به گزارش ایرنا، با ساخت و سازهای آسمان خراش و برجهای بلند نیاز به استفاده از آسانسور بیشتر از گذشته احساس شد؛ اما کابینی کوچک بدون راننده و تنها با فشار یک دکمه که به راحتی ساکنان آپارتمانهای چند واحده و بلند را بالا و پایین میبرد میتواند مشکلاتی را برای استفادهکنندگان ایجاد و حتی با حوادث دلخراش زندگی افراد را به خطر بیندازد.
اگر چه آسانسورها با ظاهری آراسته و زیبا به مردم عرضه می شوند؛ اما برخی از آنها دارای کیفیت مطلوب و استاندارد لازم نیستند به گونه ای که سقوط یکباره از طبقات بالا با سرعت سرسام آور به سمت پایین، شکستگی قرقرهها، کشش نداشتن سیم و کابل بالا و پائین بر، سوارشدن بیش از حد ظرفیت، سرویس دهی و نگهداری غیراصولی از سوی مدیران و مسوولان ساختمانهای مسکونی و اداری، نصب قطعات غیراستاندارد و نداشتن مهارت کافی تکنسینها و تعمیرکاران، محبوس شدن در آسانسور، گیر کردن لباس و اعضای بدن میان کابین و یا سقوط در داخل چاه آسانسور این تنها گوشهایی از حوادثی است که در برخی از ساختمانهای دارای آسانسورهای ناایمن اتفاق می افتد.
فرسودگی و قدیمی بودن از نظر کیفیت کاری و استاندارد با ظرفیت و تعداد طبقات متناسب حوادثی بوده که ممکن است در صورت ایمن نبودن آسانسور پیش بیاید و پس از آن سیل تلفنها برای امداد و نجات افراد محبوس در آسانسورها به سمت آتشنشانی سرازیر می شود.
بروز این حوادث در حالیست که از یک سو متولیان امر باید سختگیری بیشتری را در دادن جواز پایان کار به این دسته از ساختمانها که اصول ایمنی آسانسورها را رعایت نمی کنند، انجام دهند و از سوی دیگر نیز صاحبان املاک یا مسوولان ادارات رعایت نکات ایمنی و انجام سرویس ماهیانه را جدی گرفته تا از بروزحوادث احتمالی جلوگیری شود.
وضعیت نامناسب ایمنی برخی آسانسورها در زاهدان
یکی از شهروندان زاهدان با بیان اینکه وضعیت برخی از آسانسورهای اداری و مسکونی اصلا مناسب نیست، افزود: در برخی بیمارستانها و مطبهای خصوصی پزشکان مامور نگهبانی اجازه استفاده از آسانسور را به همگان نمیدهد که بیمار باید به تنهایی وارد شود، این درحالیست که همراه بیمار باید با نگرانی از وضعیت موجود از پله بالا برود؛ حال اگر در این بین آسانسور به طور ناگهانی در بین طبقات توقف یا خاموش شود که بارها این مشکل پیش آمده، وضعیت جسمی و روحی بیمار وخیم تر میشود و هیچکس پاسخگو نیست.
کمال رضایی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در ساختمانها و آپارتمانها نیز بیشتر آسانسورها خاموش بوده و یا وضعیت ظاهری داخل کابین به قدری آشفته است که جرات وارد شدن به کابین را نداریم؛ این نشان می دهد متولیان امر نظارت جدی و دقیق بر ایمنی آسانسورها نداشته و اگر اتفاقی رخ دهد هیچکس پاسخگوی شهروندان نخواهد بود؛ در حالیکه بازدید از ایمنی و استاندارد بودن آسانسورها باید مرتبا در دستور کار دستگاه های دخیل باشد.
یک شهروند دیگر زاهدانی به خبرنگار ایرنا گفت: برخی از آسانسورها اصلا گنجایش مورد نظر برای ساختمانی که در آن نصب شده را ندارد؛ در مجتمع هشت طبقه ای که در هر طبقه آن ۶ واحد وجود دارد کابین آسانسور ظرفیت ۶-۵ نفر را داشته، اما سوار شدن بیش از حد افراد بارها باعث شده آسانسور در بین طبقات توقف کرده و ساعت ها برای رهایی افراد از کابین تلاش شود.
یعقوب ریگی تاکید کرد: اگر نظارت ها دقیق و شهروندان هنگام وارد شدن به کابین به ظرفیت آن توجه کنند قطعا از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری می شود.
صدور ۱۷۵ تاییدیه ایمنی آسانسور در سیستان و بلوچستان طی ۶ ماه
مدیرکل استاندارد سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بازدید از ادارات و ارگانهای دولتی و منازل شخصی در خصوص آسانسورها انجام میشود، افزود: آسانسور موضوعی مهم و جدی بوده که هرازگاهی حوادث و اتفاقات ناگواری پیرامون آن رخ میدهد که میطلبد همگان الزامات ایمنی آن را جدی گرفته و رعایت کنند.
محمدرضا جهانتیغ پاک در گفتوگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: استاندارد آسانسورها اجباری بوده و تمامی سازندههای منازل و ادارات از ابتدا باید استانداردها و الزامات مربوطه را رعایت کنند.
وی تاکید کرد: تمامی مدیران و مالکان ساختمانها، مدیران دستگاههای اجرایی و تمامی بهرهبرداران از آسانسورهای منصوبه در مجموعههای مختلف ملزم به دریافت تاییدیه ایمنی آسانسور هستند و در صورت نداشتن تاییدیه آسانسور با بروز هرگونه حادثه مسوولیت پاسخگویی بر عهده آنها خواهد بود.
مدیرکل استاندارد سیستان و بلوچستان ادامه داد: از ابتدای کار به علت اینکه گاهی اوقات برخی شرکتهایی که تبحر کافی ندارند کار را بر عهده میگیرند در پایان کار متاسفانه گرفتاریهایی برای مالک ایجاد و هزینههای زیادی به آن تحمیل میشود که میطلبد مردم دقت کرده و از ابتدا به سراغ شرکتهایی بروند که مهارت و تبحر کافی در این زمینه را دارا باشند.
تمامی مدیران و مالکان ساختمانها، مدیران دستگاههای اجرایی و تمامی بهرهبرداران از آسانسورهای منصوبه در مجموعههای مختلف ملزم به دریافت تاییدیه ایمنی آسانسور هستند و در صورت نداشتن تاییدیه آسانسور با بروز هرگونه حادثه مسوولیت پاسخگویی بر عهده آنها خواهد بود
وی اظهار کرد: در پایان کار نیز شرکتهای بازرسی استاندارد از آسانسور نصب شده بازدید و ممیزی آن را انجام میدهند، در صورتی که عدم انطباقی نداشته باشد گواهینامه مربوط به صادر میشود که اعتبار آن یک ساله بوده و بعد از مدت زمان سپری شده افراد باید نسبت به تمدید آن اقدام کنند.
جهان تیغ پاک گفت: مساله مهم این است که اداره استاندارد پایان کار بر روی گواهینامه آسانسور ورود میکند و تکلیف بررسی آن را بر عهده دارد، ابتدای کار به علت اینکه موضوع به این اداره ارجاع نمیشود برخی از مردم فریب شرکتهای بدون نام و نشان را خورده که در این زمینه قراردادهای زیادی وجود دارد که به شکایت و دادگاه رسیده، توصیه ما این بوده شرکتهای معتبر را انتخاب کنند.
وی ادامه داد: مجتمعهای مسکونی که اهالی همکاری برای شارژ استانداردسازی و ایمنی کابین آسانسور نمیکنند یا گواهی ایمنی ندارند، اهالی میتوانند موضوع را به اداره کل استاندارد اطلاع دهند تا در اسرع وقت بازدید انجام شود، اگر آسانسور دارای ایراد، نقص و عدم انطباق باشد با همکاری قاضی نسبت به پلمب و جلوگیری از کار آن اقدام میشود.
مدیر کل استاندارد سیستان و بلوچستان افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۱۷۵ مورد گواهینامه آسانسور صادر شده که از این تعداد ۴۰ مورد مربوط به ادارات دولتی و تعاونیهای مسکن و بقیه اشخاص حقیقی بوده است.
وی گفت: در سال گذشته نیز تعداد ۲۴۰ مورد گواهینامه جدید و ادواری آسانسور در سیستان و بلوچستان صادر شده که از این تعداد بخش دولتی و بقیه منازل شخصی بوده است.
نظر شما