کمبود و توزیع ناعادلانه امکانات آموزشی چالش‌ آموزش و پرورش مازندران

نوشهر- ایرنا- تنوع و تکثر مدارس، توزیع نابرابر خدمات و امکانات و تجهیزات آموزشی، خالی شدن واحدهای آموزشی پس از بازنشستگی معلمان و پُر شدن کلاس‌ها با معلمان جدید مهارت‌ندیده به گفته دست اندارکاران امر از مهم ترین چالش های آموزش و پرورش مازندران است.

به گزارش ایرنا، تعمیق تربیت اسلامی، پرورش درست تربیت‌یافتگان، تامین و گسترش عدالت آموزشی، ارتقا و بهبود مستمر کیفیت نظام کارشناسی و مدیریت آموزشی و تنوع‌بخشی در ارائه خدمات آموزشی از اهداف سند تحول بنیادین است اما این درحالی است که با گذ زمان نظام آموزشی این استان از تحقق چنین اهدافی و رسیدن به نقطه مطلوب خیلی فاصله دارد.

اداره کل آموزش و پرورش مازندران هرسال در قالب ستاد پروژه مهر به منظور پایش چالش ها و پیگیری برای رفع آن با حضور کارشناسان، ناظران و معاونان بازدید های دوره ای از واحدهای آموزشی نقاط این استان به‌عمل آورده و از نزدیک با ریز مشکلات آموزشی دانش آموزان و فعالان عرصه تعلیم و تربیت آشنا می شوند و با ارایه راهکارهای لازم برای رفع آن گام بر می دارند.

«پروژه مهر» در تابستان هر سال با اهدافی همچون ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های آموزش و پرورش، شناسایی دقیق موانع و مشکلات، بهینه‌سازی عملکرد نیروی انسانی، اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده در فرآیند تعلیم و تربیت و در نهایت آماده‌سازی مدارس برای آغاز سال تحصیلی جدید اجرا می‌شود.

این پروژه طرحی است که هر ساله در ابتدای سال تحصیلی در کشور ما برگزار می‌شود، البته باید به این نکته توجه کرد که چنین طرحی در کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای توسعه یافته برگزار می‌شود وتنها نام این طرح در کشورها متفاوت است.

هر ساله بسته به مناطق و مدارس، این پروژه از سوی ادارات کل آموزش و پرورش استان ها کلید می‌خورد و در مدارس شکلی اجرا می‌گیرد و به همین منظور در سطح ادارات و مدارس ستادی تحت عنوان ستاد پروژه مهر تشکیل می‌شود تا به نحو احسن مدیریت و اجرا شود.

مدیران مدارس در این طرح موظف می‌شوند تا قبل از آغاز سال تحصیلی برای بهبود شرایط مدرسه برنامه‌ریزی و تلاش کنند که این برنامه‌ها در۲ بخش بهبود وضعیت مدرسه و ایجاد فضایی شاد و مفرح برای آغاز سال تحصیلی اجرا می‌شود.

نوشهر از میان ۲۲ شهرستان مازندران به عنوان نخستین شهرستانی بوده که مسوولان آموزشی استان به همراه کارشناسان و ناظران در قالب پروژه مهر از واحدهای آموزشی این خطه غربی استان در هفته جاری بازدید کردند و طبق گزارش ها، کارشناسان مسوول، ناظران و روسای ادارات در قالب پنج تیم تخصصی و گروه های سه نفره از ۵۰ واحد آموزشی این شهرستان با هدف بررسی کیفیت آموزشی، تربیتی، فرهنگی و رفع موانع موجود از این واحدها بازدید به‌عمل آورده و در جریان ریز مشکلات این واحدهای آموزشی قرار گرفتند.

کمبود و توزیع ناعادلانه امکانات آموزشی چالش‌ آموزش و پرورش مازندران

در این پیوند، مدیر دبیرستان پسرانه مدرس نوشهر گفت: یکی از مهم ترین چالش ها در عرصه تعلیم و تربیت، متنوع بودن مدارس و توزیع نابرابر خدمات و امکانات آموزشی بوده و چنین وضعیتی نشانه اوج ظلم و بی عدالتی نسبت به دانش آموزان در حال تحصیل در مدارس دولتی است.

داریوش لهراسبی در همایش مدیران مدارس در دبیرستان دخترانه طبرستان نوشهر که روز گذشته با حضور مدیرکل آموزش و پرورش مازندران برگزار شد، گفت : مدارس شاهد امروز آن شرح وظایف و رسالتی که در گذشته داشته ماهیت خود را از دست داده اند منتهی آن دسته از خانواده هایی که از بضاعت مالی بهتر و آشنایی بیشتری برخوردارند برای فرزندان خود در این مدارس نام نویسی می کنند و نکته مهم تر آنکه بهترین امکانات و تجهیزات هم در این واحدهای آموزشی پیش بینی و در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد : تنوع آموزش و تکثر مدارس در حقیقت با ماهیت نظام اسلامی در تضاد کامل بوده و وقتی دانش آموزی پی می برد و نشانه های بی عدالتی در بخش های مختلف آموزشی در مدارس را حس و لمس می کند چگونه می توان با چنین وضعیتی به آن اهداف مدنظر سند تحول بنیادین نظام آموزشی دست پیدا کرد و دانش آموز را به گونه ای تربیت کرد و آموزش داد تا ظلم ستیز به بار آید.

وی توضیح داد : به عنوان نمونه در همین مدارس شاهد، تیز هوشان و ... وقتی پی برده می شود که بهترین امکانات آموزشی از لوازم اداری گرفته تا تجهیزات کلاسی، محیطی شادب و معلمان متخصص و مجرب دارند به طور طبیعی چنین وضعیتی سبب بی انگیزگی، سرخوردگی و بی رغبتی دانش آموزان برای فراگیری دروس در دوران تحصیلی آنان می شود.

مدیر دبیرستان شهید مدرس نوشهر گفت : در مجموع ۶ ماه پیش از شروع سال تحصیلی طرح ساماندهی معلمان اجرایی می شود در حالی که در برخی از مدارس دولتی می بینیم هنوز معلم ندارند و مساله دیگر آنکه باید به آن اشاره کرد موضوع سرگروه آموزشی در آموزش و پرورش است که سرگروه ها هیچ مزایایی دریافت نمی کنند.

مدیر دبیرستان پسرانه شهید مدرس نوشهر افزود : به همین خاطر افراد نخبه کنار می روند و افرادی عهده دار چنین مسوولیتی دارند که از تخصص و کارایی لازم بی بهره اند و نتیجه آن این است که گزارشی از اثرات درسی دانش اموزان در کلاس ها مشخص نیست.

لهراسبی افزود : آزمون نهایی دانش آموزان در کنکور تاثیر دارد و اصل این سیاست گذاری بسیار ارزشمند بوده و تا حدودی به عدالت نزدیک است اما دانش آموزان در برخی از مدارس برای آزمون در آن شرایط محیطی با کمترین امکانات گرمایشی و سرمایشی خیلی رنج می برند و طبیعتا چنین وضعیتی در فرآیند آزمون آن ها تاثیر منفی داشته و در حالی که برخی از دیگر از دانش آموزان با بهترین امکانات و تجهیزات آزمون می دهند که این رویه بدور از عدالت است.

کمبود و توزیع ناعادلانه امکانات آموزشی چالش‌ آموزش و پرورش مازندران

به گفته وی، هم اکنون وضعیت عمرانی و مالی مدارس دولتی چندان مناسب نبوده و از طرفی هم وقتی صحبت پروژه مهر در تابستان مطرح می شود نکته جالب این است که وزیر آموزش و پرورش یکی از نکات کلیدی که روی آن خیلی تاکید دارد اولیا حق پرداخت هیچگونه وجهی به مدارس ندارند و از سویی هم مدیران آموزش و پرورش از مدیران واحدهای آموزشی تقاضای بستر سازی مشارکت های مردمی و نهاینه کردن این امر برای کمک به مدارس می کنند که این نگاه ها به طور کامل با هم در تضاد است.

وی توضیح داد: این نگاه ها سبب آن می شود که اولیای دانش آموزان با مدیران واحدهای آموزشی دچار چالش و نزاع شوند و به نظرم در این ارتباط باید نمایندگان افکار عمومی و رسانه های ملی پای کار بیایند و به گونه ای تبین نمایند که آموزش و پرورش مسوولیت بکارگیری دانش آموزان را دارد و والدین دانش آموزان در تهیه امکانات و تجهیزات آموزشی به یاری آموزش و پرورش بشتابند.

لهراسبی بکارگیری نیروهای جدید در قالب ماده ۲۸ به منظور جبران کمبود معلم یکی از سیاست های وزارت آموزش و پرورش برشمرد و گفت : متاسفانه معلمانی که هم اکنون در واحدهای آموزشی این شهرستان بکار گرفته اند رشته برخی از آن ها غیر مرتبط بوده به عنوان نمونه معلمی که رشته او فلسفه نبوده به ناگزیر باید رشته جغرافیا یا دیگر دروس غیر مرتبط تدریس کند و نکته مهم تر این دسته از معلمان قبل از شروع تحصیلی باید از ماه ها قبل آموزش های لازم را فرا گیرند که متاسفانه این گونه نیست و دود این چالش ها به چشم دانش آموزان می رود.

وی کمبود نیروهای خدماتی از دیگر چالش های عرصه تعلیم و تربیت شهرستان ذکر کرد و گفت : متاسفانه حدود ۶۰ درصد از واحدهای آموزشی شهرستان با کمبود نیروی خدماتی مواجه بوده و در نتیجه مدیران مدارس ناگزیند از بیرون برخی از افراد را بکار گیرند و به علت بیمه نکردن این افراد همه دردسرهای فراوانی دارد چرا که در استان و حتی نوشهر خیلی از آنان علیه آموزش و پرورش بابت دریافت حق و حقوق بیمه شکایت کرده اند.

مدیر مدرسه ابتدایی شهید شیخ الاسلامی گردکل نوشهر هم گفت : نبود معلم ورزش، نداشتن اعتبار برای تامین امکانات و تجهیزات ضروری مورد نیاز روز مره، ۲ شیفته بودن برخی از مدارس را از جمله چالش های فراروی تحصیلی دانش آموزان در این شهرستان برشمرد.

قاعده پور شعبان افزود: اگرچه با همه این کمبودها تحولات شگرفی مانند تشکیل کارگاه هایی از مهر سال گذشته تا ۳۱ شهریور ماه در شهرستان شاهد بوده ایم و صرف نظر از آن کارگاه هایی هم برای توسعه حرفه ای همکاران مانند اقدام پژوهشی، درس پژوهشی، بازی های آموزشی، هوش مصنوعی تشکیل شده و مهم تر در حوزه طرح جابر استانی افتخاراتی کسب کرده اند.

وی بیان داشت : در شناسایی بازماندگان تحصیلی هم گام هایی برداشته شده اما به هر شکل مسوولان امر باید برای بکارگیری معلمان ورزشی و مشاوران بهداشتی در مدارس به ویژه ابتدایی تدابیر ویژه ای بیندیشند.

شماری از مدیران واحدهای آموزشی دیگر هم در این همایش از غیر استاندارد بودن فضاهای آموزشی، معیوب بودن سامانه گرمایشی و سرمایشی، نداشتن اعتبار بابت پرداخت بهای آب، گاز و برق، تراکم دانش آموزی و مشاوران بهداشتی گلایه کردند و از مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران خواهان رفع این چالش ها شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران هم در حاشیه این همایش در گزارشی به رسانه ها گفت : یکی از مهم ترین رسالت های پروژه مهر در شهرستان ها که از سال گذشته در مدارس عملیاتی شده شناسایی نقاط ضعف و قوت و پیگیری های لازم برای رفع این چالش ها و مشکلات است.

حسین کمالی افزود : ناظران، مسوولان ادارات، ناظران ویژه استانی و مسوولان کارشناس در قالب پنج تیم تخصصی در قالب گروه های سه نفره از ۵۰ واحدآموزشی نوشهر بازدید کردند و به طور طبیعی با ریز مشکلات و نارسایی های موجود آشنا شدند.

وی بیان داشت : ستاد پروژه مهر ماموریت آن تحول درحوزه آموزشی با هدف بررسی کیفت آموزش، تربیتی، فرهنگی و رفع موانع و مشکلات است و طبیعتا این بازدید ها جنبه تسهیل گری دارد تا همکاران بتوانند رسالت معلمی را به بهترین شکل انجام دهند و دولت چهاردهم هم مهم ترین رویکردش رفع چالش های نظام آموزشی در کشور بوده و امیدوارم بتدریج این مشکلات مطروحه یکی پس از دیگری برطرف شود.

دست کم ۳۴ هزار نفر شامل معلم، کادر آموزشی و ستادی در استان مازندران مشغول ارایه خدمات به ۵۲۸ هزار دانش آموز در ۲۳ هزار کلاس درس هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha