۱۶ پژوهشگر سازمان تات در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند

تهران- ایرنا- سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) اعلام کرد: بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط شرکت انتشاراتی «الزویر»، ۱۶ پژوهشگر از این سازمان در بین ۲ درصد از برترین پژوهشگران جهان قرار گرفتند. سال گذشته ۱۰ نفر از این سازمان در فهرست مزبور قرار داشتند.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، روش‌شناسی نظام‌ ارزیابی پژوهشگران برپایه شمار و نسبت استنادهای دریافتی و شناسایی ۲ درصد برتر آنان، نخستین بار توسط پژوهشگران دانشگاه «استنفورد» معرفی شد و اکنون این نظام در شرکت انتشاراتی «الزویر» و بر پایه داده‌های نمایه استنادی «اسکوپوس» روزآمد می‌شود.

در این نظام ارزیابی، داده‌های انتشاراتی و استنادی ۲۲ زمینه فراگیر موضوعی و ۱۷۴ زمینه جزئی موضوعی تحلیل می‌شوند. در هر زمینه علمی، آنانی که بیشترین شمار و نسبت استنادها را گرفته‌اند و در میان ۲ درصد بالای فهرست جای دارند و به عنوان پژوهشگران برتر معرفی می‌شوند.

بر پایه گزارش تازه «الزویر» که در سپتامبر ۲۰۲۴ منتشر شده است، نام ۲ هزار و ۵۰۳ پژوهشگر از ایران در میان ۲ درصد برتر پژوهشگران جهان جای گرفته‌اند. در این نظام ارزیابی دو فهرست منتشر می‌شود. فهرست «عملکرد سالانه» داده‌های یک سال مشخص (یعنی سال ۲۰۲۳ میلادی) را بررسی و نام برترین‌ها را منتشر می‌کند و فهرست دیگر «عملکرد شغلی»، پژوهشگران برتر را بر پایه عملکرد همه سال‌ها (از سال ۱۹۶۰ تا سال ۲۰۲۳ میلادی) را شناسایی می‌کند.

در مجموع، فهرست عملکرد سالانه دربردارنده ۲۲۳ هزار و ۲۵۲ پژوهشگر از سراسر جهان و ۲ هزار و ۳۲۷ پژوهشگر از کشور ایران است. فهرست عملکرد شغلی نیز دربردارنده ۲۱۷ هزار و ۹۷ پژوهشگر از سراسر جهان و یک‌هزار و ۲۰ پژوهشگر از کشور ایران است.

بر پایه این داده‌ها، فهرست پژوهشگران این سازمان در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان بدین شرح است:

«ابوالفضل جعفری» از موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، «امید رحمتی» از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان، «طیب رضیئی» از پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، «بهرام چوبین» مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی، «یوسف نامی» از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، «سیدمرتضی حسینی» از موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، «فاطمه سفیدکن» از موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، «مسلم شریفی‌نیا» از موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، «مریم دادار» از موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، «احمد پایبوردی» از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی، «محمدمهدی رنجبر» و «فرشته انصاری» از موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، «علیرضا پورابوقداره» از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، «الهه معتمدی سده» و «شهره آریایی‌نژاد» از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و «مجید هاشمی» از موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی.

برپایه این گزارش، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با هدف رسیدن به امنیت غذایی پایدار و تقویت دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی، برنامه‌های پژوهشی نوآورانه و متنوعی را در موسسه‌ها و مراکز تابعه اجرا کرده است.

این موفقیت نه فقط نشان ‌دهنده توانمندی‌های علمی و پژوهشی فرهیختگان این سازمان است، بلکه به‌طور مستقیم به افزایش بهره‌وری و کارایی در بخش کشاورزی مرتبط است.

همچنین این موفقیت می‌تواند به ‌اندازه‌ای الهام‌بخش باشد که دیگر جوانان و محققان را نیز به پیوستن به این مسیر دعوت کند، تا با همکاری در راستای ارتقای پایدار بخش کشاورزی و تحقق اهداف ملی و جهانی، سهم خود را ایفا کنند، به‌طوری که آموزش عالی بخش کشاورزی می‌تواند نقطه عطفی برای توسعه و پایداری این مهم باشد؛ با این دستاورد، سازمان تات نه تنها در سطح ملی، بلکه در سطح بین‌المللی نیز به عنوان یک نهاد پیشرو در حوزه پژوهش‌های کشاورزی شناخته می‌شود.

امید است که این مسیر موفقیت‌آمیز ادامه داشته باشد و با تلاش‌های بیشتر، شاهد دستیابی به رهیافت‌های نوین و کارآمد در عرصه کشاورزی کشور باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha