مقام سازمان ملل: با تشدید درگیری‌ها در شمال غزه تدارکات ضروری زندگی در حال اتمام است

نیویورک – ایرنا- سرپرست معاونت دبیرکل سازمان ملل برای امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری برای غزه با اعلام تشدید درگیری ها در شمال غزه گفت: تدارکات ضروری برای  زندگی در حال اتمام است و از اول اکتبر تاکنون هیچ کمک غذایی وارد شمال غزه نشده است.

به گزارش ایرنا، خانم جویس مسویا، سرپرست معاونت دبیرکل سازمان ملل برای امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری درباره غزه روز دوشنبه به وقت محلی افزود: به نظر می رسد که پایانی برای وحشتی که فلسطینیان در غزه مجبور به تحمل آن هستند وجود ندارد.

او اضافه کرد: شب گذشته، نیروهای اسرائیلی به چادرهایی در نزدیکی بیمارستان الاقصی حمله کردند، در منطقه‌ای که به مردم شمال غزه گفته شد که به آنجا نقل مکان کنند. حداقل چهار نفر در آتش سوختند. ده ها نفر دیگر از جمله زنان و کودکان دچار سوختگی شدید شده اند.

این مقام سازمان ملل تصریح کرد: به گفته منابع محلی، ساعاتی قبل، حمله دیگری به مدرسه ای در منطقه نصیرات که تبدیل به سرپناه شده بود انجام شد و در آن بیش از 20 نفر کشته و ده ها نفر دیگر را مجروح شدند.

وی تصریح کرد: واقعاً هیچ جای امنی در غزه برای مردم وجود ندارد. درگیری ها در شمال تشدید شده و تدارکات ضروری برای زندگی در حال اتمام است. از اول اکتبر تاکنون هیچ کمک غذایی وارد شمال غزه نشده است.

این مقام ارشد سازمان ملل تاکید کرد: این جنایات باید پایان یابد وغیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی باید همیشه محافظت شوند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد که از حملات هوایی ۱۰ روزه رژیم اسرائیل به شمال غزه که منجر به گرفتاری ده‌ها هزار غیرنظامی بدون آذوقه و آب شده، وحشت زده است.

این دفتر سازمان ملل متحد گفت: «در سایه تشدید خصومت‌ها در سراسر خاورمیانه، به نظر می‌رسد که ارتش اسرائیل به دنبال مسدود کردن کامل شمال غزه از سایر این منطقه است و با بی‌توجهی مطلق به جان و امنیت غیرنظامیان فلسطینی دست به خصومت می‌زند».

دفتر حقوق بشر سازمان ملل افزود که گزارش‌هایی دریافت کرده که سربازان اسرائیلی تپه‌های شنی را در نقطه‌ای کلیدی ایجاد کردند و عملاً غزه شمالی را مسدود کرده و به سوی کسانی که قصد فرار داشتند، شلیک کردند.

«فیلیپ لازارینی» کمیسر آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرده که نظام بهداشت در شمال نوار غزه تقریبا به طور کامل فرو پاشیده است.

او با اشاره به محاصره شمال نوار غزه توسط نظامیان رژیم اسرائیلی گفته است که بیش از ۴۰۰ هزار نفر همچنان در شمال غزه در محاصره هستند.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است که با گذشت ۹ روز از محاصره شمال نوار غزه توسط اسرائیل شماری از شهدا و زخمی‌ها در خیابان‌ها و زیر آوار مانده و امکان بیرون آوردن پیکرهای شهدا و نجات زخمی‌ها از زیر آوار وجود ندارد.

طبق اعلام وزارت بهداشت غزه، رژیم اشغالگر قدس از ورود واحدهای خون از جنوب نوار غزه به بیمارستان‌های شمال این منطقه جلوگیری می‌کند و پس از تلاش‌های مستمر، تنها مقادیر کمی سوخت به بیمارستان کمال عدوان ارسال شد.

در همین ارتباط ارتش رژیم اشغالگر قدس بامداد دوشنبه مرتکب دو مورد کشتار در مرکز نوار غزه شد؛ جنایت اول در مدرسه المفتی رخ داد که در نتیجه آن تاکنون ۲۲ نفر شهید و ۸۰ نفر دیگر مجروح شدند و جنایت دوم بمباران حیاط بیمارستان الاقصی است که در نتیجه آن چادرهای آوارگان آتش گرفت و بر اثر آن تاکنون ۴ نفر شهید و ۴۰ نفر دیگر مجروح شدند و اوضاع برخی از آن ها وخیم است.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

عملیات طوفان الاقصی پس از سالها جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین صورت گرفت. رژیم اسرائیل برای تلافی ناکامی و شکست خود در این عملیات، نه تنها بمباران غزه را همچنان در دستور کار خود قرار داده و از قبول هرگونه آتش بس سر باز می زند، بلکه در پی گسترش و تشدید تنش در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) است.

حملات رژیم اشغالگر اسرائیل،تاکنون بر اساس اعلام وزارت بهداشت غزه به شهادت ۴۲ هزار و ۱۷۵ نفر و مجروح شدن ۹۸ هزار و ۳۳۶ نفر منجر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha