عضو شورای شهر تهران: چشمه علی مرمت شد اما آب ندارد!

تهران بزرگ - ایرنا - رییس کمیته گردشگری شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر مرمت چشمه علی به پایان رسیده اما این چشمه خشک است و آب ندارد لذا از میراث فرهنگی می‌خواهیم برای جاری شدن آب در آن کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیداحمد علوی روز دوشنبه در نشست خبری پس از افتتاح گالری آثار کمال الملک و رونمایی از سردیس هنرمندان، مفاخر و شهدای ایران افزود: رسانه‌ها مطالبه کنند تا آب در چشمه علی جاری شود.

وی تاکید کرد: آمادگی داریم هزینه‌ها را تامین کنیم به همین خاطر قصد داریم آب طبیعی در چشمه جاری شود نه مصنوعی.

علوی با اشاره به بافت قدیمی بازار بزرگ تهران هم گفت: هم اینک بخش عمده‌ای از بازار مرمت و بازسازی شده که این مرمت‌ها عمدتا با کمک خود کسبه بازار و شهرداری انجام شده است.

رییس کمیته گردشگری شورای شهر تهران با بیان اینکه بازار تهران یکی از نقطه‌های میراثی و پررفت و آمد شهر و قلب اقتصادی پایتخت است، اضافه کرد: قسمت‌های قدیمی و باقی مانده بازار تهران نیز در حال مرمت و بازسازی است.

علوی ادامه داد: اقداماتی که در حوزه میراثی و گردشگری انجام شده با تلاش و همراهی اهالی رسانه منجر به انتیجه شده است.

وی با اشاره به اینکه موضوعات گردشگری و میراثی باموضوعات فرهنگی کشور گره خورده است، اظهار کرد: اگر بی دقتی کنیم و پیگیری نشود هویت میراثی کشورمان بخطر خواهد افتاد.

به گفته علوی، گردشگری با حال خوب شهروندان سرو کار دارد و وظیفه داریم در مقابل تهاجمی که به هویت و فرهنگ کشورمان می‌شود در حفظ و انتقال آن به نسل آینده تلاش کنیم.

علوی با اشاره به بحث بودجه بخش گردشگری پایتخت گفت: بودجه گردشگری ابتدای دوره ششم چهار میلیارد تومان بود اما امروز در حوزه گردشگری محلات ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری تهران اختصاص داده است.

او در ادامه افزود: در سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ میلیارد بودجه مرمت داشتیم که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت و اکنون این رقم به ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است تا مرمت بناهای میراثی با آن انجام شود.

رییس کمیته گردشگری شورای شهر تهران با اشاره به مجموعه فرهنگی خانه وثوق الدوله گفت: با تامین اعتبار مورد نیاز از سوی شورا اکنون سه سال است مرمت‌ها در حال انجام است البته در این حوزه اتفاقات خوبی افتاده مثلاً خانه شیخ فضل الله پس از مرمت آماده تحویل است.

وی با اشاره به وضعیت خانه فروغ و نیما هم یادآور شد: این پروژه‌ها هم کارش به اتمام رسیده و در حال بهره برداری است ضمن اینکه خانه سیمین و جلال نیز امید داریم به خانه گردشگری تبدیل شود.

به گفته علوی، هفته گذشته درباره خانه مرادی کرمانی هم اتفاقات خوبی افتاد تا این خانه موزه و خانه قصه شود همچنین خانه سلیمانیه کمی نیاز به مرمت داخلی دارد و بخشی از خانه طهران نیز از دهه ۹۰ آماده شده که در حال بهره‌برداری است.

رییس کمیته گردشگری شورای شهر در ادامه به اماکن دیگر تاریخی و گردشگری پایتخت پرداخت و افزود: امیدواریم فاز دوم خانه تاریخی طهران نیز بزودی آماده و بهره‌برداری شود البته ساختمان مسجد حاج رجب علی از قدیمی ترین مسجدهای تهران که در حال مرمت است و خانه بلدیه تهران هم طبق روز شمار افتتاح می‌شود.

وی به ایجاد خانه روزنامه نگاران در تهران هم اشاره کرد و گفت که امید است این خانه هر جهت زودتر افتتاح شده و در اختیار اهالی رسانه قرار گیرد.

علوی با بیان اینکه دو نوع مالکیت در تهران داریم، ادامه داد: مالکان املاک میراثی که در اختیار بخش خصوصی است با مشکلاتی از قبیل مرمت و یا فروش مواجه هستند که باید به آنها امتیازاتی اختصاص یابد و طبق مصوبه شورای شهر با عنوان احیای بافت تاریخی تهران قرار شد برای بنای خصوصی امتیازاتی در نظر بگیریم.

وی درباره مرمت پروژه سرخه حصار و احداث ترمینال جدید شرق هم گفت: همزمان مرمت پروژه در حال انجام است و ترمینال شرق مانع این کار نیست و امیدواریم با جابجایی دوره جدید شهرداری، کار مرمت سرخه حصار متوقف نشود.

علوی با بیان اینکه در دوره‌ای از مدیریت شهری برخی شهربازی‌ها تعطیل شدند، اضافه کرد: در این دوره تلاش کردیم شهربازی‌ها مجددا افتتاح شوند به همین خاطر شهربازی بزرگراه بسیج بعد از ۵ سال تعطیلی افتتاح شد و شهربازی بعث، شهربازی هزار و یک شهر نیز بزودی فعالیت خواهند کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha