جنگل های دست کاشت آبی برآتش تخریب میراث طبیعی زاگرس

یاسوج - ایرنا - صاحب نظران حوزه منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارندکه مسوولان با برنامه ریزی اصولی ضمن جلب مشارکت مردم برای کاهش برداشت میوه های جنگلی پیش بینی طرح های حمایتی بیشتری برای صیانت از این بخش از میراث طبیعی زاگرس را در دستور کار قرار دهند که توسعه جنگل های دست کاشت یکی از این راهکارهاست.

به گزارش ایرنا، درحالی که از سویی برداشت میوه های جنگلی چون بنه، کلخنگ،بادام وحشی،زالزالک و بلوط عواقب جبران ناپذیری به باور کارشناسان برای پایداری عرصه های طبیعی دارد و از سوی دیگر باران های سیل آسا هر ساله به زیرساخت های استان خسارت وارد می کند می توان با توسعه جنگل های دست کاشت برای پیشگیری از این آسیب ها اقدام کرد.

تجربه درآمدزایی از طریق بادامستان های کهگیلویه وبویراحمد در چند دهه اخیر نشان می دهد که ایجاد جنگل های دست کاشت نه تنها به غنای میراث طبیعی استان کمک می کند بلکه بستری برای درآمدزایی می شود.

کارشناسان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد تاکید می کنند که جنگل ها افزون بر نقش آفرینی در بهبود معیشت جوامع محلی سدی در برابر تخریب های باران های سیل آسا در استان هستند بنابراین می توان گفت: ایجاد جنگل های دست کاشت یک تیر و چند نشان برای توسعه پایدار است.

توسعه جنگل های دست کاشت در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد آبی بر آتش تخریب میراث طبیعی این بخش از زاگرس زیبا با برداشت بی رویه محصولات و باران های سیل آساست.

در جنگل های کهگیلویه و بویراحمد به عنوان بخشی از طبیعت زاگرس بیش از ۵۰ گونه درختی و درختچه ای وجود دارد که درخت بلوط به عنوان گونه غالب آن محسوب می شود.

کهگیلویه وبویراحمد ۸۷۰ هزار هکتار عرصه پوشیده از درختان بلوط، بادام، بن، کلخنگ، زالزالک و سایر گونه های جنگلی دارد که فصول تابستان و پاییز شماری از مردمان این سرزمین چهارفصل برای برداشت میوه این درختان به دل طبیعت می روند.

ایجاد ۴۲ هزار جنگل دست کاشت در کهگیلویه و بویراحمد

رییس اداره جنگل کل منایع طبیعی و آبخیزداری کهگیلیویه و بویراحمد گفت:تابستان هر سال برداشت بادام در سطح بیش از ۴۲هزار هکتار از بادامستان های مناطق مختلف استان انجام می گیرد.

جنگل های دست کاشت آبی برآتش تخریب میراث طبیعی زاگرس

حواد رحیمیان افزود:بخش عمده ای از بادامستان های کهگیلویه وبویراحمد در شهرستان کهگیلویه قرار دارد اما شهرستان های دیگر استان مانند بویراحمد و دنا به میزان کمی بادامستان دارد.‌

وی تاکید کرد:گونه بادام کشت شده در اراضی شیب دار شهرستان کهگیلویه و بویراحمد از نوع 'اسکوپاریا' است.

رحیمیان با اشاره به اینکه هر هکتار بادامستان ظرفیت تولید ۵۰ تا ۷۰ کیلوگرم تولید را دارد ، می‌گوید: هر کیلوگرم بادام بیش از ۶۰۰ تا ۸۰۰هزار ریال در بازار به فروش می‌رسد که درآمد خوبی نصیب جوامع محلی می کند.

وی به اهمیت جنگل های دست کاشت در حفظ پایداری خاک، سلامت محیط زیست، نفوذ آب به زمین و تقویت سفره‌های زیرزمینی آب اشاره کرد و گفت:توسعه جنگل های دست کاشت استان به آبادانی استان کمک می کند.

ظرفیت توسعه جنگل های دست کاشت

رییس اداره جنگل کل منایع طبیعی و آبخیزداری کهگیلیویه و بویراحمد تصریح کرد:ظرفیت ایجاد ۱۰۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت در عرصه های طبیعی استان وجود دارد.

رحیمیان بیان کرد: بررسی های کارشناسان نشان می دهد که این عرصه های طبیعی ظرفیت کاشت گونه هایی مانند کنار اکالیپتوس و سنجد تلخ را دارد.

جنگل های قابل بهره برداری برای برداشت میوه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: سطح قابل برداشت درختان جنگلی در این استان حدود ۲۸۰ هزار هکتار است و گونه بلوط با ۲۰۰ هزار هکتار بیشترین مساحت این عرصه ها را به خود اختصاص ا داده است.

جاویدبخت خاطرنشان کرد: کهگیلویه و بویراحمد همچنین ۳۰ هزار هکتار درخت بنه، ۳۰ هزار هکتار کنار و ۲۰ هزار هکتار سایر گونه های جنگلی دارد.

برنامه دولت برای کمک به بقای جنگل ها

جاویدبخت گفت: به منظور کاهش فشار برداشت از میوه درختان جنگلی در استان؛ تولید نهال از گونه‌های مورد برداشت و توزیع رایگان آنان برای کاشت در عرصه های شخصی، اجرای طرح های مشارکتی (از گونه‌های چندمنظوره اقتصادی مانند بادام اسکوپاریا) و همچنین توزیع رایگان نهال جهت زراعت چوب (از جمله صنوبر) در دست اجراست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha