۲۲ مهر ۱۴۰۳، ۱۸:۳۹
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85626720
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توسعه کشت چغندرقند پاییزه ضروری است

دزفول- ایرنا- رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: توسعه کشت چغندرقند پاییزه، به علت کاهش شدید منابع آبی، باید در دستور کار کشاورزان قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، سیدمحمود طبیب غفاری روز یکشنبه در تور رسانه‌ای دانش‌بنیان سازمان تات برای انتقال یافته‌های تحقیقاتی چغندرقند، افزود: طبق تقویم زراعی، کشت محصولات پاییزه با چغندرقند آغاز می شود و بعد از با کاشت کلزا، گندم و جو ادامه می یابد.

وی اظهار کرد: مرکز تحقیقات صفی آباد دزفول تنها مرکز فعال در حوزه پژوهش در کشت و توسعه چغندرقند پاییزه است و تحقیقات این مرکز در اصلاح چغندرقند علاوه بر خوزستان در استان‌های همجوار، مانند جنوب لرستان، جنوب ایلام و کهکیلویه و بویراحمد نیز که استعداد توسعه کشت چغندرقند پاییزه را دارند، اعمال می‌شود.

توسعه کشت چغندرقند پاییزه ضروری است
وی گفت: یکی از سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی، توسعه کشت چغندرقند پاییزه است که مهم‌ترین دلیل آن کاهش شدید منابع آب در کشور است.

طبیب غفاری تصریح کرد: چغندر قند در ۲ فصل بهار و پاییز امکان کشت دارد، که با توجه به تغییرات اقلیمی کشور و افزایش دمای هوا، شرایط برای کشت پاییزه چغندر در مناطق بیشتری فراهم است، تا شکر مورد نیاز کشور با استفاده از بارندگی و آب سبز تولید شود.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی صفی‌آباد دزفول ادامه داد: به ازای هر واحد آب مصرفی در کشت پاییزه، در کشت بهاره چهار برابر آب مصرف می شود.

توسعه کشت چغندرقند پاییزه ضروری است
رییس بخش تحقیقات فنی مهندسی مرکز تحقیقات صفی آباد دزفول نیز با اشاره به تحقیقات انجام شده در مزارع گفت: هشت مزرعه چغندرقند خوزستان به منظور میزان مصرف آب مورد سنجش قرار گرفت که عملکرد متوسط قند خام در این مزارع بین ۱۰ تا ۱۷.۵ تن بود.

منصور معیری تاکید کرد: براساس بررسی و تحقیقات انجام شده، بهره‌وری آب در مزارعی که عملکرد تولید بالاتری داشت، بالاتر از دیگر مزارع بود.

وی اظهار کرد: میزان مصرف آب در تولید شکر نیز بررسی و مشخص شد مزارعی که مصرف آب بالاتری داشتند، عملکرد محصول کمتری داشتند.

وی افزود: در شمال خوزستان محدودیت‌هایی برای کشت چغندرقند پاییزه وجود دارد که شامل عمق خاک زراعی، سطح آب زیرزمینی، زهکشی نامناسب خاک، شوری آب و خاک و تنش‌های گرمایی است.

معیری گفت: آبیاری مزارع در خوزستان به هیچ عنوان نباید حذف شود بلکه باید حجم آبیاری کاهش یابد.

کشت چغندرقند پاییزه طبق برنامه‌ مصوب در سطح سه هزار و ۳۰ هکتار و کشت کلزا در هشت هزار هکتار از اراضی کشاورزی دزفول آغاز شده است.

سالانه افزون بر ۲.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در دزفول تولید می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha