۲ هفته طلایی برای مقابله با پشه آئدس در کیش/ تب دانگی سیستم درمانی را درگیر می‌کند

کیش- ایرنا- رییس مرکز بهداشت کیش با بیان اینکه حدود ۲ هفته طلایی برای مقابله با پشه آئدس در این جزیره پیش رو داریم، گفت: در صورت اصلاح نشدن محل‌های تخم گذاری پشه آئدس؛ با آغاز بارندگی‌ها میزان این نوع پشه که ناقل بیماری تب دانگی می‌تواند باشد، در جزیره کیش به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

اسدالله احمدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا از تشدید نظارت‌ها برای اصلاح محل‌های مستعد برای تخم گذاری پشه آیئدس در کیش خبر داد و اظهار کرد: هرچند گزارشی از مبتلا به تب دانگی در کیش نداشتیم اما نظارت‌ها و تست گیری از افراد مشکوک به این بیماری در سطح جزیره افزایش یافته است.

وی ادامه داد: ما از بیمارستان کیش و پزشکان جزیره درخواست کردیم تا بیماران با علائمی همچون تب طولانی، درد پشت حدقه چشم و ضعف و بی‌حالی را با اولویت تشخیص تب دانگی سریعا جهت انجام تست سریع معرفی کنند.

رییس مرکز بهداشت کیش خاطر نشان کرد: بیمارستان کیش و آموزشگاه ابوعلی جزیره آزمایش‌های مربوط به تب دانگی را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه ۱۰ نفر نیرو از شرکت عمران، آب و خدمات جزیره کیش برای سمپاشی مکان‌های تجمع پشه آئدس فعال هستد، افزود: همچنین بیش از ۵۰ مکان خصوصی که به عنوان کانون اصلی تکثیر پشه شناسایی شده‌ و با معرفی به معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد مکاتبات لازم برای اصلاح این مکان‌ها انجام شد.

احمدی مهمترین راهکار برای جلوگیری از گسترش پشه آئدس در جزیره را همکاری برای جلوگیری از وجود آب راکد در نقاط مختلفی همچون زیرگلدان، داخل قایق و ساختمان‌های نیمه کاره شد.

وی اضافه کرد: برای ارائه آموزش‌های لازم جهت جلوگیری از تکثیر پشه آئدس، یک تیم ۱۰ نفره از مدت‌ها پیش به صورت میدانی در حال ارائه توضیحات لازم به کیشوندان هستند.

رییس مرکز بهداشت کیش با بیان اینکه کنترل این پشه در بیرون خانه به دلیل کثرت زیستگاه آن بسیار سخت اما به راحتی می‌توان زیستگاه آن در داخل خانه را با بهسازی محیط نابود کرد، گفت: سینی یا سطل زیر کولر، لاستیک‌های مستعمل و بلا استفاده، قایق‌های مستعمل و بلا استفاده، منبع‌های آب، ظروف آب پرندگان و زیر گلدانی از محل‌های مساعد رشد و تخم گذاری این پشه آلوده به ویروس هستند که از بین بردن و جمع آوری این ظروف و خالی کردن مکرر آب آنها باعث می‌شود پشه توانایی رشد و تکثیر را نداشته و از بین برود.

احمدی میزان مرگ و میر تب دنگ را یک درصد از مبتلایان اعلام و اظهار کرد: طبق آمار رسمی در برزیل هم اکنون ۶ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شدند.

وی با بیان اینکه نگرانی شدید از این بیماری میزان مرگ و میر آن نیست، گفت: این بیماری سیستم‌های درمانی و بهداشتی یک کشور را می‌تواند شدیدا درگیر کند.

احمدی با بیان اینکه نگرانی شدید از این بیماری میزان مرگ و میر آن نیست، گفت: این بیماری سیستم‌های درمانی و بهداشتی یک کشور را می‌تواند شدیدا درگیر کند.

وی با بیان اینکه پشه آئدس در هر مرحله تخم ریزی بیش از یکصد تخم تولید می کند، افزود: در صورتی که حتی نیمی از این تعداد تخم ماده باشند آن‌ها نیز هر کدام امکان تولید یکصد تخم را دارند که در نهایت رقم تولید مثل بالایی را شامل می‌شود.

احمدی ادامه داد: این پشه هفت روز تا ۱۴ روز عمر دارد و می‌تواند در شعاع ۵۰۰ متری جابه جا شود.

رییس مرکز بهداشت کیش خواستار ورود گروه‌ها و نهادهای اجتماعی برای آگاهی سازی و بهسازی محیط جهت جلوگیری از افزایش پشه آئدس در جزیره شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha