کرملین: رزمایش‌های هسته‌ای ناتو در سایه جنگ اوکراین به افزایش تنش‌ها دامن می‌زند

تهران-ایرنا- کاخ کرملین روسیه اعلام کرد که رزمایش هسته‌ای سالانه ناتو با حضور هواگردهای نظامی با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای که از امروز (دوشنبه) آغاز شد، با توجه به «جنگ گرم» در اوکراین به تنش‌ها دامن می‌زند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: تحت شرایط جنگ گرمی که در چارچوب درگیری اوکراین در جریان است، چنین تمرین‌هایی [رزمایش هسته‌ای ناتو] به چیزی جز تشدید بیشتر تنش‌ها منجر نمی‌شود».

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) از آغاز برگزاری رزمایش سالانه هسته‌ای این ائتلاف بر فراز کشورهای اروپای غربی از امروز دوشنبه خبر داد. در همین حال، مارک روته دبیرکل ناتو در خصوص این رزمایش گفت: «بازدارندگی هسته‌ای سنگ بنای امنیت متحدان است. رزمایش ظهر ثابت قدم آزمایش مهمی برای بازدارندگی هسته‌ای این ائتلاف است و یک پیام روشن به هر دشمنی می‌فرستد که ناتو از همه متحدان محافظت و دفاع خواهد کرد».

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه همچنین اعلام کرد که برگزاری مذاکرات درباره تسلیحات هسته‌ای با ایالات متحده غیرممکن است.

پسکوف در این باره تصریح کرد: در شرایط جنگی که با مشارکت غیرمستقیم و حتی مستقیم قدرت‌های هسته‌ای از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه روسیه در جریان است، کاملا غیرممکن است که بدون ربط دادن این موضوع به سایر جنبه‌های امنیتی، در مورد آن [مذاکرات هسته‌ای] صحبت کنیم.

وی ادامه داد: در واقع رئیس‌جمهور ما [ولادیمیر پوتین] پیشتر در این مورد صحبت کرده است. روسیه چنین تماس‌هایی را ضروری می‌داند و نمی‌توان آنها را به تعویق انداخت اما به طور کلی ما باید تمام مسائل امنیتی را با توجه به وضعیت فعلی، مورد بررسی قرار دهیم.

سخنگوی کرملین همچنین اظهارات برونو کال رئیس سرویس اطلاعات خارجی آلمان را رد کرد که اوایل امروز مدعی شده بود نیروهای روسیه حداکثر تا پایان این دهه در وضعیتی قرار خواهند گرفت که به اراضی ناتو حمله می‌کنند.

پسکوف در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران تاکید کرد: روسیه هرگز با زیرساخت‌های نظامی خود به سمت [اراضی] ناتو حرکت نکرده است، بلکه همیشه برعکس این بوده است. همه ما از تمام خیزهای سازمان پیمان اتلانتیک شمالی برای پیشروی و تمام اقدامات در زمانی که زیرساخت‌های نظامی ناتو به مرزهای روسیه نزدیک می‌شد، آگاهیم. به طور قطع این درک وجود دارد که چه کسی برای چه کسی خطری دارد.

وی افزود: بنابراین، اینکه بگوییم این نیروهای مسلح روسیه هستند که برای کسی خطری ایجاد می‌کنند، به طور کامل اشتباه، غیرمنطقی و از همه مهمتر، در تضاد با کل تاریخ است که منجر به رویارویی‌ای شده که اکنون همه ما با هم آن را تجربه می‌کنیم.

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه همچنین اعلام کرد که «هنوز تصمیمی در مورد سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به برزیل برای شرکت در نشست گروه ۲۰ (G۲۰) گرفته نشده است».

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال «جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک» را در منطقه «دونباس» به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، رئیس‌جمهوری روسیه عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

طی این مدت کشورهای عضو ناتو از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

روسیه طرح‌هایی را برای راه حل مسالمت آمیز پایان دادن جنگ اوکراین پیشنهاد داده است که شامل اجرای فوری آتش بس و مذاکره به محض خارج شدن نیروهای اوکراینی از مناطق جدید ملحق شده به خاک روسیه است. همچنین اوکراین باید اعلام کند که قصد ملحق شدن به ناتو را ندارد و دست از نظامی گری بردارد. پوتین همچنین خواستار لغو تحریم های غرب علیه این کشور شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha