دستورالعمل تولید محصول سالم در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد

تهران - ایرنا - رئیس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور گفت: با توجه به دانش فنی موجود این موسسه، دستورالعمل‌های تولید محصول سالم برای تولیداتی همچون انار، خرما، مرکبات، نخود و سیر در قالب یک بسته در اختیار بهره‌برداران و کشاورزان قرار می‌گیرد.

شهرام نعیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تبریک روز جهانی غذا مصادف با ۱۶ اکتبر برابر با ۲۴ مهر در خصوص نقش این موسسه در تامین امنیت غذایی کشور افزود: مهمترین هدف موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، حفظ و ارتقای سلامت محصولات کشاورزی در امنیت غذایی جامعه است.

رئیس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با بیان اینکه سلامت جامعه از غذای سالم است اظهار داشت: این روز شامل یک پیام از ضرورت تامین غذای کافی و سالم برای همه افراد جامعه است که نقش کشاورزی در تولید غذای مطمئن برای مقابله با مشکلات جهانی در زمینه تغذیه را مورد تاکید قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به نقش تهدید کننده عوامل خسارت‌زای زنده، این موسسه با شناسایی و مدیریت درست این عوامل با شعار غذای بیشتر و غذای بهتر نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور دارد.

تامین سلامت محصولات کشاورزی با استفاده از شیوه‌های مدرن تولید در دستور کار است

نعیمی امنیت غذایی، ایمنی و سلامت غذایی و تنوع زیستی را از اهداف و ماموریت‌های این موسسه دانست و گفت: در این راستا تحقیقات متنوعی برای کنترل عوامل خسارت‌زای محصولات کشاورزی در دست انجام است.

وی با اشاره به تامین امنیت غذایی با استفاده از شیوه‌های مدرن تولید، افزود: استفاده نابجا، بی‌رویه و نادرست آفت‌کش‌های شیمیایی منجر به آلودگی محیط زیست و تولید غذای ناسالم می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور اظهار داشت: بنابراین توسعه روش‌های جایگزین در قالب مدیریت تلفیقی محصولات، با استفاده از آفتکش‌های کم خطر و روش‌های کنترل‌ غیرشیمیایی مانند فرومون‌ها، تله‌ها و توسعه کنترل بیولوژیک از مهم‌ترین اقدامات موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور است.

وی با تاکید بر دانش‌بنیان، بهره‌ور و پاسخگو بودن سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان متولی اصلی هدایت ظرفیت‌های کشور برای دانش بنیان شدن بخش کشاورزی تصریح کرد: راهبردهای تخصصی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با توجه به راهبردهای کلان سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به منظور تأمین امنیت غذایی و ارتقای سلامت محصولات کشاورزی تعریف شده است.

نعیمی بررسی نقش تغییرات اقلیمی بر عوامل خسارت‌زای گیاهی و مطالعات تنوع زیستی را نیز از سایر اقدامات این موسسه دانست و اضافه کرد: افزایش سهم مدیریت تلفیقی در مدیریت عوامل خسارت‌زای گیاهی همچون استفاده از آفتکش‌ های کم خطر، کاهش مصرف آفتکش‌ های شیمیایی با شیوه مدیریت تلفیقی آفات و کنترل بیولوژیک، دانش بنیان کردن بخش کشاورزی توام با ارتقای بهره‌وری و افزایش اثربخشی تحقیقات در دستور کار است.

اجرای مدیریت تلفیقی در پنج هزار هکتار اراضی شالیزاری شمال کشور

رئیس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور همچنین بر اهمیت انتقال نتایج پژوهش و دانش محققان موسسه به بهره برداران و کشاورزان، ضرورت نفوذ دانش به عرصه‌های کشاورزی را مورد تاکید قرار داد.

وی درباره اثرگذاری مستقیم فعالیت‌ها و دستاوردهای سازمان تات بر امنیت غذایی کشور، گفت: در سال زراعی جاری برنج سالم با استفاده از روش مدیریت تلفیقی محصول (ICM) و بدون استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی در پنج هزار هکتار از شالیزارهای سه استان گیلان، مازندران و گلستان با مشارکت بیش از سه هزار کشاورز و با استفاده از دستورالعمل ارائه شده توسط دو موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور و موسسه تحقیقات برنج کشور با همکاری موسسه آموزش و ترویج کشاورزی از موسسات تابعه سازمان تات و مشارکت بخش اجرا تولید شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha