نیویورک‌تایمز: حملات پهپادی حزب‌الله، ضعف اسرائیل را به‌ نمایش گذاشت

تهران- ایرنا- روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی با اشاره به حمله پهپادی اخیر حزب‌الله به یک پایگاه نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی، این حملات را نشانگر ضعف و کندی تل‌آویو در شناسایی آنها و توان این گروه شبه‌نظامی برای ضربه زدن به اسرائیل دانست.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از این روزنامه پرشمارگان آمریکایی، کارشناسان معتقدند حمله مرگبار پهپادهای حزب الله به پایگاه نیروهای نظامی اسرائیل در شمال سرزمین‌های اشغالی، نشان دهنده ضعف و کندی تل آویو در شناسایی حملاتی از این دست است.

گزارش‌ها حاکی است اگرچه افسران پلیس اسرائیلی، تنها دقایقی پیش از این حمله مرگبار پهپادهای حزب الله، گزارش‌هایی مبنی بر وجود یک هواپیمای مشکوک را به نیروی هوایی اطلاع دادند. اما در پاسخ به این افسران گفته شده که این هواپیما اسرائیلی بوده و همین امر باعث شده تا پلیس پرونده را ببندند. اما همین خطای محاسباتی نیروی هوایی اسرائیل، لحظاتی بعد سبب کشته شدن چهار سرباز اسرائیلی و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر از آنها شد.

در ماه ژوئیه (تیر) نیز نیروهای یمن پس از حمله پهپادی به یک ساختمان در تل آویو، یک نفر را کشتند. حزب الله نیز هفته گذشته با حمله به یک ساختمان در شمال تل آویو به آن خساراتی وارد کرد، اما این حمله تلفات جانی نداشت.

این روزنامه آمریکایی در توجیه ضعف موجود در شناسایی پهپادهای حزب الله می نویسد: پهپادها اغلب حاوی فلز کمتری هستند و گرمای کمتری نسبت به موشک‌ها ایجاد می‌کنند. به همین دلیل حتی زمانی که پهپادهای دشمن مشاهده می‌شوند، گاهی اوقات با هواپیماهای اسرائیلی، از جمله هواپیماهای خصوصی کوچک اشتباه گرفته می‌شوند، زیرا آنها نیز در ارتفاع و سرعت کم پرواز می‌کنند.

نویسنده در عین حال اذعان می کند: اما حمله جدید حزب الله به یک پایگاه آموزشی در جنوب شهر حیفا، نشان می دهد که چگونه این گروه شبه نظامی با وجود حملات ویرانگر اسرائیل به لبنان، همچنان توان ضربه وارد کردن به اسرائیل را دارد. این شرایط همچنین کاستی های اسرائیل و ضعف نیروهای نظامی آن را نشان می دهد؛ به گونه ای که حتی دنیل هاگاری سخنگوی نیروهای نظامی روز یکشنبه اذعان کرد که «ما باید دفاع بهتری داشته باشیم».

نیویورک تایمز استدلال می کند: با اینکه اسرائیل در شناسایی و رهگیری موشک‌ها در جهان پیشرو است و سامانه های راداری آن قادر به حرکت ۱۰۰۰ مایل (یک هزار و ۶۰۹ کیلومتر) در ساعت است، اما این سیستم ها گاهی کندتر از ۱۰۰ مایل (۱۶۹ کیلومتر) در ساعت حرکت می‌کنند و این وضعیت را بسیار دشوار کرده است.

اوفر هارووی رئیس سابق بخش پهپادها در نیروی هوایی اسرائیل در این زمینه به نیویورک تایمز گفت: «همه سیستم‌هایی که ما در جهان غرب داریم برای دفاع یا محافظت از حریم هوایی در برابر جنگنده ها و موشک‌های معمولی ساخته شده‌اند. بنابراین برای شناسایی و ردیابی باید بخشی از این سیستم ها را دوباره طراحی کرد تا بتوان اهدافی مانند پهپادهای دشمن را ببینند».

آمریکا روز یکشنبه در همین راستا اعلام کرد که سامانه ضدموشکی به نام تاد (یک سامانه موشکی ضدبالستیک) را به اسرائیل ارسال خواهد کرد. اما کارشناسان با این وجود معتقدند که سیستم ضد پهپاد اسرائیل به طور خاص نیاز به بهبود دارد.

به گفته اون فنگ رئیس شرکت R۲ Wireless ( شرکتی که سامانه های شناسایی پهپادها را طراحی می‌کند) در این زمینه گفت: سامانه های رادار اسرائیل عمدتا برای شناسایی اجسام فلزی نسبتا بزرگ مانند هواپیماها طراحی شده است.

از همین رو وی پیشنهاد داد تا اسرائیل به منظور رفع کاستی‌های موجود، از گزینه های جایگزین از جمله گیرنده‌هایی که امواج رادیویی ساطع شده از پهپاد را به طور غیرفعال شناسایی و طبقه‌بندی می‌کنند، حسگرهای نوری که آسمان را برای نشانه‌های بصری پهپاد اسکن می‌کنند و حسگرهای صوتی که صدای موتور پهپاد را تشخیص می‌دهند، استفاده کند. وی در عین حال تاکید کرد که تمامی این سامانه ها دارای مزایا و معایبی هستند و اسرائیل باید آنها را ترکیب کند تا یک سیستم شناسایی بسازد.

فنگ در پایان خاطرنشان کرد: «هیچ راه حل جادویی وجود ندارد که بتوان با استفاده از ان همه مشکلات را برطرف کرد، اما ما نیاز به تغییر کامل رویکرد داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha