واکاوی دشواری‌ چراگاه‌های کشور روی میز سرآمدان و مدیران

گرگان- ایرنا- دشواری‌ چراگاه‌های با حضور سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، جمعی از پژوهشگران و محققان و مدیران کشور در کارگاه ملی هم‌اندیشی-آموزشی سیاست‌ها، راهبردها و مدیریت مراتع در دانشگاه علوم کشاورزی گرگان مورد گفت‌وگو و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گلستان روز سه‌شنبه در کارگاه ملی هم‌اندیشی- آموزش سیاست‌ها، راهبردها و مدیریت مراتع کشور در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گلستان اظهار کرد: مسائل و مشکلات بخش منابع طبیعی و آبخیزداری نیازمند اصلاح و بازنگری است و یکی از اهداف این کارگاه آموزشی و هم‌اندیشی بازبینی سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌ها است.

شعبان شتایی با بیان اینکه با دگرگونی اقلیمی و انسانی، بازنگری در برخی سیاست‌ها و برنامه‌ها ضروری است، افزود: این کارگاه آموزشی با حضور سرآمدان دانشگاهی، محققان و مدیران باتجربه اجرایی در موضوع مرتع در حال برگزاری است تا بحث و بررسی چالش‌ها و مسائل این حوزه در کارگروه‌های مختلف، چراغ راهی برای سیاست‌گذاری‌های آینده در مراتع باشد.

رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به تخریب بسیاری از عرصه‌های چراگاهی کشور اشاره کرد و متذکر شد: نیمی از زمین‌های کشور را چراگاه‌ها تشکیل می‌دهد که ما برای حفاظت از این عرصه‌ها باید برنامه داشته باشیم.

واکاوی دشواری‌ چراگاه‌های کشور روی میز سرآمدان و مدیران

به گفته شتایی؛ چراگاه‌های کشور به سه دسته تقسیم می‌شوند که سهم چراگاه‌های درجه سه در حال افزایش است و بسیاری از چراگاه‌های درجه سه به بیابان تبدیل شدند.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری گلستان نیز در این باره اظهار کرد: در پهنه‌های شمالی گلستان دو اقدام زهکشی زمین‌های کشاوزی و زهکشی در انتقال آب‌های سیلابی در حال انجام است.

صادقعلی مقدم با بیان اینکه در خصوص زهکشی اراضی شمالی گلستان مباحث مختلفی مطرح است، افزود: در منطقه‌ای که کمتر از ۱۷۰ میلی‌متر بارندگی وجود دارد با زهکشی، زمین‌های مرطوب به خشک تبدیل می‌شوند و در نتیجه خشک شدن و داغ شدن، هوا و باد ملایم به باد گرم تبدیل شده و بوته‌هایی که نقش فیلتر هوا را دارند تبدیل به شخم و شیار شده که در نهایت کشاورزی در این زمین‌ها دستاورد چندانی برای گلستان به همراه ندارد.

وی ریزگردها را یک تهدید برای گلستان برشمرد و تاکید کرد: باید فرایند زهکشی زمین‌ها از نگاه محققان و کارشناسان بخش کشاورزی و منابع طبیعی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و در صورت مخرب بودن، جلوی این اقدام گرفته شود.

واکاوی دشواری‌ چراگاه‌های کشور روی میز سرآمدان و مدیران

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری گلستان با تاکید بر اینکه نباید با تغییر سیاست‌ها، ضربه‌های جبران‌ناپذیر به اکوسیستم وارد کرد، گفت: باید از ظرفیت دانشمندان و اساتید خبره دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در حل بحران‌ها و چالش‌های موجود مانند فرسایش بهره بُرد.

مقدم متذکر شد: در سال‌های گذشته درختکاری در مناطق شیب‌دار گلستان برای جلوگیری از فرسایش خاک در نظر گرفته شد و دولت وقت هزینه‌های زیادی را صرف کاشت درخت زیتون در این اراضی کرد اما در نهایت این درختان به بار ننشست و این مشکل، نشانه نبود ارزیابی دقیق علمی و استفاده نکردن از ظرفیت متخصصان در مرحله اجرا است.

وی استفاده از گنجایش دانش‌آموختگان و نخبگان دانشگاهی گلستان در رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی برای حل چالش‌ها و بحران‌های موجود در این عرصه‌ها را ضروری دانست.

واکاوی دشواری‌ چراگاه‌های کشور روی میز سرآمدان و مدیران

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری گلستان با بیان اینکه طرح خروج دام از جنگل شکست خورده است، تصریح کرد: در اجرای این طرح‌ها باید پیوست‌های اقتصادی و اجتماعی لحاظ شود.

به گزارش ایرنا، کارگاه ملی هم‌اندیشی- آموزش سیاست‌ها، راهبردها و مدیریت مراتع کشور با مشارکت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از امروز سه‌شنبه ۲۴ مهر در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان آغاز به کار کرده و تا فردا ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha