۲۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۸:۵۵
کد خبر: 85626707
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پرچم عزای حضرت معصومه (س) در قم برافراشته شد 

۲۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۸:۵۵
کد خبر: 85626707
پرچم عزای حضرت معصومه (س) در قم برافراشته شد 

قم- ایرنا - همزمان با شب وفات شهادت‌گونه حضرت فاطمه‌ معصومه(س)، آیین تعویض پرچم بارگاه ملکوتی آن حضرت، شامگاه یکشنبه با حضور پرشور زائران، خادمان و هیات‌های مذهبی در صحن امام‌ رضا(ع) این مکان مقدس در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این آیین پرفیض معنوی، پس از قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید و شعرخوانی و مرثیه سرایی، یکی از سخنرانان مذهبی در سخنانی اظهار کرد: از جمله امتیازات شهر مقدس قم که دشمن نیز بدان زبان اعتراف گشوده است، بهره‌ بردن این شهر از شخصیت‌های ممتازی است که در مسیر الهی قدم برمی‌داشته اند.

حجت‌الاسلام سیدحسین مومنی با ذکر این نکته که وجود این شخصیت‌ها هم در زمان حیات و هم پس از مرگ‌شان تاثیرگذار بوده‌است، افزود: حضرت معصومه (س) به عنوان یکی از این اشخاص، شخصیت ممتازی دارد که به طور خاص، مورد توجه امامان معصوم (ع) قرار گرفته‌ است.

وی خاطرنشان کرد: سه امام معصوم با بیان روایت، پیروان خود را به زیارت بارگاه این بانوی بزرگ اسلام تشویق، ترغیب و توصیه فرموده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم همچنین با بیان اینکه امام رئوف حضرت امام‌رضا(ع) فرموده است که "برای شفاعت به نزد خواهرم بروید"، گفت: امام هشتم برای خواهر بزرگوارشان، زیارت‌نامه انشا فرموده اند و این نشان‌دهنده شان و منزلت فوق‌العاده حضرت معصومه است.

مومنی ادامه داد: این روزها شاهد وقایعی هستیم که قلب همه مسلمانان را داغ‌دار کرده و این اتفاق‌ها زمینه‌ساز قیام امام زمان‌(عج) است که وعده آن نیز داده شده‌است.

این سخنران مذهبی با اشاره به این که اشاعه دین به جهان، از کنار مضجع نورانی حضرت معصومه صورت می‌گیرد، گفت: سیدحسن نصرالله تربیت یافته آستانه حضرت معصومه (س) است، از این رو بر همه ما فرض است، از وصیت‌نامه چنین بزرگانی تبعیت کنیم.

وی با یادآوری اینکه پروردگار به حضرت معصومه، شان ولایی، تکوینی، تاریخی و اجتماعی داده‌است، تصریح کرد: حضرت معصومه چون قم را یک مکان اَمن‌ دید، وارد این شهر شد، به هر منزلی که می‌رسید، در معرفی چهره ظلم موفق و تاثیرگذار بود.

حجت الاسلام مومنی ادامه داد: به همین جهت دشمنان در بیرون شهر ساوه، به کاروان این بانو حمله کردند و جمعی از نزدیکان حضرت را به شهادت رساندند و امروز پاداش جهاد حضرت معصومه را مشاهده می‌کنیم، چرا که قرار است دین از کنار این مضجع نورانی به اقصی نقاط دنیا انتقال داده شود.

پرچم عزای حضرت معصومه (س) در قم برافراشته شد 

در شب شهادت جانسوز حضرت معصومه (س) دختر امام هفتم شیعیان، شهر قم یکپارچه غرق در سوگ است و جمع کثیری از عاشقان و شیفتگان بانوی آب و آیینه، با برپایی مجالس و محافل سوگواری اشک ماتم می‌ریزند.

حضرت معصومه‌(س) با نام اصلی فاطمه، دختر امام کاظم(ع) و خواهر امام رضا(ع) است.

مطابق روایت‌ها، در میان فرزندان امام موسی بن جعفر(ع) پس از امام رضا، هیچ‌کس مقام و جایگاه حضرت معصومه را ندارد.

در منابع تاریخی اطلاعات چندانی در خصوص زندگی‌نامه حضرت معصومه از جمله تاریخ تولد و وفات او ثبت نشده‌ و در باره ازدواج او نیز اطلاعات زیادی در دست نیست.

معصومه و کریمه اهل‌بیت(س) لقب‌های مشهور فاطمه دختر امام کاظم است و امام‌رضا (ع) نیز از او با نام معصومه یاد کرده است.

حضرت معصومه به درخواست برادرش امام‌رضا برای دیدار او از مدینه راهی ایران شد، اما در راه بیمار شد و به درخواست اهالی قم به آن شهر رفت و در خانه شخصی به نام "موسی‌بن‌خزرج اشعری" سکونت پیدا کرد، پس از ۱۷ روز درگذشت و پیکرش در قبرستانی به نام "بابلان" دفن شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha