یا ایران کوچک سرزمین دلاورمردانی است که در قاب حماسی لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) مردمانش در برابر کین دشمنان سینه ستبر کردند و ایستادند ؛ شهید و جانبازان گرانقدری تقدیم ارزش های دینی کردند و فرهنگ ایثار و شهادت را به منصه ظهور رساندند.

هر کوی و برزن البرز به نام شهیدی از اقوام ایرانی مزین است، گوی سبقت در شهادت و حماسه برای کل ایران در جای جای البرز مشهود است.

وجود ۵۲۰ هزار دانش آموز و بیش از ۱۲۰ هزار دانشجو بخش دیگری از ذخایر و سرمایه های اجتماعی استان البرز است که آینده درخشان و شکوفا به ایران کوچک نوید می دهد.

روز فرهنگی البرز از آن جهت حائز اهمیت است که فعالیت های علمی ، اقتصادی ، تولیدی ، صنعتی ، اجتماعی و عمرانی آن همگی پیوست فرهنگی دارند تا نام ایران کوچک

با مردمان و اقوام ساکن درآن تنیده شود.

البرز مظهر نوآوری ، تولید و اشتغال

بالندگی ایران کوچک در سایه اتحاد و همدلی اقوام

اگرچه در پس مهاجرت ها ، آسیب های اجتماعی را نباید از دیده ها پنهان داشت اما آنچه موجب تحول و تغییر است فرهنگ غالب یعنی کار و تلاش ، فراگیری علم ، دانش و مهارت و تولید و اشتغال برای آینده بهتر ایران است که البرز به رغم برخی تنگناها برای مقابله ها با آسیب ها و رفع گره های کور منطقه و کشور به ذخایر علمی ، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی خود تکیه دارد و هرگامی که برای رشد و بالندگی بر می دارد به همان اندازه و شاید بیشتر آسیب ها به عقب رانده می شود.

وجود چهار هزار واحد تولیدی و صنعتی در کنار ۶۸ هزار هکتار زمین حاصلخیز کشاورزی و باغی بخشی دیگری از داشته های این استان پرجمعیت است که می توان گفت فرهنگ

کار و تلاش در این خطه با وجود اقوام بارور شده است که اشتغال بیش از ۱۳۰ هزار نفر در مراکز تولیدی و صنعتی نمونه کار و فعالیت در ایران کوچک است.

فعالیت بیش از ۴۵۰ شرکت دانش بنیان از مزیت هایی است که نه تنها البرز بلکه تمام کشور از ظرفیت های آنها بهره مند شده است.

روزهای سخت و مرگ آور کرونا که جهان را خانه نشین کرد، این محققان البرزی بودند که در سایه شوم تحریم و کووید۱۹ ساخت واکسن های ایرانی را به هموطنان مژده دادند و

این ویروس مهلک را خانه نشین کردند.

بالندگی ایران کوچک در سایه اتحاد و همدلی اقوام

چهار واکسن ایرانی مانند برکت و رازی کووپارس از البرز به مردم ایران و بسیاری از ملت های جهان هدیه شد؛ فعالیت های دانش بنیان البرز فقط به واکسن ختم نشد بلکه دایره گسترده ای از ساخت تجهیزات پزشکی ، قطعات صنعتی برای صنایع نفت وگاز و پتروشیمی تا سایر نیازهای صنعتی ، اقتصادی ، فنی و مهندسی را در بر گرفت.

بالندگی ایران کوچک در سایه اتحاد و همدلی اقوام

وجود منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام از دیگر مزیت هایی است که با استقرار ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در این محدوده ، کتاب دیگری از علم و دانش ، ثروت و

سرمایه های اجتماعی و اقتصادی البرز را پیش روی گردشگران و سرمایه گذاران قرار داده است.

بالندگی ایران کوچک در سایه اتحاد و همدلی اقوام

روز فرهنگی البرز از آن جهت اهمیت دارد که در سایه وحدت اقوام این همه رشد و پیشرفت حادثه گردیده و اتحاد اقوام در پیشرفت و هم افزایی تجلی یافته است.

البرز جای کینه، حسادت و بغل نیست ؛ سرزمین برادری و اشتراک و تبادل فرهنگ و اندیشه پاک و مترقی اقوام و مذاهب است، تجلی شعور و بصیریت زیر پرچم نظام مقتدر جمهوری اسلامی ایران است.

البرز خطه مهربانی

شهردار کرج نیز با تبریک روز فرهنگی کرج و استان البرز گفت: این روز را برای معرفی ظرفیت‌های بی‌شمار و ارزشمند این خطه فرصتی مغتنم می شماریم.

"مهرداد کیانی " در حاشیه آیین روز فرهنگی کرج و استان البرز اظهار کرد: البرز و البته مرکز آن یعنی شهر کرج، معدنی ناب و ارزشمند از مردمی‌ است که سالیان سال با عقاید، فرهنگ‌ها و زادگاه‌های مختلف کنار هم جمع شده‌اند تا فرهنگ ایران کوچک را تشکیل بدهند.

وی ، وجود ظرفیت‌ها و جمعیت گسترده هنرمندان و صاحب‌نامان عرصه‌های مختلف فرهنگ و هنر در شهر کرج را بی نظیر و بی‌همتا دانست و گفت : ‌بسیاری از چهره‌های شاخص فرهنگی کشور یا در این شهر رشد کرده یا در اینجا اقامت دارند که این امر فرصت و ظرفیت بسیار مغتنمی برای بهره‌گیری از آموزه‌های این عزیزان و انتقال آن به نسل‌های جدید است.

کرج شهری میان ۲ پایتخت تاریخی ایران

بالندگی ایران کوچک در سایه اتحاد و همدلی اقوام

" عمار ایزدیار" نیز در حاشیه همایش روز ملی و فرهنگی استان البرز به خبرنگار ایرنا گفت: کرج مرکز استان البرز شهری میان ۲ پایتخت تاریخی ایران یعنی قزوین و اصفهان بوده که وجود کاروانسراهای صفویه و زندیه در این منطقه از اهمیت جغرافیایی آن حکایت دارد.

این عضو شورای شهر کرج افزود: البرز از هردوره تاریخی نشانی دارد ؛ وجود مدرسه فلاحت که امروز به نام پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران شناخته می شود با قدمت بیش از ۱۰۰ سال از داشته های علمی و تاریخی این خطه است.

ایزدیار گفت: خاک مرغوب، آب و هوای بسیار معتدل و وجود رودخانه کرج به عنوان یک ظرفیت تفرجگاهی و ییلاقی موجب تشدید مهاجرت ها به شهر کرج شد.

وی بیان کرد: البرز پس از تهران بالاترین رشد مهاجرت در کشور را دارد که این موضوع باعث حضور فرهنگ ها ، آداب و رسوم و اقوام مختلف ایرانی در کرج و سایر مناطق استان شده است.

البرز سرزمین تمدن و گنجینه های تاریخی ارزشمند

بالندگی ایران کوچک در سایه اتحاد و همدلی اقوام

مدیر کل میراث‌فرهنگی،گردشگری وصنایع‌دستی استان البرز ضمن با تبریک روز فرهنگی البرز گفت: این استان با دارا بودن تاریخی چند هزار ساله که در پس آثار کشف شده توسط باستان‌شناسان نمایان است گنجینه ای از فرهنگ وتمدن را در خود جای داده است.

رحیم خاکی با اشاره به اینکه آثار وشواهد کشف شده از پناهگاه صخره ای سرهه نشان از زیست بشر دوران پارینه سنگی میانه وجدید در بین ۶۸ تا ۳۳ هزار سال پیش دارد که قدمت حضور انسان وشکل گیری تاریخ را در این استان نمایان می‌کند.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز تنوع آثار تاریخی استان را از تپه ومحوطه های چندین هزار ساله مانند محوطه ۹ هزار ساله ازبکی که محل کشف اولین خشت دست‌ساز بشراست گرفته تا پل و بناهای تاریخی آرامگاهی، کاروانسرا، کاخ‌ها، مساجد وتکایا، گرمابه و دستکندهای صخره ای اشتهارد و امثال آن در سراسر استان بی نظیر دانست.

او ادامه داد: کاوش‌های صورت گرفته در محوطه ازبکی و دژ مادی ازبکی فصل تازه در مطالعات عصر آهن و به ویژه دوره ماد گشود و اثبات کرد که مادها تا مرکز فلات ایران نیز می‌زیسته‌اند. علاوه بر آن توالی تاریخی ۹ هزار ساله در این محوطه تا عصر صفوی ادامه دارد که در نوع خود در کشور بی نظیر است.

بالندگی ایران کوچک در سایه اتحاد و همدلی اقوام

خاکی افزود: این استقرار جوامع انسانی با مشاهده آثار مختلفی چون برج آرامگاهی کردان؛ امامزاده عبدالقهار(ع) ورده، امامزاده ابوالحسن(ع) مسکین آباد، امامزاده هارون جوستان (ع)، کاخ قاجاری سلیمانه،کاخ مروارید مربوط به دوران معاصر، کاروانسراهای شاه عباسی و ینگی امام و امثال آن را تأیید می‌کند که زیست بشر در خطه البرز از دوران پارینه سنگی تا کنون ادامه داشته است و حتی این استان در شاهراه ارتباطی قرار داشته است که اهمیت آن را دوچندان می‌کند.

البرز می‌تواند قطب رویدادهای گردشگری ورزشی در کشور باشد

بالندگی ایران کوچک در سایه اتحاد و همدلی اقوام

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با اشاره به هدفگذاری برای توسعه گردشگری ورزشی در استان البرز گفت: این استان قابلیت‌های فراوانی در زمینه گردشگری ورزشی دارد و برگزاری رویدادهای ورزشی با نگاه به جذب گردشگر، توسعه سلامت جامعه و رشد اقتصاد گردشگری رویکردی جدی با همکاری اداره کل ورزش وجوانان استان است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز این ظرفیت‌ها در کنار رودهای خروشان کرج و شاهرود در طالقان ظرفیت‌های مختلفی از جمله برای قایقرانی و رفتینگ دارد. همچنین بیش از ۱۵۰ مجموعه پرورش اسب در استان وجود دارد که می‌تواند زمینه‌ای برای برگزاری رویدادهای ورزشی در این حوزه باشد که اغلب به جذب گردشگران زیادی می‌انجامد.

بالندگی ایران کوچک در سایه اتحاد و همدلی اقوام

او همچنین البرز را یکی از استان های شاخص در زمینه اتومبیلرانی کشور عنوان کرد و گفت: اکنون رویدادهای محلی، کشوری و بین المللی در این رشته به همت کانون و هیات اتومبیلرانی استان برگزار می‌شود.

به گفته خاکی نیاز است تا زیرساخت‌های لازم برای برگزاری رویدادهای ورزشی در استان فراهم و سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری در این زمینه کرد و اکنون نیز پیشنهاداتی برای ایجاد پیست اسکی دائمی سرپوشیده در انتهای آزادراه همت و همچنین پیشنهاد مجموعه ای برای ورزش چوگان در البرز وجود دارد که امیدواریم به نتیجه برسند و قابلیتی بزرگ برای گردشگری ورزشی استان ایجاد کنند.

بالندگی ایران کوچک در سایه اتحاد و همدلی اقوام

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با اشاره به بازار ۲۰ میلیون نفری گردشگر از استان‌های اطراف البرز گفت: البرز می‌تواند یکی از قطب های گردشگری به ویژه در حوزه ورزشی در کشور باشد که علاوه بر رونق اقتصادی به ایجاد جو شادی ونشاط در جامعه می‌انجامد.

"غلامرضا درکتانیان" مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در همایش روز فرهنگی کرج والبرز با اشاره پیشینه تاریخی این استان گفت : البرز از گذشته های دور تا امروز از فرهنگ و هنر زیبای بشری نشان دارد.

وی ادامه داد: سیر تحول فرهنگی و هنری تاریخی در این استان مشهود است است؛ باید برای حفظ داشته های فرهنگی و تاریخی البرز تلاش کرد.

ایران کوچک نماد همدلی اقوام است

استاندار البرز نیز با تبریک روز ملی این استان گفت: ایران کوچک (البرز) با تنوع فرهنگی ، قومی و جغرافیایی نماد وحدت و همدلی اقوام ایرانی است.

مجتبی عبداللهی روز شنبه با گرامیداشت ۲۰ مهرماه مصادف با روز ملی استان البرز افزود: روز ملی البرز فرصتی است تا به افتخارات و ویژگی‌های منحصر به فرد این دیار سرسبز و پربار بپردازیم. استان البرز که به حق ملقب به "ایران کوچک" است، با تنوع فرهنگی، قومی و جغرافیایی خود نمادی از وحدت و همدلی در کشور عزیزمان ایران است.

وی اظهار کرد: بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در این زمینه، تداعی گر اهمیت این استان در ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، اتحاد، همگرایی و انسجام مجموعه اقوام تحت لوای جمهوری اسلامی ایران، است.

استاندار البرز تصریح کرد: البرز، با تاریخ غنی و ظرفیت های بی‌نظیر طبیعی، همواره مهد علم، هنر و تلاش بوده است.

وی افزود: این استان به عنوان یکی از کانون‌های مهم صنعتی و اقتصادی کشور، نقش بسزایی در رشد و شکوفایی ایران اسلامی دارد و ما با همت و اراده جمعی خود توانسته‌ایم در مسیر توسعه و پیشرفت گام برداریم.

بالندگی ایران کوچک در سایه اتحاد و همدلی اقوام

عبداللهی گفت: در این روز، به یاد افرادی که برای آبادانی و پیشرفت این سرزمین تلاش کردند، تجدید میثاق می‌کنیم و دستان پرمهر اهالی این سرزمین را برای ارتقاء کیفیت زندگی مردم، حفظ محیط زیست و تقویت زیرساخت‌ها به گرمی می فشاریم تا با هم و در کنار هم آینده‌ای روشن‌تر برای نسل‌های آینده بسازیم.

وی تاکید کرد: همچنین به تبعیت از شعار سال، بر اهمیت مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها تأکید دارم.
استاندار البرز تصریح کرد: ضمن تبریک این روز به تمامی مردم فرهیخته، شهیدپرور و ولایتمدار البرز، امیدوارم در سایه همدلی و وفاق، البرزی آبادتر و سعادتمندتر بسازیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha