بهبود رتبه جهانی ایران در سوءتغذیه/ارائه اعتبار خرید به بازنشستگان

تهران -ایرنا- بسته اخبار اجتماعی ایرنا در بیست وچهارم مهر به ۲۵.۴درصد ازجمعیت بالای ۱۵سال درآستانه اختلالات روانی،اقداماتی فوری برای رفع کمبود فاکتور ۹،صدور کیفرخواست پرونده چای دبش،تسهیل صدور پروانه مطب پزشکان،ارائه اعتبار خرید به بازنشستگان،تولید محلول جوانسازی توسط محققان ایرانی،بررسی اعتراضات نتایج آزمون استخدامی،بهبود رتبه جهانی ایران در سوءتغذیه و ضرورت ساماندهی ممنوع‌الخروجی‌ها پرداخته است.

در بسته خبری پیش رو مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را باهم مرور می‌کنیم ،امروز سرویس جامعه خبرگزاری ایرنا با اخبار مختلفی از حوزه اجتماعی ایران همراه بود که گزیده این اخبار را می‌توانید در ادامه بخوانید.

بهبود رتبه جهانی ایران در سوءتغذیه/برنج قهوه‌ای مضر است

معاون انجمن ملی مقابله با گرسنگی با اعلام بهبود ۱۲ پله‌ای ایران در رتبه بندی جهانی سوءتغذیه گفت: ایران از میان ۱۶۷ کشور در رتبه ۹۰ قرار دارد.

 آمنه زارع که به مناسبت روز جهانی غذا در همایش «خوراک سالم، از انتخاب تا مصرف» در انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور سخن می‌گفت، افزود: بروز برخی رویدادهای جهانی چون منازعات سیاسی و کم‌آبی سبب شده جهان با مشکل ناامنی غذایی روبرو باشد.

وی با بیان اینکه سوء تغذیه هر دو شکل کم‌خوری و افراط در خوردن را شامل می‌شود، توضیح داد: برخی افراد به دلیل کمبود مواد غذایی در خوردن کربوهیدرات‌ها (مواد غذایی چون نان، برنج و سیب زمینی) افراط می‌کنند که دچار چاقی می‌شوند و گروه دیگر حتی همان کربوهیدرات را هم برای خوردن ندارند و دچار لاغری و کمبود وزن و قد می‌شوند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

توقیف اموال محکومان در سامانه هوشمند استعلامات مالی در کمتر از ۴ دقیقه

 رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه به فعالیت سامانه هوشمند استعلامات مالی در حوزه هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: در این سامانه قاضی اموال محکوم علیه از قبیل اطلاعات بانکی، ملکی، پلاک انتظامی را برخط دریافت و بلافاصله توقیف می‌کند که فرایند اجرای عملیات پیش از این بیشتر از ۴۰۰ روز به طول می‌انجامید اما اکنون با این فناوری کمتر از ۴ دقیقه این اقدام انجام می‌شود.

 محمد کاظمی فرد در جلسه‌ای که با حضور مدیران شرکت‌های دانش بنیان و برخی محققین در حوزه هوش مصنوعی برگزار شد، افزود: موضوع هوش مصنوعی از سوی رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های کلی و در برنامه هفتم توسعه همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد از راهکارهای سند تحول قضایی در حوزه فناوری‌های نوین است، ادامه داد: عمده موضوعات در سند تحول قضایی و سیاست تحولی، حکمرانی قضایی داده محور و نظارت هوشمند و استفاده از فناوری نوین در اتخاذ تصمیم قضایی و اداری است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

توضیح آموزش و پرورش درباره تمیز کردن کلاس درس توسط مادر دانش‌آموز

آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران درباره شرط عجیب تمیز کردن کلاس‌های درس برای ثبت‌نام دانش‌آموزان توسط مادر دانش‌آموز در یکی از مدارس دولتی، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، روز گذشته - ۲۴ مهرماه - در فضای مجازی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یکی از مدارس دولتی در شهر قدس، شرط ثبت‌نام دانش‌آموز در مدرسه را تمیز کردن کلاس‌های درس توسط مادر دانش‌آموز اعلام کرده بود.

در همین ارتباط این اداره کل اعلام کرد: پیرامون انتشار خبری از تخلف انجام شده در یکی از مدارس دولتی شهرستان قدس از توابع آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، بلافاصله نماینده‌ای از سوی وزارت آموزش و پرورش و اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در محل مدرسه حاضر و با مدیر مدرسه و ولی دانش‌آموز گفت‌وگو کرد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

ارائه اعتبار خرید ۵ میلیون تومانی به بازنشستگان کشوری

معاون توسعه مدیریت و منابع صندوق بازنشستگی کشوری گفت: تسهیلات خرید اعتباری برای بازنشستگان کشوری تا سقف ۵۰ میلیون ریال از ۲۵ مهرماه جاری برقرار می‌شود.

جعفر امیرآبادی زاده درباره جزئیات این طرح اظهار داشت: بر اساس توافق صندوق بازنشستگی کشوری و فروشگاه رفاه بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق از ۲۵ مهرماه جاری می توانند تا سقف ۵۰ میلیون ریال براساس اعتبار سنجی از ۱۴۰۰ فروشگاه‌‍‌های رفاه سراسر کشور به صورت اعتباری خرید کنند.

وی ادامه داد: این تسهیلات بدون بهره است و به هر میزان خرید کنند در اقساط ۵ ماهه از حقوق بازنشستگانی که از این طرح استفاده کنند، کسر خواهد شد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تسهیل صدور پروانه مطب پزشکان/ارائه اعتبار خرید به بازنشستگان

ضرورت تامین بودجه برای توزیع شیر رایگان در مدارس

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: توزیع شیر رایگان در مدارس متوقف شده و از سازمان برنامه و بودجه می‌خواهیم اعتبار مورد نیاز توزیع شیر رایگان در مدارس را تامین کند.

محمداسماعیل مطلق در همایش ملی امنیت غذایی با رویکرد پدافند غیرعامل که در دانشگاه علوم‌پزشکی ایران برگزار شد، افزود: ۶۲ هزار مدرسه در سال گذشته از توزیع شیر رایگان برخوردار بودند و سازمان تامین اجتماعی با تامین منابع از محل‌های دیگر می‌تواند منابع اعتباری مورد نیاز برای توزیع شیر در مدارس را فراهم کند.

وی تصریح کرد: دانش‌آموزان ۶۲هزار مدرسه طی دو نوبت در هر هفته شیر رایگان دریافت می‌کردند و نتایج این طرح بیانگر این است که توزیع شیر رایگان بر سلامت آنها مثل چاقی و سوءتغذیه اثرگذار است. اعتبار مورد نیاز برای توزیع شیر مدارس در سال آینده در بودجه لحاظ شد اما در سال جاری بودجه‌ای برای این طرح در نظر گرفته نشده است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تسهیل صدور پروانه مطب پزشکان/ارائه اعتبار خرید به بازنشستگان

اعتراضات به نتایج آزمون استخدامی کیفیت بخشی بررسی می‌شود

وزیر آموزش و پرورش با اعلام رسیدگی به اعتراضات شرکت کنندگان در آزمون استخدامی کیفیت بخشی گفت: افرادی که مشکل گزینشی داشتند را دوباره بررسی می کنیم تا اطمینان یابیم حق کسی ضایع نمی‌شود.

علیرضا کاظمی در حاشیه آیین گرامیداشت هفته انجمن اولیا و مربیان در جمع خبرنگاران درباره سامانه یکپارچه‌سازی کمک‌های مردمی مدارس اظهار داشت: اولیا و مربیان در مدرسه از میزان کمک‌های مردمی مطلع هستند، رئیس انجمن اولیا و مربیان یکی از عضوهای دارای حق امضا برای برداشت از حساب است.

وی افزود: بدون نظر اولیا و مربیان و مصوبه انجمن اولیا و مربیان حق برداشت از حساب مدرسه وجود ندارد اما در کنار این موضوع به دنبال طراحی سامانه یکپارچه هستیم تا به صورت منطقه‌ای، ملی و استانی نظارت داشته باشیم.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تسهیل صدور پروانه مطب پزشکان/ارائه اعتبار خرید به بازنشستگان

ضرورت ساماندهی وضعیت ممنوع‌الخروجی‌ها
بارها در فیلم‌ها صحنه‌ای از مسافری در فرودگاه هنگام خروج از کشور را دیده‌ایم که با ارائه گذرنامه و اعلام ممنوع‌الخروجی مبهوت و متحیر شده است اما این تصویرسازی در دنیای واقعی هم اتفاق می‌افتد؛ زمانی که اعضای خانواده‌ای عزم سفر به خارج از کشور دارند و با همه تمهیدات و مقدمات عازم فرودگاه شده‌اند اما هنگام بررسی گذرنامه از ممنوعیت خروج مطلع می‌شوند.

ممنوع الخروجی تضمینی است که قانونگذار برای جلوگیری از فرار متهمان در موارد کیفری بر اساس قانون آیین‌دادرسی کیفری و در موارد حقوقی برای الزام فرد به انجام تعهد خود بر اساس قوانین مدنی و ثبتی در نظر گرفته است یا گاهی ممنوع الخروجی در اثر قرار ممنوعیت خروج از کشور صادر می‌شود که این مهم گاهی دردسرهایی برای شهروندان ایجاد می‌کند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تسهیل صدور پروانه مطب پزشکان

معاون درمان وزارت بهداشت از موافقت وزارت بهداشت با صدور پروانه مطب برای پزشکانی که تعهدات قانونی خود را به پایان رسانده اند در تمام شهرهای کشور به جز مراکز استانها و شهرهای دارای دانشگاه علوم پزشکی خبر داد.

دکتر سعید کریمی با بیان این مطلب، اظهارداشت: پزشکانی که تعهدات قانونی خود را به پایان رسانده اند می توانند بدون نیاز به کسب امتیازات لازم در شهرهای کشور به جز مراکز استانها و شهرهای دارای دانشگاه علوم پزشکی، مطب تاسیس کنند.

وی افزود: این موافقت وزارت بهداشت به دنبال پیشنهاد سازمان نظام پزشکی و در جهت تسهیل صدور پروانه مطب پزشکان بود که می تواند به ماندگاری پزشکان در مناطق مختلف کشور منجر شود.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تسهیل صدور پروانه مطب پزشکان/ارائه اعتبار خرید به بازنشستگان

انجمن اولیا و مربیان آسیب‌های اجتماعی در مدارس را شناسایی کنند

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر ایجاد زمینه مشارکت‌پذیری والدین در مدرسه گفت: انجمن اولیا و مربیان باید در مدارس برای شناسایی آسیب‌های اجتماعی در میان دانش‌آموزان وقت بگذارند و موارد را احصا و برای رفع آنها برنامه‌ریزی کنند.

علیرضا کاظمی در آیین گرامیداشت هفته انجمن اولیا و مربیان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: نقش خانواده اولین تاثیر در تربیت دانش آموزان را دارد، هرچقدر والدین وقت بیشتری برای تربیت فرزندان بگذارند، ماموریت مدرسه در این عرصه کمتر است.

وی با اشاره به اینکه توجه والدین به نیازهای تربیتی فرزندان موفقیت در آینده سازی را رقم می‌زند، افزود: باید در فضای تعلیم و تربیت کشور این رویکرد حاکم شود که والدین بیش از آنکه نیازهای اولیه را رفع کنند، دانش آموزان را بشناسند و سپس آنها را قبول کنند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تسهیل صدور پروانه مطب پزشکان/ارائه اعتبار خرید به بازنشستگان

تولید و عرضه محلول جوانسازی توسط محققان ایرانی

رئیس مرکز تحقیقات پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران از تولید و عرضه محلول کمپلکس جوانسازی مزوتراپی توسط محققان یک مجموعه دانش بنیان در کشور خبر داد.

علیرضا فیروز افزود: این محلول تزریقی جهت جوانسازی پوست حاوی حدود چهل نوع ویتامین، آمینو اسید و املاح معدنی مفید و ضروری جهت سلامت سلولهای پوست است که چندی پیش توسط پژوهشگران دانش بنیان در داخل کشور تولید و مورد تایید بالینی نیزقرار گرفته است.

مدیر مطالعه بالینی محلول کمپلکس جوانسازی مزوتراپی با بیان اینکه وظیفه اصلی سلولهای فیبروبلاست پوست، تولید کلاژن، الاستین و ماتریکس بین سلولی پوست است، اظهار داشت: یکی از عوامل موثر در پیری پوست کاهش توانایی عملکرد این سلولها است و کمپلکس جوانسازی لوکسیوا با فرمولاسیون اختصاصی و مورد تایید، شرایط تغذیه ای خوبی برای رشد و نمو سلولهای پوست فراهم میکند تا روند پیری این سلولها به تاخیر بیفتد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تسهیل صدور پروانه مطب پزشکان/ارائه اعتبار خرید به بازنشستگان

حل چالش‌های زنان به تعامل دولت و دانشگاه‌ها نیاز دارد

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه دولت و نهادهای اجرایی برای حل معضلات و چالش‌های حوزه زنان، نیازمند همکاری مداوم و فعالانه با دانشگاه‌ها هستند، گفت: باور داریم با این اقدام به ارائه راهکارهای عملیاتی برای بهبود وضعیت زنان و خانواده کمک خواهیم کرد.

زهرا بهروز آذر در دیدار با جمعی از اساتید و اعضای هیات علمی فعال در دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی حوزه مطالعات زنان و خانواده بر اهمیت همکاری دانشگاه‌ها و نهادهای پژوهشی با معاونت زنان و خانواده به منظور شناسایی و حل مسائل مرتبط با زنان و خانواده تأکید کرد.

وی با استقبال از حضور گسترده متخصصان و اندیشمندان حوزه مطالعات زنان، اظهار داشت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی نقشی کلیدی در شناسایی مسائل و ارائه راه‌حل‌های مبتنی بر تحقیقات علمی دارند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تسهیل صدور پروانه مطب پزشکان/ارائه اعتبار خرید به بازنشستگان

کیفرخواست پرونده چای دبش صادر شد

دادستان تهران گفت: کیفرخواست پرونده چای دبش در ۶۱۳ صفحه صادر و به دادگاه ارسال شد و در این پرونده تاکنون برای ۶۳ نفر کیفرخواست صادر شده که بعضی از این افراد کارمند بانک، بعضی کارمند وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و سازمان توسعه و تجارت و تعدادی نیز از مدیران و عوامل گروه دبش و شرکت‌های وابسته به آن هستند.

علی صالحی درباره پرونده چای دبش افزود: این پرونده از اواخر سال ۱۴۰۱ تشکیل و از ۳۳ کارشناس در رشته‌های مختلف استفاده شد همچنین به لحاظ وسعت و پیچیدگی موضوعات در این پرونده، تحقیقات مفصل و دقیقی با مشورت‌های صاحب‌نظران حقوقی صورت گرفت.

دادستان تهران با بیان اینکه پرونده چای دبش با ضمائم آن دارای ۳۵۰ جلد و ۷۰ هزار صفحه است، گفت: اتهامات متهمان اصلی این پرونده، اخلال کلان و عمده در نظام اقتصادی و ارزی کشور، معاونت در این اتهام، تحصیل مال نامشروع همچنین پرداخت و اخذ رشوه است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تسهیل صدور پروانه مطب پزشکان/ارائه اعتبار خرید به بازنشستگان

۲۵.۴ درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال کشور در آغاز ابتلا به اختلالات روانی هستند

سرپرست دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اهمیت توجه به سلامت روان افراد در محیط کار گفت: ۲۵.۴ درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال کشور در آغاز اختلالات روانی قرار دارند.

محمدرضا شالبافان در همایش سلامت روان در محیط کار که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: افزایش آگاهی در مورد مسایل بهداشت روان و بسیج تلاش ها برای حمایت از سلامت روان اهداف کلی سازمان جهانی بهداشت بوده و امسال شعار این سازمان بر اولویت سلامت روان در محیط کار مورد تاکید است.

وی اظهار داشت: اثر محیط کار روی سلامت روان همه افراد جامعه تأثیر می‌گذارد، کار مناسب، تامین معاش، ایجاد اعتماد به نفس، هدفمند و موفق بودن و ایجاد فرصت برای روابط مثبت در جامعه از طریق سلامت روان پرسنل ایجاد می شود. برای افرادی که دارای سلامت روان هستند، کار مناسب می‌تواند به بهبود اعتماد به نفس و عملکرد اجتماعی کمک کند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تسهیل صدور پروانه مطب پزشکان/ارائه اعتبار خرید به بازنشستگان

«ایران همدل» مرهمی برای مقاومت؛ امدادرسانی به مردم لبنان ادامه دارد

اقدامات بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران و جمعیت هلال احمر در کمک به مردم جنگ‌زده لبنان از مشارکت مردم در پویش «ایران همدل»، ارسال محموله‌های دارویی و ایجاد بیمارستان‌های صحرایی گرفته تا اعزام پزشکان و تیم‌های تخصصی همچنان ادامه دارد تا شاید مرهم و التیامی بر دل مردمان اصیل و صبور منطقه در مقابل جنایات وحشیانه رژیم غاصب اسرائیل باشد.

ماجراجویی صهیونیست‌ها علیه مردم لبنان در آستانه سالگرد عملیات طوفان الاقصی و یک سالگی بمباران مستمر مردم بی‌دفاع غزه آغاز شد؛ رژیم صهیونیستی که شکست خود را در این جنگ آشکار می‌دید، در آخرین روزهای شهریور به عملیات سایبری علیه لبنان دست زد. این رژیم با ایجاد انفجار در پیجرها و بی‌سیم‌های مردم لبنان، تلاش کرد با باز کردن جبهه‌ای جدید از شکست خود بگریزد و مقاومت نیروهای حزب‌الله لبنان را که طی دهه‌ها در برابر تجاوزات این رژیم ایستادگی کرده‌اند، تضعیف کند و این حوادث تروریستی منجر به شهادت ۱۱ نفر و مصدومیت بیش از ٢ هزار شهروند لبنانی شد.

در این میان، کشورهای غربی و مدعیان حقوق بشر در برابر این حمله تروریستی که غیرنظامیان و کودکان را هدف قرار داده بود، سکوت اختیار کردند و فقط نظاره‌گر اوضاع بودند اما جمهوری اسلامی ایران با اعزام سریع تیمی از پزشکان متخصص به بیروت، نقش خود را در کمک‌رسانی ایفا کرد و موفق شد برخی از مصدومان را برای ادامه درمان به ایران منتقل کند. این اقدام نشان‌دهنده تعهد ایران به حمایت از مردم منطقه در برابر تجاوزات و خشونت‌های بی‌پایان رژیم صهیونیستی بود. پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر که همراه تیم تخصصی به لبنان رفت، ضمن امدادرسانی به مجروحان برخی از این افراد را که بیشتر از ناحیه دست و چشم دچار آسیب‌های جدی بودند، برای ادامه درمان به ایران آورد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تسهیل صدور پروانه مطب پزشکان/ارائه اعتبار خرید به بازنشستگان

رئیس سازمان غذا و دارو: اقدامات فوری برای رفع کمبود فاکتور ۹ در دستور کار است

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به چالش‌های موجود در تأمین داروی فاکتور ۹ تاکید کرد: این سازمان برنامه‌های فوری و بلندمدتی را برای رفع این مشکل در پیش گرفته است.

سید حیدر محمدی درباره اقدام‌های صورت گرفته برای رفع مشکل تامین داروی فاکتور ۹ بیماران هموفیلی بیان داشت: یکی از مهم‌ترین موانع در تأمین به موقع فاکتور ۹، عدم دسترسی به منابع ارزی در اروپا و بدعهدی واردکنندگان است. برای رفع این مسئله، این سازمان با همکاری بانک مرکزی، در حال تسریع فرایند تخصیص ارز مرغوب برای شرکت‌های واردکننده دارو است.

وی همچنین به تلاش‌های کشور برای تقویت تولید داخلی اشاره کرد و افزود: اگرچه تولید داخلی داروهای هموفیلی نقش موثری در کاهش وابستگی به واردات دارد، اما این فرایند به زمان نیاز دارد و بخشی از نیاز بازار به صورت فوری از طریق واردات تأمین خواهد شد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تسهیل صدور پروانه مطب پزشکان/ارائه اعتبار خرید به بازنشستگان

دریچه‌ای به‌سوی نور؛ معاهده مراکش مشکلات نابینایان را حل می‌کند؟

در شرایطی که دهه‌هاست نابینایان ایرانی به علت کمبود منابع مناسب‌سازی شده مطالعاتی در مضیقه هستند، لایحه «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به معاهده مراکش» به مجلس ارسال شده است؛ اما این لایحه چیست و تا چه میزان برای رفع نیازهای نابینایان کارآیی و قابلیت اجرا دارد.

در دهه های گذشته اگرچه اقدامات متعددی برای تسهیل دسترسی کم بینایان و نابینایان به کتاب‌ها و مجلات صورت گرفته اما باز هم شاهد آن هستیم که امکانات به اندازه مورد نیاز نیست؛ برای مثال در حوزه چاپ آثار به خط بریل، کم‌کاری‌های زیادی طی دهه‌های گذشته انجام شده است. سهم جامعه نابینایان از کتاب‌های تولید شده در کشور طی یک‌سال، فقط یک‌صدم درصد است؛ یعنی از هر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب منتشر شده در کشور فقط هزار عنوان کتاب، برای مخاطبان نابینا مناسب‌سازی می‌شود. این ارقام، روایت تلخ دغدغه مطالعاتی نابینایان را نشان می‌دهد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تسهیل صدور پروانه مطب پزشکان/ارائه اعتبار خرید به بازنشستگان

اگر قصد دنبال کردن اخبار گروه جامعه ایرنا به صورت کامل در حوزه‌هایی مانند محیط زیست، زنان و خانواده، رفاه و تأمین اجتماعی، حقوقی و قضایی، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت، هلال احمر، اورژانس، انتظامی و حوادث، بهزیستی، مسائل و آسیب‌ها و مدیریت بحران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم هر روز سری به این سایت‌ https://www.irna.ir/service/society بزنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha