«ایران همدل» مرهمی برای مقاومت؛ امدادرسانی به مردم لبنان ادامه دارد

تهران- ایرنا - اقدامات بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران و جمعیت هلال احمر در کمک به مردم جنگ‌زده لبنان از مشارکت مردم در پویش «ایران همدل»، ارسال محموله‌های دارویی و ایجاد بیمارستان‌های صحرایی گرفته تا اعزام پزشکان و تیم‌های تخصصی همچنان ادامه دارد تا شاید مرهم و التیامی بر دل مردمان اصیل و صبور منطقه در مقابل جنایات وحشیانه رژیم غاصب اسرائیل باشد.

گروه جامعه ایرنا- ماجراجویی صهیونیست‌ها علیه مردم لبنان در آستانه سالگرد عملیات طوفان الاقصی و یک سالگی بمباران مستمر مردم بی‌دفاع غزه آغاز شد؛ رژیم صهیونیستی که شکست خود را در این جنگ آشکار می‌دید، در آخرین روزهای شهریور به عملیات سایبری علیه لبنان دست زد. این رژیم با ایجاد انفجار در پیجرها و بی‌سیم‌های مردم لبنان، تلاش کرد با باز کردن جبهه‌ای جدید از شکست خود بگریزد و مقاومت نیروهای حزب‌الله لبنان را که طی دهه‌ها در برابر تجاوزات این رژیم ایستادگی کرده‌اند، تضعیف کند و این حوادث تروریستی منجر به شهادت ۱۱ نفر و مصدومیت بیش از ٢ هزار شهروند لبنانی شد.

در این میان، کشورهای غربی و مدعیان حقوق بشر در برابر این حمله تروریستی که غیرنظامیان و کودکان را هدف قرار داده بود، سکوت اختیار کردند و فقط نظاره‌گر اوضاع بودند اما جمهوری اسلامی ایران با اعزام سریع تیمی از پزشکان متخصص به بیروت، نقش خود را در کمک‌رسانی ایفا کرد و موفق شد برخی از مصدومان را برای ادامه درمان به ایران منتقل کند. این اقدام نشان‌دهنده تعهد ایران به حمایت از مردم منطقه در برابر تجاوزات و خشونت‌های بی‌پایان رژیم صهیونیستی بود. پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر که همراه تیم تخصصی به لبنان رفت، ضمن امدادرسانی به مجروحان برخی از این افراد را که بیشتر از ناحیه دست و چشم دچار آسیب‌های جدی بودند، برای ادامه درمان به ایران آورد.

بیشتر بخوانید:

اعزام تیم‌های امدادی و درمانی داوطلب جمعیت هلال‌احمر به لبنان

انتقال ۹۵ مصدوم حادثه تروریستی لبنان به ایران

«ایران همدل» مرهمی برای مقاومت؛ امدادرسانی به مردم لبنان ادامه دارد

۱۲ مهر بود که در پی تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به شهرها و روستاهای فلسطین در نوار غزه و شهادت ده‌ها هزار نفر از مردم بیگناه این منطقه و تخریب جدی زیر ساخت‌های شهری، منازل مسکونی و از بین رفتن معیشت مردم غزه در یک سال اخیر و همچنین تخریب منازل، ساختمان‌های مردم در جنوب لبنان، شهادت جمع زیادی از مردم بیگناه و خسارت‌های گسترده به آنها، در لبیک به ندای رهبر معظّم انقلاب اسلامی مبنی بر کمک و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و لبنان، چهارمین مرحله‌ پویش مردمی «ایران همدل» به‌منظور جمع‌آوری مشارکت‌های نقدی هموطنان عزیز برای کمک به مردم مظلوم فلسطین و لبنان آغاز به کار کرد و هموطنان عزیز با واریز مبلغ کمک خود به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۸۲۰۰۰۰۰۰۰۷ و یا شماره شبای IR۳۲۰۲۱۰۰۰۰۰۰۱۰۰۰۱۶۰۰۰۰۵۲۶ در این پویش ملّی، مشارکت کردند.

براساس استقبال مردمی و جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی، پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر روز جمعه ۱۳ مهر از ارسال محموله کمک‌های مردم ایران حاوی اقلام بهداشتی و زیستی که توسط جمعیت هلال احمر جمع‌آوری شده بود، به لبنان خبر داد و محموله ارسالی شامل بسته های بهداشتی، دارو و بسته‌های زیستی بود که رئیس جمعیت هلال احمر و وزیر امور خارجه نیز به همراه این محموله عازم لبنان شدند تا ضمن دیدار با مقامات ارشد کشور لبنان از نزدیک در جریان روند امدادرسانی به مردم جنگ زده لبنان قرار گیرند.

بیشتر بخوانید:

رئیس جمعیت هلال‌احمر از ارسال کمک‌های بشردوستانه به لبنان خبر داد

سومین محموله بشردوستانه امدادی و زیستی جمهوری اسلامی ایران ۱۷ مهر برای مردم جنگ زده لبنان ارسال شد و دبیرکل جمعیت هلال احمر اعلام کرد که جمعیت هلال احمر آمادگی برپایی اردوگاه اسکان اضطراری در دمشق برای جنگ زدگان و آوارگان لبنان را دارد.

«ایران همدل» مرهمی برای مقاومت؛ امدادرسانی به مردم لبنان ادامه دارد

رئیس جمعیت هلال‌احمر ۱۴ مهر که در لبنان حضور داشت از برپایی اردوگاه اسکان اضطراری آوارگان در مرز سوریه و لبنان خبر داد و بعد از آن نیز با توجه به تداوم اقدامات رژیم غاصب اسرائیل که سابقه کودک‌ کشی اش به اندازه سابقه موجودیتش است؛ در این مدت به جز کودکان و غیرنظامیان تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را مورد اصابت موشک قرار داد و آنچه در این مدت اتفاق افتاد این شد که بسیاری از مجروحان و مصدومان و همچنان نوزادان، زنان باردار و کودکان از هرگونه خدمات پزشکی و درمانی محروم شدند؛ از اینرو جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در راستای فعالیت‌های بشردوستانه به برپایی بیمارستانی صحرایی در مرز لبنان و سوریه اقدام کرد و این بیمارستان صحرایی که دارای ۵۶ تخت خواب و انبار دارو و تجهیزات پزشکی بود.

جانیانی که حتی به بیمارستان خالی هم رحم نکردند

شامگاه پنج شنبه ۱۹ مهرماه خبر ناگواری منتشر شد؛ شوربختانه در پی تداوم جنایات رژیم غاصب صهیونیستی، این بیمارستان که البته خوشبختانه هنوز بیمار در آن حضور نداشت بمباران شد. این بیمارستان ۵۶ تخت خواب و تمام بخش‌های بیمارستانی مانند ccu, ICU و اتاق های جراحی را داشت و آماده بهره برداری بود که مورد اصابت قرار گرفت.

این اقدام رژیم صهیونیستی، طبق اصول و قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه که بر اساس آن، هرگونه حمله و تعرض به اماکن و مراکز غیرنظامی‌ به ویژه مراکز درمانی و بیمارستانی ممنوعیت مطلق دارد، محکوم است و در همین رابطه کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر گفت: «حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان صحرایی هلال احمر ایران در سوریه جنایت جنگی محسوب می‌شود و نقض اصول و قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه و قواعد عرفی بشردوستانه بین‌المللی است.»

همچنین جمعیت هلال‌احمر در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به مراکز درمانی و امدادی این جمعیت در مرز سوریه و لبنان و جنایت جنگی خواندن این اقدام، بر پایبندی به اهداف عالی نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر مبنی بر حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها و تسکین آلام بشری به‌ویژه در مناطق جنگ‌زده تاکید کرد.

متن کامل بیانیه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در پی بمباران بیمارستان هلال احمر در مرز لبنان و سوریه را اینجا بخوانید.

راه‌اندازی یک بیمارستان دیگر در مرز سوریه و لبنان

البته رئیس جمعیت هلال احمر که این اقدام رژیم غاصب اسرائیل را جنایت جنگی خواند، ۲۱ مهر در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که اقدامات بشردوستانه را به تعویق نمی‌اندازیم و مجدد یک بیمارستان دیگر را برای کمک به جنگ زدگان لبنان برپا می‌کنیم و به خدمات خود به مردم جنگ‌زده لبنان ادامه می‌دهیم.

کولیوند از تجهیز یک بیمارستان جدید دیگر که با فاصله ۴٠ کیلومتری از این بیمارستان قرار دارد خبر داد و گفت: در حال تجهیز این بیمارستان هستیم و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

«ایران همدل» مرهمی برای مقاومت؛ امدادرسانی به مردم لبنان ادامه دارد

۲۱ مهر، چهارمین محموله امدادی پزشکی هلال احمر ایران، به لبنان، محموله‌ای سه تنی شامل داروهای اضطراری و داروهای مختص کودکان به لبنان ارسال شد؛ اهمیت و ضرورت این محموله به قدری بود که در هواپیمای حامل محمد باقرقالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که به لبنان سفر می‌کرد، جای گرفت و براین اساس تاکنون بیش از ۶۵ تن محموله امدادی از سوی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای مردم مظلوم لبنان ارسال شده است.

کمک‌های بشردوستانه از سوی کشورها به مناطق جنگ‌زده و مصیبت‌دیده، بخشی از تعهدات اخلاقی، انسانی و بین‌المللی محسوب می‌شود. جنبه‌های اخلاقی و انسانی کمک‌های بشردوستانه یکی از مهم‌ترین دلایل کمک به کشورهای جنگ‌زده، ضرورت‌های اخلاقی و انسانی است. هر کشور یا فردی در مقابل مصیبت‌ها و بحران‌های انسانی، احساس وظیفه دارد که به هم‌نوعان خود کمک کند البته باید اذعان داشت که فرهنگ یاری‌رسانی به دیگران در ایران، ریشه‌ای عمیق در ارزش‌های دینی، تاریخی و فرهنگی دارد و از دیرباز، ایرانیان به عنوان مردمی شناخته شده‌اند که در هنگام بروز بحران‌ها و بلایا، اعم از طبیعی یا انسانی، به کمک دیگران می‌شتابند. تاکنون ایرانیان با بیش از ۴۰ میلیارد تومان در پویش ملی کمک به مردم لبنان و غزه مشارکت کردند.

هلال احمر همواره پیشرو در کمک رسانی به مردم لبنان بوده است و بنا بر اعلام جمعیت هلال احمر، شماره حساب‌های این جمعیت برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردم، خیرین، حامیان و اشخاص حقوقی کشورمان به مردم مسلمان غزه، لبنان و یمن به شرح زیر اعلام شده است:

کمک به غزه از طریق بانک مرکزی:
۱. شماره حساب: ۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸
۲. شماره کارت: ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶
۳. شماره شبا: IR۷۰۰۱۰۰۰۰۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸
۴. کد دستوری
*۱۱۲*۵#

کمک به لبنان از طریق بانک ملی:
۱.شماره حساب۹۹۹۹۹
۲. شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹
۳.شماره شبا
IR۷۷۰۱۷۰۰۰۰۰۰۰۱۹۹۹۹۹۹۹۹۰۰۳
۴. کد دستوری
*۱۱۲*۱#

«ایران همدل» مرهمی برای مقاومت؛ امدادرسانی به مردم لبنان ادامه دارد

اعلام آمادگی بیش از ۸۰۰۰ نیروی متخصص پزشکی برای اعزام به لبنان

البته کمک ایرنیان در این راستا محدود به کمک مالی نبود و با فراخوان جمعیت هلال احمر برای اعزام نیروهای داوطلب به لبنان، بیش از ۸ هزار متخصص و پزشک نیز در سامانه جمعیت هلال احمر برای اعزام به لبنان و انجام فعالیت‌های پزشکی و درمانی ثبت نام کردند.

هلال احمر ایران اعلام کرده است که این اقدامات امدادرسانی در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت و با توجه به ادامه شرایط بحرانی در لبنان و غزه و نیاز مداوم این کشورها به کمک‌های فوری، ارسال محموله‌های جدید و همکاری با نهادهای بین‌المللی برای تسهیل دسترسی به مناطق درگیر بحران در دستور کار قرار دارد.

اقدامات بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران و جمعیت هلال احمر در کمک به مردم جنگ‌زده لبنان و غزه، نشان‌دهنده تعهد مستمر ایران به حمایت از حقوق انسانی و مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی است.

این کمک‌ها، از ارسال محموله‌های دارویی و ایجاد بیمارستان‌های صحرایی گرفته تا اعزام پزشکان و تیم‌های تخصصی، نه تنها نیازهای فوری و حیاتی مردم این مناطق را برطرف کرده است، بلکه به عنوان یک وظیفه اخلاقی و انسانی در برابر مصیبت‌ها و بحران‌های انسانی دیده می‌شود همچنین، واکنش سریع و گسترده مردم ایران و مشارکت داوطلبانه متخصصان پزشکی، بازتاب‌دهنده ریشه‌های عمیق فرهنگ یاری‌رسانی در جامعه ایران است.

با وجود سکوت و بی‌تفاوتی کشورهای غربی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی، ایران به عنوان یکی از پیشروان کمک‌رسانی بشردوستانه، به حمایت از ملت‌های مظلوم ادامه داده و نقش کلیدی خود را در تسکین آلام مردم منطقه ایفا کرده است. با توجه به ادامه بحران‌ها و تجاوزات، هلال احمر ایران همچنان آماده ارائه کمک‌های بیشتر است و از طریق همکاری با نهادهای بین‌المللی، به تلاش‌های خود برای بهبود وضعیت انسانی در این مناطق ادامه خواهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha