۲۴ مهر ۱۴۰۳، ۸:۳۹
کد خبر: 85628125
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

خانه تاریخی بهرامی خرم آباد واگذار می‌شود

۲۴ مهر ۱۴۰۳، ۸:۳۹
کد خبر: 85628125
خانه تاریخی بهرامی خرم آباد واگذار می‌شود

خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: خانه تاریخی بهرامی خرم آباد با هدف حفظ و احیای خانه‌ و بناهای تاریخی به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار می‌شود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان؛ عطا حسن پور اظهار کرد: با مجوز صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستبافت و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی، فرهنگی این خانه تاریخی با برگزاری مزایده به سرمایه گذار با صلاحیت بخش بخصوصی واگذار می شود.

وی یادآور شد: سرمایه گذاران و علاقمندان حقیقی و حقوقی می توانند جهت شرکت در مزایده این خانه تاریخی و دریافت اسناد مزایده سامانه تدارکات الکترونیکی دولت به نشانی www.setadiran.ir مراجعه کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: خانه بهرامی متعلق به دوران قاجار و در محله باباطاهر جزو بافت تاریخی خرم آباد می باشد که به شماره ۳۱۱۶۵ مورخ ۱۳۹۳/۱۰/۲۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنا از جمله فرم‌های رایج دوران قاجار تا پهلوی اول و مختص مناطق کوهستانی بوده است که نمونه آن در بیشتر خانه های قدیمی شهر خرم آباد دیده می شود.

اثر شامل ۲ قسمت شمالی و جنوبی می باشد که بخش شمالی یا زمستان نشین از سه طبقه تشکیل شده، طبقه همکف با ارتفاع کم و سقف‌های با طاق آهنگ، کاملا آفتاب گیر با پنجره های سرتاسری چوبی و ارتفاع سه متر و نیم و سقف در طبقه اول با تیر های حمال چوبی و پوششی توفال، غوره گل و کاه گل ساخته شده است.

طبقه دوم یا شاه نشین شامل یک اتاق در قسمت مرکزی و بخش جنوبی بنا یا تابستان نشین شامل یک اتاق، ورودی اصلی، سرویس بهداشتی و انباری می باشد، همچنین بخش‌های جدیدی مانند آبریز گاه و حمام  در وضعیت عرصه قبلی الحاق و یا ساخته شده که به ماهیت معماری و ارزش بنا لطمه ای وارد ساخته است.

بافت تاریخی خرم آباد با بیش از ۸۰ هکتار در مرکز شهر واقع شده که دارای آثار تاریخی فراوانی از جمله خانه های تاریخی، کاروانسرا، حمام است.

بافت تاریخی در مرکز فعلی و در ضلع غربی مجموعه کهن و ارگ تاریخی شهر (قلعه فلک‌الافلاک) واقع شده و دارای هفت محله کهن به نام‌های زیدبن علی (ع) (دَر آغا)، باباطاهر (دَر بُوتار)، پشت بازار (پش بازار)، درب دلاکان (دَر دِلاکی)، باجگیران (باجگیرِو)، پاسنگر و کلیم آباد (محله ی چاغروندها) است.

آثار لایه‌های تاریخی و دوره‌های رشد شهر را از دیدگاه معماری و شهرسازی می توان به چهار دوره شکل‌گیری هسته‌ نخستین شهر، صفویه، حکمرانان قاجار و مربوط به پهلوی اول دسته بندی کرد که از هرکدام آثار معماری با ارزشی به یادگار مانده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha