۲۳ مهر ۱۴۰۳، ۲۱:۱۱
کد خبر: 85627953
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گرامیداشت سالروز حادثه به‌آتش کشیدن مسجد جامع کرمان برگزار شد

کرمان - ایرنا - آیین گرامیداشت سالروز به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان به دست دژخیمان پهلوی در حالی دوشنبه شب با حضور جمعی از مردم و مسئولان استان برگزار شد که امام جمعه کرمان در این آیین بر اهمیت وجود مساجد در پیروزی انقلاب، تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، مساجد با تبدیل شدن به کانون مبارزات انقلابیون و همچنین عملکرد مقدس آن، همواره نقش بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی و به ثمر نشستن آن داشته و دارند؛ یکی از این مساجد جامع کرمان بود که در روز ۲۴ مهر سال ۱۳۵۷ با حمله دژخیمان به مردم معترض و انقلابی، به آتش کشیده شد.

مردم کرمان که به مناسبت چهلم شهدای واقعه جانگداز ۱۷ شهریور تهران و همچنین سالگرد شهادت آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی در آنجا جمع شده بودند در این واقعه هدف خشونت عوامل پهلوی قرار گرفتند و این حادثه ۲ شهید و ۵۰ جانباز تقدیم نظام و انقلاب کرد.

هرساله در روز ۲۴ مهرماه مردم کرمان به یاد حادثه مسجد جامع کرمان در این مکان مقدس جمع می شوند و با اجرای برنامه های متنوع مداحی و سرود سالروز و یاد شهدای انقلابی این حادثه را که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشتند را گرامی می دارند.

آیین گرامیداشت واقعه ۲۴ مهر (سالروز به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان) امسال نیر با حضور قشرهای مختلف مردم کرمان و مسئولان برگزار شد که نماینده ولی فقیه در استان کرمان، زاوایای تازه ای از این حادثه را بازگو کرد.

شهید سلیمانی یادگاری از دل حادثه مسجد جامع کرمان

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: مسجد کانون تربیت، تحول و پرورش انسان‌ های شجاع و وارسته است و مسجد جامع کرمان از زمان واقعه ۲۴ مهر تا کنون هر روز درخشان‌تر بوده است.

حجت‌الاسلام حسن علیدادی سلیمانی افزود: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از شخصیت هایی است که حادثه به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان تحویل جهان اسلام داد.

گرامیداشت سالروز حادثه به‌آتش کشیدن مسجد جامع کرمان برگزار شد
حجت الاسلام علیدادی سلیمانی امام جمعه کرمان

وی عنوان کرد: فضایی در این حادثه ایجاد شد که هر کسی دنبال نجات خود بود و خیابان ها نیز وضعیت بدتری از این مسجد داشتند.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان تصریح کرد: مردم در این روز در حال جنگ و گریز بودند اما شهید سلیمانی درگیر نجات دخترک گرفتار در این حادثه می‌شود، این شهید حتی طاقت مشاهده اشک های دختران مظلوم را نداشت زیرا این شهید تربیت شده مسجد و مبارز دیروز مسجد جامع کرمان بود.

دیانت، جمهوریت و ترس دشمنان از نظام

وی با اشاره به سابقه دیانت و جمهوریت نظام جمهوری اسلامی گفت: برخورد امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ما نیز در راستای این ۲ محور بود و در حقیقت امام خمینی با اعلام جمهوریت نظام، حکومت مردم را در کشور به رسمیت شناخت.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی یادآور شد: سرانجام تفکرات و فعالیت های امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، یک بزرگی برای کشوری به ارمغان آورد، در کشوری که قرن‌ها از تمدن واقعی فاصله گرفته بود.

وی افزود: ترس دشمنان از ایران نشان دهنده بزرگی نظام جمهوری اسلامی است و این مهم در کانون مساجد و به برکت خون شهدا به وقوع پیوسته است.

به گزارش ایرنا، جمعی از مردم انقلابی کرمان ۲۴ مهر سال ۱۳۵۷ به مناسبت چهلم شهدای واقعه جانگداز ۱۷ شهریور تهران و سالگرد شهادت آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی در مسجد جامع کرمان جمع شده بودند که عوامل رژیم پهلوی به آنان و مسجد هجوم بردند.

این افراد با حمایت ماموران حکومتی، موتورسیکلت ها و دوچرخه های پارک شده در ورودی مسجد را به آتش کشیدند و مردم را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

بخشی از امکانات و ساختمان مسجد در این حادثه دچار آتش سوزی شد و محمد باقدرت جوپاری و غلامرضا یزدان شناس نیز به شهادت رسیدند که از آنان به عنوان اولین شهدای انقلاب اسلامی در کرمان یاد می شود.

این واقعه بر روند مبارزات مردم کرمان و سایر استان ها در آن زمان تاثیر بسزایی داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha