بازدید میدانی خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد از طرح‌های‌ راهبردی کشاورزی + فیلم

یاسوج- ایرنا- خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد از چند طرح مختلف راهبردی و تولیدی در بخش کشاورزی این استان بازدید و از نزدیک و گفت و گو با سرمایه گذاران و صاحبان با ظرفیت ها و برخی مشکلات فراروی این طرح ها هم آشنا شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این تور خبری با حضور بیش از ۳۰ خبرنگار و ۱۰ تن از مدیران زیربخش های مختلف حوزه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد برگزار شد.

در این تور خبرنگاران از طرح های ماهیان خاویاری، پرورش گل رز، سردخانه ۶ هزار تنی، کارخانه خوراک دام، طیور و آبزیان، کارخانه فرآورده های لبنی و چندین طرح دیگر بازدید کردند.

بازدید میدانی خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد از طرح‌های‌ راهبردی کشاورزی + فیلم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد هدف از این بازدید، را شناخت از آخرین وضعیت طرح های کشاورزی، اطلاع رسانی، امید آفرینی و مطالبه گری برای حل مشکلات حوزه تولید و خدمات رسانی بهتر به مردم استان اعلام کرد.

سید علی معتمدی‌پور تاکید کرد: در این استان هزینه تولید بالاست زیرا در استان زنجیره محصولات تولیدی دیده نشده بود و زیرساخت ها پاسخگو نبودند اما اینک ۴۸۲ پروژه کوچک و بزرگ در این حدود دو سال اخیر، شروع شده که ۲۸۰ مورد از آن ها به بهره برداری رسیده است.حدود ۷۰ درصد این ۲۸۰ پروژه در مدت ۲ سال اخیر، هم کلنگ‌زنی و به بهره‌برداری رسیدند.

استارت بازدیدها از طرح تولید فرآورده های لبنی

در آغاز مسیر، خبرنگاران از طرح فرآورده‌های شیر و لبنی شهرک سپیدار بازدید کردند و سید علی معتمدی‌پور در این میان با اشاره به اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه زیرساخت‌ها و افزایش تولید محصولات کشاورزی استان، گفت: به‌هیچ‌عنوان ادعا نمی‌کنیم که مشکلات زیرساختی استان رفع شده است، حدود ۵۰ پروژه عمرانی در استان وجود دارد، برخی از این پروژه‌ها از ۱۰ سال قبل شروع شده، برخی روبه‌اتمام بوده و برخی به اتمام رسیده است.

وی عنوان کرد: در بحث پروژه‌های اقتصادی جذب سرمایه‌گذار و همراهی استاندار در این زمینه اهمیت زیادی دارد.

معتمدی پور بیان کرد: این استان صنایع تبدیلی و تکمیلی کمی دارد بنابراین توسعه زیرساخت‌ها ضرورت دارد، پروژه‌هایی در این حوزه شروع شده و به‌محض ابلاغ اعتبارات، سرمایه‌گذاران دارای اهلیت مراجعه کنند، حمایت خواهند شد. صنایع تبدیلی در استان باید تقویت شود، در بحث کارخانه میوه خشک کنی، کنسانتره میوه استان نیاز به سرمایه‌گذار دارد.

وی گفت: در بحث تسهیلات تبصره ۱۸، سرمایه‌گذار باید تا ۲۰ درصد هزینه کند، اما جایی که سرمایه‌گذار سهم بیشتری داشته، طرح موفق‌تر بوده است.

وی در خصوص کارخانه فراوری شیر نیکویی، گفت: چهار کارخانه مشابه همین طرح در این سه سال راه‌اندازی شده است، تلاش می‌کنیم که همه صنایع و طرح‌ها در قالب زنجیره باشند.

معتمدی پور با اشاره به مشکل شیر این کارخانه، اظهار کرد: جلسات متعددی برای رفع این مشکل گرفته‌ایم که این مسئله هم رفع می‌شود.

رضا نیکویی مدیرعامل کارخانه تولید مواد لبنی سپیدار بویراحمد گفت: کارخانه تولیدات لبنی نکویی ۱۱ شعبه فعال دارد و ۶۳ نفر در محل فروش و ۱۳ نفر در کارخانه مشغول به کار هستند.

وی تاکید کرد: این کارخانه به مدت سه ماه مجوز فعالیت گرفته اما در حال حاضر با کمبود مواد اولیه شیر خام مواجه است، روزانه ۴۰ تن شیر خام توسط گاوداری بنیاد مستضعفان تولید می شود ولی ما حمایتی نمی شویم، در صورتی که شیر مورد نیاز کارخانه تامین شود تا ۱۵۰ نفر اشتغال زایی خواهد داشت.

بازدید میدانی خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد از طرح‌های‌ راهبردی کشاورزی + فیلم

بازدید از کارخانه خوراک دام، طیور و آبزیان شهرک سپیدار بویراحمد

مقصد بعدی رسانه‌ها بازدید از کارخانه خوراک دام، طیور و آبزیان شهرک سپیدار بویراحمد بود که طبق اعلام سرمایه‌گذاران این کارخانه تاکنون ۵۰۰ میلیارد ریال در این کارخانه هزینه شده است.این سرمایه گذار به تسهیلات سرمایه در گردش نیاز دارد و از سوی دیگر این شهرک صنعتی که کارخانه در آن واقع شده، جاده ندارد و ماشین‌های باری امکان عبور ندارند که مشکلات زیادی را به بار می‌آورد.

سرمایه گذار این کارخانه تنها ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده‌ و در صورت راه‌اندازی این کارخانه خوراک مرغداری‌ها، حیوانات خانگی و پرورش ماهی‌ها تأمین خواهد شد و از خروج سرمایه‌های استان به استان‌های دیگر برای تهیه این خوراک جلوگیری خواهد شد، علاوه بر این این کارخانه‌ها قادر به صادرات هم هستند.

معتمدی‌ پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص کارخانه‌های خوراک دام و طیور، تاکید کرد: هم اینک هفت سرمایه‌گذار در حال کار هستند، حدود ۴ کارگاه دام و طیور در حال بهره‌برداری است و سه پروژه نیز پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۳۰ درصد دارند. بزرگ‌ترین مشکلی که سرمایه گذاران دارند بحث نبود تسهیلات است.

وی در ادامه بازدید از کارخانه خوراک دام، طیور و آبزیان سپیدار، افزود: این کارخانه سه سرمایه‌گذار و سه فاز خوراک طیور، خوراک دام، خوراک آبزیان دارد که فاز خوراک طیور به مرحله تولید رسیده و در حال تولید است.

معتمدی پور با اشاره به اهمیت حمایت دولتی، گفت: ۴۵ سال هست که هیچ کارخانه خوراک دام و طیوری وجود نداشت و این مجموعه‌های کنونی به‌تازگی شروع به کار کرده‌اند، به همین دلیل ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که نیاز به حمایت دارند.

بازدید میدانی خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد از طرح‌های‌ راهبردی کشاورزی + فیلم

علی بهنام‌پور معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: ۷۰ درصد هزینه‌های جاری دام‌ مربوط به خوراک است. در راستای افزایش بهره‌وری و جلوگیری از هدرروی و پِرت ماده غذایی، کارخانه‌های خوراک دام غذای آماده یا کنستانتره را تهیه می‌کنند.

وی تاکید کرد: ۱۰۰ درصد خوراک دام و طیور استان، خارج از استان کهگیلویه و بویراحمد تهیه می‌شد که اکنون با وجود این کارخانه‌ها بخش عمده‌ای از خوراک دام استان از طریق همین کارخانه‌ها تهیه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: این اقدام باعث کاهش تمام شده تولید دام می‌شود و این خوراک متناسب با هر دام با میزان پروتئین مشخص تولید می‌شود.

بازدید از گلخانه گل رز

مقصد بعدی بازدید خبرنگاران از گلخانه آقاب جاوید بود که این سرمایه گذار نبود تسهیلات را مشکل اصلی این شغل در استان اعلام کرد.

این سرمایه گذار بیان کرد: بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد وثایق را با تهران مقایسه می‌کنند که باید بخشنامه‌ها بومی‌سازی شود، چنانچه کل ساختمان سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد را هم بگذاریم، نمی‌توانیم وثیقه بانک را تأمین کنیم.

بازدید میدانی خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد از طرح‌های‌ راهبردی کشاورزی + فیلم

بازدید از بزرگترین واحد تولیدی خوراک آبزیان استان

سید علی‌اصغر داورپناه مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه بازدید از ، بیان کرد: حدود ۷۰ درصد هزینه‌های جاری دام و طیور و آبزیان، مربوط به هزینه‌های خوراک است، به همین دلیل در راستای افزایش بهره‌وری و جلوگیری از هدررفت مواد غذایی، کارخانه‌های خوراک دام و طیور تولید کنستانتره را در دستور کار قرار داده‌اند.

وی بیان کرد: سال های گذشته خوراک دام و طیور به‌صورت ۱۰۰ در صد در خارج از استان تأمین می‌شد اما اکنون همین کارخانه خوراک دام، طیور و آبزیان فدک و خوراک دام، طیور و آبزیان شهرک سپیدار بویراحمد سهم به‌سزایی در افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده خوراک دارد.

داورپناه تصریح کرد کرد: در مجموع ۱۷۲ هزار تن تأسیس کارخانه صورت گرفته که از این مقدار ۸۸ هزار تن خوراک دام و طیور و ۸۴ هزار تن خوراک آبزیان است. از این میزان، ۸۴ هزار تن به بهره‌برداری رسیده و ۸۸ هزار تن در آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: موضوعی که قبلاً داشتیم این بود که تسهیلات داده می‌شد ولی کار انجام نمی‌گرفت اما طی این چند سال تسهیلات نمی‌دهیم ولی کار انجام می‌گیرد و سرمایه‌گذار با پول خودش در حال سرمایه گذاری است که این قابل تحسین است.

بازدید از سردخانه ۶ هزار تنی

نبود زیرساخت های لازم از جمله سردخانه برای نگهداری سیب درختی و زیر درختی و کوتاه کردن دست دلالان چالش‌هایی بود که کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد سال‌ها با آن دست و پنجه نرم می کردند اما اکنون با اهتمام مسئولان نسبت به رفع این چالش ها امید در دل کشاورزان زنده شده و بازار سیب رونق گرفته است.

در ادامه مسیر خبرنگاران از سردخانه‌ ۶ هزار تنی دشت روم بازدید کردند و در حاشیه آن سید علی معتمدی‌پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مجوز احداث ۳۲ تن سردخانه در استان صادر شده است.

وی افزود: از این میزان مجوز ۱۲ هزار و ۹۰۰ تن ظرفیت سردخانه ای در سطح استان به بهره برداری رسیده و ۱۲ تن دیگر در حال احداث است که درصد های پیشرفت های متفاوت دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: ۲۱ هزار تن ظرفیت فعلی و قبلی سردخانه های استان است و ۱۳ هزار تن قرداد جدید سیب دارد و در سردخانه های زیر صفر استان هم اقلام دیگر وجود دارد.

معتمدی پور ابراز کرد: هم اینک سردخانه های استان قادر به ذخیره سازی ۱۰ درصد سیب استان از مجموع ۱۳۰ تن سیب است و باید کاری کنیم که سرمایه‌گذاران به این بخش ترغیب پیدا کنند.

بازدید میدانی خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد از طرح‌های‌ راهبردی کشاورزی + فیلم

طرح هزار تنی ماهی خاویاری ده شیخ

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: طرح پرورش هزار تنی ماهی خاویاری روستای ده‌شیخ با سرمایه گذاری آقای اسلامی بخش پاتاوه یکی از طرح‌های بی‌نظیر پرورش ماهی است که دومین طرح کشور (پس از جویبار مازندران ۲ هزار تنی) و حتی خاورمیانه است.

اسحاق رستمی افزود: این مجموعه ۱۰ سال پیش احداث شده که برای ۱۰۰ نفر اشتغالزایی کرده است، این ۲۳۰ تن این طرح به بهره برداری رسیده است و ۶۷۰ تن دیگر در فازهای ۲ و سه در حال تاسیس است.ظرف حدود دو سال این پروژه هزار تنی تکمیل می شود.

وی تاکید کرد: هم اینک سه طرح خاویاری در استان وجود دارد که این طرح بی نظیرترین آن هاست و ۲ طرح دیگر درخیرآباد گچساران با ظرفیت های ۵۰ تنی و ۳۰ تنی فعال اند.

سرمایه گذار این طرح گفت: زمین این طرح ۱۴ هکتار است که تاکنون پنج هکتار آن به اجرای طرح اختصاص یافته است. چند نوع ماهی خاویاری از جمله فیل ماهی، اوزون‌برون، سیبری و استرلیاد در این مجموعه پرورش داده می شود.

وی تاکید کرد: اجرای این پروژه بزرگ خدمت بزرگی به استان و کشور است و از لحاظ درآمد و تامین امنیت غذایی بسیار کمک کننده خواهد بود.

اسلامی ابراز کرد: قیمت خاویار فیل ماهی ۲۵ میلیون تومان و استرلیاد هشت میلیون تومان است و در یک ماه گذشته تجار کویتی برای خاویار به این مزرعه مراجعه کرده بودند.

به گزارش ایرنا، ظرف ۲ سال اخیر با برنامه ریزی مسئولان بخشی از دستاوردها و ظرفیت های عظیم ،بخش کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد در مسیر رشد و شکوفایی قرار گرفته است به گونه ای که استان در زمینه های مختلفی از جمله شیلات (ماهیان سردآبی و گرمابی)، صنایع تبدیلی و تکمیلی، تامین مرغ و موارد دیگر یک گام بیشتر تا خودکفایی ندارد.

کهگیلویه و بویراحمد، یکی از استان‌هایی است که به دلیل داشتن منابع آبی فراوان ( حدود ۱۰ درصد آب کشور) و خاک حاصلخیز، کشاورزی به یکی از بخش‌های اقتصادی مهم و محوری آن تبدیل شده است. بخش کشاورزی، دومین بخش اقتصادی این منطقه به شمار می‌آید و از ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای توسعه پایدار و تعالی اقتصادی برخوردار است.

کهگیلویه وبویراحمد با وجود همه ظرفیت ها و قابلیت های منحصر بفرد در حوزه کشارزی، آبزِی پروری ، گیاهان دارویی اما همواره کمبود زیرساخت ها، منابع و امکانات مانع از شکوفایی این استعدادها و پیوند آنها با اقتصاد، معیشت و رفاه مردم این خطه شده است.

سالانه حدود یک میلیون تن محصول کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود، این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

اولویت قرار دادن بخش کشاورزی به عنوان محور توسعه و یکی از مهمترین حلقه های مفقوده در شکوفایی کهگیلویه و بویراحمد، مسوولان و مقامات دولتی و متولیان امور اقتصادی و اجرایی دراستان را بر آن داشت تا به گونه ای ملموس تر و محسوس تر به این حوزه مهم اقتصادی و اجتماعی توجه کنند.

یکی از مهم‌ترین رسالت‌های سازمان جهاد کشاورزی نقشی است که در تحقق امنیت غذایی پایدار کشور در حوزه غذایی است بدون شک بر همگان مبرهن است که مسئله درجه یک کشور پرداختن به امنیت غذایی است و مقام معظم رهبری هم بارها به این موضوع اشاره کرده اند.

هدف کشاورز ایرانی، امروز تولید یک غذای ساده نیست بلکه کشاورزان، دامداران، باغداران و آبزی پروران ما امروز تولید کننده قدرت برای جمهوری اسلامی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha