۲۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۴۳
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85628418
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاثیر متقابل مصرف داروی لاغری با کاهش خطر اقدام به خودکشی

تهران- ایرنا- محققان با بررسی سوابق هزاران نفر مشخص کردند کودکان و نوجوانانی که داروهای دیابت و لاغری مصرف می‌کنند با خطر کمتر برای افکار خودکشی روبرو هستند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از استادی فایندز، داروهای دیابت و چاقی مانند اوزمپیک و وگوویممکن است یک مزیت شگفت‌آور و نجات دهنده جان برای بیماران جوان مصرف کننده آنها داشته باشند. شماری از محققان کشف کرده اند نوجوانان مصرف کننده پپتاید یک دریافت کننده‌ای گلوکوژن-مانند (GLP-۱) ممکن است تفکرات خودکشی کمتری داشته باشند و کمتر به خود آسیب بزنند.

این یافته‌ها در حالی مطرح شده است که نگرانی درباره سلامت روانی نوجوانان افزایش یافته و مصرف داروهای کاهش وزن به طور فزاینده‌ای در میان بیماران در سنین مختلف رایج می‌شود. مطالعه منتشرشده در نشریه پزشکی اطفال انجمن پزشکی آمریکا/ JAMA Pediatrics به طور خاص این نوع از داروها را بررسی کرده است.

تاثیر متقابل مصرف داروی لاغری با کاهش خطر اقدام به خودکشی

این داروها که در اصل برای درمان دیابت تولید شده اند همچنین توانایی اضافه آنها در زمینه کمک به افراد برای کاهش وزن نیز محبوبیت پیدا کرده اند. این داروها از طریق کاهش اشتها و کند کردن هضم غذا موجب کاهش وزن می‌شوند.

محققان سوابق پزشکی نزدیک به ۷ هزار نفر در سنین ۱۲ تا ۱۸ سال مبتلا به چاقی را بررسی کردند. این افراد به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه دارو مصرف کردند و گروه دیگر تغییرات در سبک زندگی از جمله برنامه غذایی و ورزش اعمال کردند.

نتایج این تحقیقات نشان داد نوجوانانی که داروهای دیابتی نوع دو/ GLP۱R مصرف کردند در مدت یک سال نسبت به کسانی که دارو مصرف نکردند، ۳۳ درصد ریسک کمتری برای افکار خودکشی یا تلاش برای خودکشی داشتند. این تفاوت حتی با مقایسه داده‌ها در مدت سه سال هم پا بر جا بوده است.

نتایج این تحقیق به خصوص با توجه به افزایش چاقی در میان نوجوانان حائز اهمیت است. بنا بر آمار اخیر، بیش از ۱۲۴ میلیون کودک و نوجوان در سطح جهان دچار چاقی هستند و این عدد در چند دهه گذشته به میزان زیادی افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha