هزینه نجومی حمل زباله برای شهرداری‌های هفت‌گانه بابل

ساری - ایرنا - بعد از تعطیلی ۶ ماهه سایت زباله انجیلسی تاکنون مکان جدیدی برای مدیریت پسماند بابل مشخص نشد و شهرداری های هفت گانه این شهرستان با هزینه های بسیار سنگین زباله را به استانهای همجوار منتقل می کنند که این امر سبب کمبود اعتبار برای تکمیل طرح های زیر ساختی و نیمه تمام شهرداری ها تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جمعی از اهالی روستای انجیلسی بابل در ۹ اردیبهشت ماه سال جاری با تجمع و نصب بنر در ورودی سایت زباله این منطقه، خواستار اجرای حکم قطعی دادگاه تجدید نظر مازندران مبنی بر جابه‌جایی سایت زباله انجیلسی به مکان دیگر شدند.

اهالی روستای انجیلسی بابل که خواهان اجرای حکم قطعی دادگاه تجدید نظر استان مازندران مبنی بر جابجایی این سایت زباله شدند در ورودی این سایت تجمع و خواستار حل گره کوره ۲۵ ساله این سایت در قلب جنگلهای هیرکانی شده بودند.

روستای انجیلسی یکی از روستاهای بالا دست بخش بابلکنار در جنوب بابل است که اهالی این روستا بعد از ۲۵ سال پیگیری موفق شدند حکم قطعی جابجایی این سایت را از طریق مراجع قضایی در تاریخ پنج بهمن ۱۴۰۰ از شعبه ۲۵ دادگاه تجدید نظر استان دریافت کنند.

بعد از قطعی شدن حکم سایت انجیلسی در جلسه شورای حفظ بیت المال شهرستان بابل که ۲ سال گذشته با حضور رییس کل وقت دادگستری مازندران تشکیل شد، تا ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۲ برای حل این مشکل زمان تعیین شد، که بعد از گذشت نزدیک به ۲ ماه از این ضرب الاجل اهالی روستا خواستار اجرای حکم شدند.

نفوذ شیرابه ها در اراضی کشاورزی، مراتع چرای دام و شیوع بیماری ها مختلف سبب شد که اهالی منطقه دست از زادگاه خود بردارند و برای ادامه زندگی به مکان دیگری دست به کوچ اجباری بزنند. اهالی منطقه که در مدت ۲۵ سال گذشته تمام توان خود را برای حل این مشکل به کار بسته بودند موفق به حل مشکل نشدند، در نهایت با طرح شکایت در مراجع قضایی این خواسته را پیگیری کردند.

اهالی بخش بابلکنار بر این باورند که مشکلی انجیلسی که قرار بود یک سال مردم منطقه تحمل کنند تا یک مکان مناسب برای زباله شهر بابل و ۶ شهر اقماری آن بیابند اما ۲۵ سال است که آسایش را از اهالی بخش بابل کنار ربوده و حتی با حکم قطعی مرجع قضایی هم این گره گشوده نشد.

بر اساس مکاتبه اداری که در فرمانداری بابل موجود است قرار بود انجیلسی یک سال میزبان زباله باشد و بعد از آن یک جانمایی مناسب برای دفع زباله بابل و شهرهای اقماری پیدا شود اما مهمان یک ساله جا خوش کرد و ۲۵سال برخانه میزبان لنگر انداخته و هم اکنون سایت زباله انجیلسی دیگر مملو از زباله می باشد و از سویی دیگر سرازیر شدن شیرابه‌های این زباله ها خسارت‌های زیادی به جنگل‌های هیرکانی و زمین‌های شالیزاری پایین دست وارد کرده است که همه این اسیب ها سبب شد اهالی منطقه خواستار اجرای حکم شوند.

انجیلسی که در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر بابل قرار گرفته است هر روز میزبان ۳۰۰ تن زباله از شهرهای بابل، امیرکلا، گلوگاه، مرزی کلاه، زرگرشهر، خوشرودپی و گتاب است.

کارشناسان محیط زیست در طول این ۲۵ سال چندین بار هشدار داده بودند که انجیلسی که در ارتفاع واقع شد تحت هیچ شرایطی نباید به محلی برای دپوی زباله شهرستان بابل تبدیل شود.

بعد از تعطیلی سایت زباله انجیلسی شهرداری های هفت گانه بابل شک سنگینی را تحمل کردند و بعد از چند روز بلاتکلیفی به این نتیجه رسیدند که زباله را از مازندران خارج کنند.

هزینه نجومی حمل زباله برای شهرداری‌های هفت‌گانه بابل

شهرداری ها این شهرستان به این امید که دوباره سایت انجیلسی بابلکنار دوباره شروع به کار خواهد کرد هزینه های سنگین حمل زباله به استان همجوار را پذیرفتند اما این امر سبب شد که دستگاه های مربوطه نسبت به معرفی مکان جدید تعلل کنند.

بسیاری از شهرداری های مازندران که در پرداخت حقوق پرسنل خود با مشکل مواجه هستند این بار هفت شهرداری بابل مجبور به پرداخت هزینه های شدند که این امر تکمیل طرح های عمرانی آنها را به عقب انداخت.

کارشناسان محیط زیست بر این باورند تعلل در جانمایی مکان جدید برای مدیریت پسماند شهرستان بابل تحت هیچ شرایطی پذیرفتنی نیست.

هزینه ۱۲۰ میلیارد ریالی

شهردار بابل در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در حال حاضر فقط شهرداری بابل برای حمل و پرداخت هزینه تخلیه زباله در استان همجوار ماهانه ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه می کند.

حامد بیکایی گفت: ۶ شهرداری دیگر شهرستان بابل هزینه ای جداگانه پرداخت می کنند که در جمع نهایی مبلغ کلانی از درآمد شهرداری ها فقط صرف حمل زباله می شود.

وی با بیان این مطلب که این هزینه های اضافی که بر شهرداری تحمیل شد بسیار سنگین و غیر قابل تحمل است، اظهار کرد: طرح های زیر ساختی مهمی در شهر بابل نیمه کاره است که این هزینه ها می تواند این طرح ها را به سرعت تکمیل کند.

شهردار بابل ادامه داد: بسیاری از حجم زباله های شهرستان به واسطه مسافران و گردشگرانی است که به این شهرستان سفر می کنند و شهرداری از درآمد شهروندان هزینه های سنگینی را برای حمل زباله پرداخت می کند.

بیکایی با اشاره به این مطلب که تا کنون برای حل این مشکل جلسه های متعددی برگزار شد، بیان داشت: برای گره گشایی به کمک جدی مدیران ارشد استانی و کشوری نیازمند هستیم.

هزینه نجومی حمل زباله برای شهرداری‌های هفت‌گانه بابل

شهردار بابل تصریح کرد: شهروندان برای توسعه متوازن شهری و دریافت خدمات مطلبوب عوارض را پرداخت می کنند که متاسفانه مبالغ سنگینی فقط صرف حمل زباله می شود.

شناسایی مکان جدید

در این پیوند کارشناس محیط زیست اظهار کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر بابل سایت انجیلسی را تمام شده تلقی کنند و بر سر قبر این جنازه ای که دفن شد بلند شوند.

حامد طاهری گفت: به لحاظ زیست محیطی انجیلسی تحت هیچ شرایطی نمی تواند دوباره میزبان روزانه ۳۰۰ تن زباله باشد و این مطلب مهم را شهردای و شورای اسلامی شهر بابل برای مدیران ارشد استان و کشور تشریح کنند.

وی گفت: سایت بسته شده انجیلسی در یک ارتفاع واقع شد که در زمان بارندگی شیراب های آن چندین برابر به مناطق پایین دست سرازیر می شوند.

طاهری با اشاره به این مطلب که کارشناسان در ۲۵ سال پیش اعلام کرده بودند که قلب جنگلهای هیرکانی آن هم در یک ارتفاع بالا مکان دفع زباله نیست، اظهار کرد: در همان سال تعهد کردند انجیلسی یک سال به صورت موقت میزبان زباله باشد که ۲۵ سال به درازا کشید.

این کارشناس محیط زیست گفت: دستگاه های که مکلف به معرفی مکان جدید برای مدیریت زباله های شهرستان هستند بیش از این تعلل نکنند و مکان جدید را معرفی کنند.

وی افزود: اگر همانند ۶ ماه گذشته اراده ای برای معرفی مکان جدید وجود نداشته باشد هیچ مشکلی از گره کور زباله بابل حل نخواهد شد.

طاهری گفت: رای نهایی دادگاه تجدید نظر استان دلالت بر ممنوعیت ورود زباله به سایت انجیلسی بابلکنار است و همه باید این رای که در نظام جمهوری اسلامی صادر شد بپذیرند.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: بدون تردید در ماه های پیش رو هزینه حمل و تخلیه زباله شهرستان بابل در استان همجوار به مراتب بیشتر از مبلغ های فعلی خواهد بود.

حامد طاهری تصریح کرد: فوری ترین اقدامی که شهرداری های شهرستان باید مد نظر قرار دهند اجرای منظم و دقیق تفکیک زباله از مبداء است که این امر حجم زباله ها را به مراتب کاهش خواهد داد.

هزینه نجومی حمل زباله برای شهرداری‌های هفت‌گانه بابل

به گزارش ایرنا، بنا بر آمارها ۲۷ سایت زباله در جنگل‌های مازندران وجود دارد که روزانه صدها تن وارد این مناطق جنگلی می‌شود.

میزان تولید زباله در مازندران روزانه دست‌کم سه هزار تن است که این میزان در روزهای تعطیل و با حضور مسافران و گردشگران به بیش از ۲ برابر افزایش می‌یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha