تلاش برای داده‌برداری از پیشران اقتصادی خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- اقتصاد خراسان‌شمالی بر محور کشاورزی بنا نهاده شده است و این بخش پیشران اقتصاد این خطه را تشکیل می‌دهد از این جهت داده‌برداری نقش بسیار مهمی در سیاست‌گذاری و مدیریت توزیع منابع ایفا می‌کند که این مهم در طرح سرشماری عمومی و ملی کشاورزی به خوبی نمایان است.

به گزارش ایرنا، کشاورزی و دامداری به این دلیل در خراسان شمالی دارای اهمیت است که ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند و ۸۲ هزار نفر در استان بهره بردار این بخش به شمار می روند.

خراسان شمالی با ۳۰.۴ درصد اشتغال در کشاورزی رتبه دوم شاغلان این بخش را در کشور دارد که این رقم قابل توجه در اقتصاد این خطه نقش به سزا و توسعه آن نیاز به داده‌های به روز دارد.

بر این اساس طرح سرشماری عمومی و ملی کشاورزی از ۱۲ آبان ماه به مدت ۴۵ روز با مراجعه ماموران سرشماری به همه بهره برداران بخش کشاورزی استان اجرا خواهد شد.

تکیه کردن و برنامه‌ریزی بر روی آمار ۱۰ سال گذشته نمی تواند چراغ راهنمای مهمترین بخش توسعه استان باشد و بی تردید جمع آوری اطلاعات بخش کشاورزی در طبقه‌بندی مناسب و ساماندهی کشاورزی استان موثر است.

اجرای این سرشماری گامی در راستای دستیابی به فهرست‌های آماری از تعداد بهره برداران کشاورزی و نیز فراهم کردن اطلاعات این بخش در جهت توسعه اقتصاد است و اطلاعات جمع آوری شده در این سرشماری کشاورزی تا ۱۰ سال آینده قابل اصلاح نخواهد بود.

پیشانی طرح سرشماری عمومی کشاورزی مامورین آمارگیر هستند که طی فرآیندی در این طرح مشارکت خواهند کرد، جذب و آموزش داده می شوند و به واحدهای بهره برداری بخش کشاورزی مراجعه می کنند.

تلاش برای داده‌برداری از پیشران اقتصادی خراسان‌شمالی

جهت‌گیری‌ اساسی بخش کشاورزی نیازمند آمار دقیق

مقدمات لازم برای اجرای طرح در استان فراهم شده و ستاد هماهنگی استانی با حضور استاندار در محل اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان افتتاح شد.

همچنین ستادهای شهرستانی با ریاست فرمانداران در شهرستان‌ها تشکیل شده و فرآیند اجرای طرح سرشماری عمومی کشاورزی با همکاری مستقیم اداره کل جهاد کشاورزی و مدیران شهرستانی در حال اجراست.

طرح سرشماری کشاورزی همزمان با سراسر کشور از اواسط آبان ماه به مدت ۴۵ روز در ۱۰ شهرستان، ۲۵ شهر و ۸۳۵ آبادی استان اجرا می شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی در این خصوص گفت: طرح سرشماری کشاورزی همزمان با سراسر کشور از اواسط آبان ماه به مدت ۴۵ روز در ۱۰ شهرستان، ۲۵ شهر و ۸۳۵ آبادی استان اجرا می شود.

مرتضی بهزادفر اظهار کرد: فرآیند اجرایی این طرح از ۲ ماه گذشته در استان آغاز و ستاد اجرایی سرشماری نیز افتتاح شد و این فرایند توسط ۲۹۹ نفر اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد و تاثیر آن بر درآمد سرانه استان گفت: ۳۰ درصد از اشتغال و ۱۶ درصد از تولید ناخالص داخلی استان مربوط به بخش کشاورزی است و سهم قابل توجهی از اقتصاد استان نیز به این بخش اختصاص دارد لذا در اختیار داشتن آمار و اطلاعات صحیحی که بتواند منابع را به شکل مناسبی در بخش کشاورزی توزیع کند حائز اهمیت است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی افزود: داشتن آمار و اطلاعات دقیق می تواند در تصمیمات بهینه نقش اثر گذاری موثر داشته باشد.

وی از مردم استان بویژه روستائیان و کشاورزان و همه فعالان بخش کشاورزی خواست تا همکاری لازم را با ماموران آمارگیر داشته باشند چرا که این طرح هر ۱۰ سال انجام می شود و آمار و اطلاعاتی که امسال جمع می شود، برنامه ریزی ۱۰ سال آتی بخش کشاورزی را رقم می زند بر این اساس هر چقدر این آمار و اطلاعات دقیق و شفاف باشد قطعا در برنامه ریزی دقیق هم کمک خواهد کرد.

بهزادفر با اشاره به اهمیت سرشماری دقیق کشاورزی در استان، گفت: بخش کشاورزی تاثیر بسزایی در اقتصاد استان دارد لذا تلاش و همکاری همه نهادها برای برگزاری طرح سرشماری با کیفیت بالا یک الزام است.

وی افزود: برای اجرای سرشماری موفق و با کیفیت مورد نظر باید تمام ظرفیت ها استفاده شود چراکه جمع آوری اطلاعات دقیق در این حوزه، اثر فراوانی در آینده کشاورزی استان خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

جزییات سرشماری کشاورزی در خراسان‌شمالی اعلام شد

اجرای طرح سرشماری کشاورزی در ۸۷۰ نقطه خراسان‌شمالی

ستاد سرشماری عمومی کشاورزی خراسان شمالی راه اندازی شد

آمار برداری دقیق؛ چراغ راه اقتصاد استان

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی نیز با اشاره به اینکه دستور ریس جمهوری برای اجرای سرشماری کشاورزی در اول شهریورماه امسال صادر شد گفت: سرشماری کشاورزی بر اساس قانون توسط مرکز آمار ایران اجرا می شود و با توجه به اهمیت اجرای آن، دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند تمامی امکانات لازم و تجهیزات مورد نیاز را در طول اجرای سرشماری در اختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قرار دهند.

اطلاعات پرورش محصولات سالانه، دائمی، دام و طیور، محصولات گلخانه‌ای، پرورش آبزیان خوراکی، پرورش زنبور عسل و پرورش کرم ابریشم در این طرح سرشماری می شود.

اسماعیل براتی اظهار کرد: این طرح با هدف تهیه فهرست بهره برداران کشاورزی، گردآوری اطلاعات مرتبط با سن، جنس و تحصیلات بهره برداران، تهیه اطلاعات پایه ای از بخش کشاورزی در سطوح مختلف جغرافیایی، گردآوری آمار مربوط به سطح کاشت و گردآوری آمار مربوط به فعالیت پروش دام اجرا می شود.

وی، گردآوری اطلاعات فعالیت های مختلف کشاورزی از جمله پرورش محصولات سالانه، پرورش محصولات دائمی، پرورش دام و طیور، کشت محصولات گلخانه ای، پرورش آبزیان خوراکی شامل ماهیان گرمابی و سردآبی و پرورش زنبور عسل، پرورش کرم ابریشم را از اهداف این سرشماری عنوان کرد.

براتی درباره اهمیت و نحوه اجرای طرح سرشماری در استان گفت: مهمترین هدف این طرح تهیه اطلاعات کامل ساختاری و پایه‌ای از حوزه ۹ گانه فعالیت های بخش کشاورزی و تهیه فهرستی از مطالب از تمام بهره‌برداران حوزه کشاورزی است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی افزود: حدود ۳۰ درصد از اشتغال استان خراسان شمالی در بخش کشاورزی است که این شاخص برای میانگین کشوری ۱۴ درصد و از این لحاظ استان جایگاه دوم را در کشور دارد.

وی اظهار کرد: سهم بخش کشاورزی از کل اقتصاد و تولید ناخالص استان حدود ۱۴ درصد ثبت شد که میانگین این شاخص در کشور ۶ درصد است و این نشان دهنده اهمیت ویژه جایگاه سرشماری کشاورزی برای استان است.

وی جایگاه و سهم کشاورزی استان را نسبت به میانگین کشور در حوزه های مختلف از جمله مساحت باغ ها و قلمستان ها استان حدود ۱.۴۴ درصد، ارزش افزوده بخش کشاورزی استان را ۱.۴ درصد، تعداد بهره‌برداران استان را حدود ۲ درصد، شاغلان این بخش را حدود ۲.۱ درصد، میزان تولیدات گلخانه‌ای استان را ۴۸ صدم درصد تولیدات گوشت قرمز استان را هفت دهم درصد، تولید شیر را یک درصد عنوان کرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی گفت: موضوع آمار و اطلاعات مبنای اصلی برنامه ریزی و تصمیم سازی در همه زمینه ها از جمله امور شخصی تا موضوعاتی در سطح کشور است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی افزود: ماموران آمارگیر جذب و به کارگیری شده اند و از ۳۰ مهر تا ۶ آبان در حال گذراندن دوره های آموزشی لازم هستند.

بیشتر بخوانید:

۷۸ نفر سرشماری عمومی کشاورزی خراسان‌شمالی را انجام می‌دهند

رییس سازمان مدیریت خراسان‌شمالی: کشاورزان با آمارگیران سرشماری همکاری کنند

خراسان‌شمالی رتبه دوم اشتغال بخش کشاورزی را دارد

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha