خسته از چشمان بسته

گرگان- ایرنا- پشت چشمان بسته، گویا دنیا را زیبا و روشن‌تر می‌بینند اما از شنیده‌ نشدن آواز خسته‌ و نگرانی‌هایشان، دل پردردی دارند؛ نابینایان بهره‌مندی از آسایش را خواسته خود می‌دانند و معتقدند مسوولان باید عصای دست و مردم چشم بینای آنان باشند.

به گزارش ایرنا، در چشم آنان جهان، نقش دیگری دارد گرچه از چشم سر نمی‌بینند اما به معنای آن نیست که مشکلات‌ را نادیده بگیریم و به آسانی از کنار نگرانی‌های آنان عبور کنیم.

روز جهانی عصای سفید مانند پرچمی بین ۳۶۵ روز سال برافراشته شده تا به خود بیاییم و دست مهربانی را به سوی کسانی باز کنیم که تکیه‌گاهشان عصای سفید است.

۱۵ اکتبر روز جهانی عصای سفید دستاویز قشنگی است تا بیش از گذشته به روشندلان توجه کنیم؛ کسانی که گرچه از بینایی بی‌بهره هستند اما نشان دادند در بسیاری از میدان‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی گنجایش زیادی برای کامیابی دارند. اما همه این توانایی‌ها انگیزه مناسبی نیست که بپنداریم روشندلان بدون سختی در حال زندگی هستند؛ از مبلمان شهری تا کار و آموزش و پیوند زناشویی از چالش‌هایی است که متولیان باید برای آن چاره‌اندیشی کنند و در کنار قشر نابینا و کم‌بینای جامعه بایستند.

روشندلان در حصار مشکلات

مدیرعامل انجمن نابینایان هم‌اندیش نور گرگان در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه نابینایان با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار کرد: چالش‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و شغلی از مهم‌ترین سختی‌های نابینایان است.

طاهره اقبالی تصریح کرد: یکی از مطالبات جدی ما، حمایت بیشتر مسوولان از جامعه نابینایان است که انتظار می‌رود مسوولان بیشتر پای کار بیایند اما در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه مبلمان شهری برای افراد دارای اختلال بینایی مناسب نیست، یادآور شد: معلولان از جمله نابینایان و کم‌بینایان خواستار شرایط برابر اجتماعی مانند استفاده بدون سختی از کوچه و خیابان هستند اما برخی دشواری‌ها مانند نامناسب‌بودن مبلمان شهری، کامل نبودن موزائیک مخصوص نابینایان، پایان مسیر عبور نابینایان در خیابان‌های اصلی به جوی آب، دیوار و مانند آن، گرفتاری هر روزه نابینایان برای حضور در اجتماع است.

مدیرعامل انجمن نابینایان هم‌اندیش نور گرگان تاکید کرد: زیبایی رنگ زندگی روشندلان به عملکرد جامعه بستگی دارد که چطور حقوق افراد دارای اختلال بینایی را به رسمیت بشناسند.

اقبالی گفت: یکی از محورهای کار انجمن نابینایان هم‌اندیش نور گرگان ایجا کار و آموزش زبردستی به افراد مبتلا به اختلال بینایی است که تاکنون تعدادی از روشندلان در دستگاه‌های اجرایی استخدام شده و برخی نیز پس از فراگیری چیرگی (مهارت) در بخش صنایع دستی مشغول به کار شدند.

وی از کارشکنی برخی دستگاه‌های اجرایی در استخدام معلولان گلایه کرد و گفت: با وجود آنکه مطابق ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق افراد معلول دولت مکلف است حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه‌های دولتی و عمومی را به معلولان واجد شرایط اختصاص دهد اما برخی دستگاه‌های اجرایی به این قانون عمل نمی‌کنند.

خسته از چشمان بسته

مدیرعامل انجمن نابینایان هم‌اندیش نور گرگان به آزمون استخدامی ویژه معلولان اشاره کرد و توضیح داد: بیشتر کم‌بینایان گلستانی که در آزمون استخدامی ویژه معلولان موفق به کسب نمره و قبولی با امتیاز بالا شدند به دلیل کم‌بینا بودن با استخدام آنها موافقت نشد.

اقبالی با بیان اینکه آزمون استخدامی معلولان هیچ مشکلی از نابینایان و کم‌بینایان گلستان حل نکرد، تصریح کرد: مسوولان باید با دقت‌نظر بیشتری اقدام به برگزاری چنین آزمون‌هایی کنند.

رتبه هفتم گلستان در نرخ رشد معلولیت

براساس آمارهای اعلام‌شده، استان گلستان با رشد ۲.۷ درصدی معلولیت در بین استان‌های کشور در جایگاه هفتم ایستاده و رشد معلولیت در گلستان حدود ۵۰ درصد بیشتر از میانگین کشور است.

در حالی که نرخ رشد معلولیت در کشور تنها ۱.۶ درصد است اما این شاخص در استان به ۲.۷ درصد رسیده و همین مساله مسوولان و دستگاه‌های متولی را برای شناسایی علل این مساله و انجام اقدامات پیشگیرانه هوشیارتر کرده است.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی گلستان رعایت نکرن موارد بهداشتی، ازدواج فامیلی و تنوع قومیتی را از علل افزایش معلولیت در استان برشمرد و گفت: از ۵۸ هزار نفر معلول در گلستان، ۹ هزار و ۲۰۰ نفر نابینا هستند.

فاطمه فتحی با اشاره به ارائه خدمات مستمر به نابینایان توضیح داد: پرداخت مستمری، کمک‌هزینه معیشت و ارائه خدمات غیرمستمر مانند کمک‌هزینه تحصیلی، دانشجویی، ایاب و ذهاب، وسایل کمک‌توانبخشی، اشتغال و مسکن از جمله خدماتی است که به نابینایان و کم‌بینایان زیر پوشش بهزیستی ارائه می‌شود.

وی از فعالیت انجمن کم‌بینایان و نابینایان در شهرهای گرگان و گنبدکاووس خبر داد و یادآور شد: همچنین یک مرکز روزانه توانبخشی آموزشی ویژه افراد کم‌بینا و نابینا در شهر گرگان وجود دارد که خدمات مختلف توانبخشی، روانشناسی، هنری و ورزشی را به نابینایان ارائه می‌کند.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی گلستان به گلایه برخی نابینایان از طفره دستگاه‌های اجرایی به قانون جذب معلولان واکنش نشان داد و گفت: یکی از علل این مساله ناشی از ضعف‌های قانونی است، برای مثال قانونگذار باید بین اشتغال معلولان شدید و غیرشدید در برخی شغل‌ها تمایز قائل شود، در آزمون‌ اخیر استخدامی ویژه معلولان، با استخدام فرد نابینای مطلق که نمره قبولی آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی را کسب کرد موافقت نشد و نگاه کارشناسان این بود که استخدام معلم نابینای مطلق در مقطع ابتدایی، هم برای دانش‌آموزان و هم معلم سخت می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی قوانین در استخدام معلولان نیازمند بازنگری و اصلاح است، تصریح کرد: اشتغال یکی از چالش‌های اصلی روشندلان است، در حال حاضر دستگاه‌های اجرایی شغل‌هایی مانند اپراتور تلفن‌ و یا ماشین‌نویسی ندارند و همین مساله جذب نابینایان و کم‌بینایان را دچار چالش کرده است.

اما با توجه به نرخ بالای معلولیت در گلستان برنامه‌های مختلفی در راستای افزایش آگاهی عمومی در خصوص بیماری‌های چشمی دوران کودکی و نیز افزایش سطح مراقبت‌های چشمی در بیماری‌هایی مانند آمبلیوپی و عیوب انکساری در استان انجام می‌شود.

جراحی رایگان ۲۲ کودک دارای اختلالات بینایی در گلستان

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی گلستان در این باره اظهار کرد: در حال حاضر برنامه غربالگری بینایی با استفاده از دو روش E چارت و دستگاه غربالگری عیوب انکساری در سه سطح توسط غربالگر، اپتومتریست و چشم پزشک در تمامی مناطق شهری و روستایی و در همه ایام سال انجام می‌شود.

لیلا ابطحی ادامه داد: ابتدا والدین کودک را برای معاینه به پایگاه‌های سنجش بینایی می‌آورند که کودک در سطح اول پس از غربال توسط ابزارهای مورد تایید، در صورت نیاز به اپتومتریست ارجاع می‌شود و در سطح سوم در صورت نیاز به چشم‌پزشک مراجعه می‌کند.

خسته از چشمان بسته

به گفته وی؛ در سال قبل ۹۸ هزار و ۱۷ کودک گلستانی معادل ۸۴ درصد غربالگری چشم شدند که از این تعداد، هزار و ۷۵۵ نفر به اپتومتریست مراجعه کرده و از این تعداد نیز ۱۴۴ نفر به چشم پزشک ارجاع داده شده و تحت درمان قرار گرفتند.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی گلستان خاطرنشان کرد: پس از انجام غربالگری، ۲۲ کودک دارای اختلالات بینایی به صورت رایگان تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

وراثت در صدر بروز اختلالات بینایی

اپتومتریست بیمارستان بندرگز نیز با اشاره به علل بروز اختلال بینایی در افراد به ویژه نابینایی به خبرنگار ایرنا گفت: ریشه اصلی نابینایی و بیماری‌های چشمی به مسائل ژنتیکی و دوران جنینی مرتبط است.

عبدالحسین اسلامی با اشاره به اینکه دوران نوزادی و کودکی دوران طلایی برای درمان و رفع بیماری‌ها و عیوب چشمی به شمار می‌رود، تصریح کرد: گاهی اوقات کودک با بیماری آب مروارید مادرزادی متولد می‌شود که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود منجر به نابینایی می‌شود و چشمان آن کودک دیگر کارایی نخواهد داشت.

وی بیان کرد: برخی کودکان نیز به طور مادرزادی، نابینا به دنیا می‌آیند و با وجود سلامت ظاهری چشم اما قدرت بینایی ندارند که این سختی، درمان ندارد. برخی کودکان نیز با ضعف بینایی خیلی بالا به دنیا می‌آیند که اگر به موقع عینک تجویز نشود بینایی خود را دست می‌دهند.

اپتومتریست بیمارستان بندرگز گفت:  با توجه به شایع بودن بیماری‌های چشمی در دوران طفولیت و افزایش احتمال درمان آن، طرح غربالگری تنبلی چشم توسط سازمان بهزیستی اجرا می‌شود تا کودکان دارای ضعف بینایی بالا بتوانند بهبود پیدا کنند.

زیاده‌روی در مصرف هویج ممنوع

اسلامی تاکید کرد: افزون‌بر نقش ژنتیک و علت مادرزادی، برخی از ضعف‌های بینایی به دلیل ضربه به چشم ایجاد می‌شود. تغذیه، مسائل محیطی و ضربه، حوادث و کهولت سن موجب ضعف بینایی در افراد می‌شود گرچه بسیاری از ضعف‌های بینایی ژنتیکی است که در سنین بالا خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ضعف بینایی درمان ندارد اما با عینک کنترل می‌شود، تصریح کرد: جراحی‌هایی مانند لیزیک، لازک و آر ال ای (RLE) در رفع مشکلات چشمی موثر است.

اپتومتریست بیمارستان بندرگز با بیان اینکه بروز برخی بیماری‌های چشمی مانند آب سیاه هم زمینه ژنتیک دارد، گفت: مرکز چشم پزشکی بندرگز یکی از مراکز شاخص استان گلستان است که خدمات گوناگونی را به گلستانی‌ها ارائه می‌کند.

اسلامی از وجود دستگاه‌های پیشرفته برای درمان آب مروارید در بخش چشم بندرگز خبر داد و افزود: در ماه‌های گذشته، یک کودک مبتلا به آب مروارید پس از عمل جراحی از نابینایی قطعی نجات پیدا کرد.

وی با تاکید بر اینکه زیاده‌روی در مصرف برخی مواد غذایی مانند هویج به درمان بیماری‌های چشمی کمک نمی‌کند، تصریح کرد: پرخوری و کم‌خوری هر دو انسان را بیمار می‌کند، یکی از والدین برای درمان ضعف بینایی فرزندش، هر روز چند لیوان آب هویج به او می‌داد حال آنکه این کار تاثیری در درمان بیماری فرزندش نداشت.

به گزارش ایرنا، شنیدن صدای نابینایان و درک مطالبات به حق آنان برای دستیابی به یک زندگی سالم پویا و شکوفا، مهم‌ترین پیام روز جهانی عصای سفید است و کمترین انتظار روشندلان شنیده شدن صدای عدالت‌خواهی و برابری اجتماعی آنان است.

حق دسترسی کامل به امکانات آموزشی، بهداشت و سلامت، تردد ایمن در فضای شهری و مشارکت فعالانه در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی مطالبه جدی نابینایان از مدیران است.

۲۴ مهر ماه مصادف با ۱۵ اکتبر به نام روز ایمنی عصای سفید نامگذاری شده است. سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) و شورای جهانی نابینایان در ۱۹۵۰ میلادی در جلسه‌ای مشترک، قانون «عصای سفید» را تصویب کرد و ۱۵ اکتبر را روز جهانی «عصای سفید» نام نهاد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha