۲۴ مهر ۱۴۰۳، ۸:۴۲
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85628022
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همدان سیزدهمین استان پربارش کشور

۲۴ مهر ۱۴۰۳، ۸:۴۲
کد خبر: 85628022
همدان سیزدهمین استان پربارش کشور

همدان- ایرنا- مدیرکل هواشناسی همدان گفت: این استان یکی از خاص‌ترین شرایط آب و هوایی خود را در سال زارعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ پشت سر گذاشت و سیزدهمین استان پر بارش کشور بود.

«حسین عابد» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بعد از ۲۱ ماه کم بارشی شدید، از فروردین ۱۴۰۱ تا آذرماه ۱۴۰۲، شرایط بارشی استان وارد مرحله جدید شد و در سال آبی گذشته ۳۸۳ میلیمتر بارش دریافت کرد.

وی افزود: استان همدان با بارش‌های خوب سال گذشته، نسبت به بارش بلندمدت ۴۲ میلی‌متر معادل ۱۲ درصد و نسبت به سال قبل ۱۱۹ میلی‌متر و ۴۵ درصد افزایش را ثبت و از استان‌های شمالی و شرقی شرایط بهتری را تجربه کرده است.

مدیرکل هواشناسی استان همدان بیان کرد: از تعداد موج‌های بارشی سال آبی گذشته (ابتدای مهر تا پایان شهریور) ۱۹ موج بارش موثر ثبت شد، در حالی‌که در هر بارش به طور میانگین بیش از پنج میلیمتر دریافتی داشت و بعد از پاییز خشک و گرم ۱۴۰۲ در استان، از اواخر دی‌ماه موج‌های بارشی استان را تحت تاثیر قرار داد و بارش برفی که در ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ در استان بارید، در طی ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بود.

عابد یادآور شد: شرایط بارشی حدود پنج ماه از اواخر دی تا اواخر خرداد، به اندازه‌ای مناسب بود که شرایط دیم‌زارها، منابع آب‌های سطحی، پوشش برف، کشاورزی و حتی مراتع و غیره، توانست سالی آبی خاص و مطلوبی را رقم زند و این شرایط بارشی کمک کرد که تعداد روزهای همراه با گرد و غبار محلی، در استان، از استان‌های دیگر و کشورهای همسایه بسیار نادر رویت شود.

وی گفت: طی سال آبی گذشته هواشناسی استان هشت بار هشدار نارنجی و ۲۴ بار هشدار زرد برای انواع مخاطرات جوی (بیشتر برای بارش، باد، آلاینده‌های جوی) صادر کرد و از طرفی در پایان شهریور ۱۴۰۳ حدود ۶۷ درصد استان، از وضعیت نرمال و ترسالی ضعیف برخوردار شد و همدان سیزدهمین استان پر بارش کشور بود.

همدان سیزدهمین استان پربارش کشور

ثبت ۳۸۳ میلیمتر بارش در استان همدان

مدیرکل هواشناسی استان همدان با بیان اینکه میانگین دمای هوای این استان، در سال آبی گذشته ۱.۵ درجه سانتیگراد نسبت به بلند مدت افزایش را ثبت کرد، افزود: میانگین دمای استان در همین بازه زمانی برابر با ۱۳ درجه سانتیگراد بود و آذر ۱۴۰۲ گرمترین ماه آذر دوره آماری بسیاری از شهرستان‌های استان بوده است.

عابد گفت: این در حالیست که دمای این ماه در برخی ایستگاه‌های هواشناسی بیش از سه درجه افزایش را نسبت به بلندمدت ثبت کرد و تابستان ۱۴۰۳ در نوع خود علاوه بر گرم بودن، رکوردهای خاصی نیز ثبت کرده است.

عابد: در ایستگاه هوشناسی فرودگاهی همدان، طی ۱۲۴ روز (ابتدای خرداد تا پایان شهریور) ۱۱۹ روز آن، دمای هوای بیشینه روزانه بیش از ۳۰ درجه بود و ۶۲ روز بیش از ۳۵ درجه سانتیگراد ثبت شد و مهم اینکه ۵۳ روز متوالی دمای بیشینه روزانه به کمتر از ۳۵ درجه در این ایستگاه نرسید.

وی ادامه داد: در ایستگاه هوشناسی فرودگاهی همدان، طی ۱۲۴ روز (ابتدای خرداد تا پایان شهریور) ۱۱۹ روز آن، دمای هوای بیشینه روزانه بیش از ۳۰ درجه بود و ۶۲ روز بیش از ۳۵ درجه سانتیگراد ثبت شد و مهم اینکه ۵۳ روز متوالی دمای بیشینه روزانه به کمتر از ۳۵ درجه در این ایستگاه نرسید.

مدیرکل هواشناسی استان همدان با بیان اینکه در همین بازه زمانی سه روز دمای هوا به بیشتر از ۴۰ درجه رسید، اظهار کرد: پیش‌بینی مورد انتظار است بر اساس الگوهای هواشناسی، استان همدان طی ماه‌های آتی دارای کمبود بارش نسبت به بلند مدت باشد و از طرف دیگر انتظار افزایش دما بین یک تا ۲ درجه برای استان در بازه زمانی فوق (با احتمال ۶۰ درصد بارش) پیش‌بینی شده است.

عابد در ادامه خاطرنشان کرد: در سال زراعی گذشته در سطح استان ۳۸۳ میلیمتر بارندگی ثبت شد که این میزان بارش در مقایسه با سال گذشته که ۲۶۳ میلیمتر و بلندمدت که ۳۴۱ میلیمتر بود، به ترتیب ۴۵ و ۱۲ درصد
افزایش را نشان می‌دهد.

همدان سیزدهمین استان پربارش کشور

بارش برف در استان همدان طی ۳۰ سال اخیر بی‌سابقه بود

وی با بیان اینکه بیشترین اختلاف بارش در جنوب و مرکز استان نسبت به سال قبل و بلندمدت بوده است، گفت: این عدد نسبت به سال گذشته در ملایر، نهاوند، تویسرکان و همدان بیش از ۱۵۰ میلیمتر بود و بر خلاف آن مقدار بارش رزن و درگزین نسبت به بلند مدت منفی بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان همدان ادامه داد: برای نمونه در ایستگاه هواشناسی فرودگاه همدان، بارش در سال‌جاری ۳۰۲ میلیمتر و در سال گذشته ۲۱۴ میلیمتر و در بلندمدت نیز ۳۱۰ میلیمتر بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان همدان: برای نمونه در ایستگاه هواشناسی فرودگاه همدان، بارش در سال‌جاری ۳۰۲ میلیمتر و در سال گذشته ۲۱۴ میلیمتر و در بلندمدت نیز ۳۱۰ میلیمتر بوده است.

عابد اضافه کرد: بارش برف بی‌سابقه ۳۰ سال اخیر با صدور هشدار نارنجی در ۲۴ بهمن، در روز پنجشنبه ۲۶ بهمن با بارش باران شروع و در روز جمعه بارش تبدیل به بارش برف و تا بامداد شنبه ۲۸ بهمن در استان ادامه یافت و عمق بارش به ۶۲ میلیمتر در استان رسید.

به گفته وی؛ عمق بارش برف طی ۲۴ ساعت (از ظهر جمعه تا بامداد شنبه) در برخی مناطق کوهستانی بیش از نیم متر و در ایستگاه‌های شبکه هواشناسی استان تا بیش از ۳۵ سانتی‌متر اندازه‌گیری شد و به طور متوسط در این ایستگاه‌ها ۱۲ سانتی‌متر بود.

مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: نکته جالب توجه اینکه با بروز این بارش و بارش‌های برف بعدی، کوهستان الوند تا اواسط اردیبهشت ۱۴۰۳ دارای لکه‌های برف بود که موجب شد رودخانه‌های فصلی دارای تداوم جریان آب خیلی بیشتر از سال‌های قبل باشند.

همدان ۱۱۹ روز در گرمای بالای ۳۰ درجه سپری کرد

عابد بیان کرد: بعد از فراسنج بارش مهمترین کمیت هواشناسی تاثیرگذار بر روی جامعه طبیعی و انسانی دمای هواست، حال که با تغییر اقلیم و گرمایش جهانی، استان از این مقوله تحت تاثیر و در افزایش دما در استان
این تغییرات دما قابل مشاهده است.

وی افزود: به طوری ‌که آذر ۱۴۰۲ افزایش دما در برخی از شهرهای استان همدان به سه درجه سانتیگراد نسبت به بلندمدت رسید که در نوع خود این پدیده نادر است، از طرف دیگر، از ابتدای خرداد ۱۴۰۳ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ طی ۱۲۴ روز، ۱۱۹ روز آن دمای هوای بیشینه روزانه ایستگاه هواشناسی همدان بیش از ۳۰ درجه بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان همدان با بیان اینکه این اعداد نشان از تغییرات شرایط دمایی استان نسبت به گذشته دارد، تاکید کرد: نیاز است توجه ویژه به این فراسنج که تاثیر مستقیم بر روی آسایش حرارتی انسان، منابع طبیعی، افزایش تبخیر و تعرق، مصرف آب و غیره دارد؛ صورت گیرد.

عابد همچنین یادآور شد: میانگین دمای هوای استان در سال آبی گذشته به ۱۳ درجه سانتیگراد رسید که نسبت به بلندمدت ۱.۵ درجه افزایش را ثبت کرد و میزان دمای استان همدان به تفکیک شهرستان در سال زراعی جاری و
مقایسه آن با بلندمدت، بیانگر این است که شرق و جنوب استان دماهای بیشتری نسبت به بقیه نقاط دریافت کرده و در تمام نقاط استان و همه شهرستان‌ها افزایش دما نسبت به بلندمدت مشهود است.

به گزارش ایرنا؛ آب و هوای استان همدان در نتیجه وجود کوه‌های مرتفع، رودخانه‌ها و پستی و بلندی‌های زیاد به شدت متغیر است و زمستان‌های سرد، پر برف و باران و تابستان‌های معتدل دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha