شورای امنیت سازمان ملل خواستار اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ در لبنان شد

نیویورک- ایرنا- شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی (۲۳ مهرماه) نسبت به زخمی‌شدن نیروهای حافظ صلح این سازمان (یونیفل) در جنوب لبنان از سوی رژیم اسرائیل، ابراز «نگرانی شدید» کرد و خواستار اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «پاسکال باریسویل» سفیر و نماینده دائم سوئیس در سازمان ملل که ریاست دوره‌ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (اکتبر) را برعهده دارد، عصر دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت: «در ادامه درگیری‌های مداوم در امتداد مرز میان لبنان و اسرائیل، اعضای شورای امنیت پس از آنکه چند موضع یونیفل هدف قرار گرفت، نگرانی‌های شدید خود را ابراز کردند».

او گفت: اعضای شورای امنیت از همه طرف های درگیر خواستند که به ایمنی و امنیت پرسنل و اماکن یونیفل احترام بگذارند و یادآوری کردند که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) و اماکن هرگز نباید هدف حمله قرار گیرند.

به گفته رئیس دوره ای شورای امنیت، اعضای این شورا بر حمایت خود از یونیفل و نقش آن در حمایت از ثبات منطقه ای تاکید کردند.

رئیس دوره ای شورای امنیت افزود که اعضای این شورا همچنین نگرانی شدید خود را نسبت به تلفات و رنج غیرنظامیان، تخریب زیرساخت های غیرنظامی و افزایش تعداد آوارگان داخلی ابراز کردند و از همه طرف ها خواستند که به قوانین بین المللی بشردوستانه پایبند باشند.

به گفته او، آنها همچنین خواستار اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل شدند و بر نیاز به اقدامات عملی بیشتر برای دستیابی به این امر تاکید کردند.

رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل افزود که اعضای این شورا همچنین بر نیاز به تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری‌ها و اجازه دادن به غیرنظامیان در هر دو طرف خط آبی برای بازگشت سالم به خانه‌های خود تاکید کردند.

یونیفل، نیروهای موقت حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان هستند که توسط شورای امنیت در مارس ۱۹۷۸ برای تائید خروج اسرائیل از لبنان، بازگرداندن صلح و امنیت بین‌المللی و کمک به دولت لبنان در بازگرداندن اقتدار موثر در منطقه ایجاد شد.

هیات سازمان ملل متحد روز شنبه اعلام کرد که در پی مجروح شدن دو سرباز اندونزیایی در تیراندازی روز پنجشنبه تانک‌های اسرائیلی به برج مراقبت در پایگاه الناقوره و ادامه حملات روز جمعه، دو نیروی سریلانکایی و یک صلحبان دیگر اندونزیایی نیز مجروح شده‌اند.

 تاکنون شماری از صلح بانان سازمان ملل در لبنان بر اثر حملات رژیم اسرائیل، مجروح شده‌ اند و این مساله با محکومیت گسترده جهانی مواجه شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha