مشهد میزبان نخستین جشنواره روز ملی زعفران است

مشهد-ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: نخستین جشنواره روز ملی زعفران با حضور شهرستان‌های مشهد، تربت حیدریه، گناباد، نیشابور و تربت‌جام از سوم تا پنجم آبان‌ماه در مشهد برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، حسن نوری‌زاده روز سه‌شنبه در دومین نشست کمیته‌های اجرایی جشنواره روز ملی زعفران (پنجم آبان ماه) در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی، افزود: در نخستین جشنواره روز ملی زعفران، شهرستان‌های محور تولید و تجارت استان در بحث زعفران برای برگزاری بازدید و برنامه‌های آموزشی مدنظر قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: زعفران میراث ماندگار خراسان است و با همکاری فعالان این حوزه امکان رفع موانع و مشکلات موجود در مسیر توسعه تولید و صادرات این محصول فراهم می‌شود، نهادهای متولی باید در برندسازی زعفران، این محصول با ارزش استان و کشورمان همراهی لازم را داشته باشند، امکان تکمیل زنجیره ارزش این محصول استراتژیک وجود دارد و باید به این مسئله توجه کرد.

معاون استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: جشنواره روز ملی زعفران با محتواهای مناسب و ایده‌آل، با هدف برندسازی هر چه بیشتر زعفران ایرانی برگزار می‌شود که امیدواریم در سال‌های آتی کیفیت آن افزایش پیدا کند.

نوری زاده با تاکید بر تبلیغ گسترده جشنواره روز ملی زعفران از طریق رسانه‌ها گفت: رسانه ملی می‌بایست برنامه‌هایی در حوزه روز ملی زعفران تهیه و از کارشناسان و متخصصان مجرب با نگاه همه‌جانبه در این زمینه دعوت به عمل آورد، بیلبوردهای شهری نیز ظرفیت خوبی برای معرفی جشنواره و همایش ملی روز زعفران به مردم است.

دبیر اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: جشنواره روز ملی زعفران شامل برنامه‌هایی از جمله نمایشگاه، جشنواره عکس، غذا و موسیقی، کاروان‌های ترویجی آموزشی و تور گردشگری است.

علی کبیر افزود: این جشنواره همزمان با برگزاری نمایشگاه در محل پارک کوهسنگی مشهد به همت سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان خراسان رضوی برگزار می شود، کاروان‌های ترویجی و آموزشی در سه روز برگزاری این جشنواره به شهرستان‌های تربت‌ حیدریه، گناباد، نیشابور و تربت‌جام اعزام خواهند شد تا به ترویج مباحث آموزشی لازم در حوزه زعفران بپردازند.

وی بیان کرد: اتحادیه تعاونی روستایی خراسان رضوی نیز به عنوان همکار اجرایی این بخش از برنامه اقدامات لازم در حوزه کارگاه‌های آموزشی در دو شهرستان هدف را انجام خواهد داد، بخش‌های فرهنگی و آیینی این جشنواره با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تدارک دیده شده است.

رییس دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز گفت: نمایشگاه عرضه محصولات زعفران به مدت سه روز در پارک کوهسنگی مشهد برگزار خواهد شد، از طریق شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان زعفران درخواست شد تا فعالان اقتصادی در حوزه زعفران در این نمایشگاه حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

سمیرا سبزواری افزود: برگزاری جشنواره موسیقی و نمایشگاه عکس زعفران از دیگر برنامه‌های جشنواره در محل بوستان کوهسنگی خواهد بود.

مشهد میزبان نخستین جشنواره روز ملی زعفران است

کاهش مصرف زعفران در کشور

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست با تاکید بر مردمی‌سازی زعفران گفت: درحال حاضر مصرف زعفران کشور کاهش پیدا کرده است. زعفران از دیرباز تاکنون نقش کلیدی در سفره ایرانیان داشته است؛ اما امروز در سبد خانوار ایرانی، مصرف ماسالا و جنسینگ افزایش و زعفران کاهش پیدا کرده است. در این راستا ضرورت دارد که ترویج و فرهنگ‌سازی در خصوص مصرف زعفران در کشور انجام شود.

حمیدرضا شریفی افزود: خراسان رضوی دارای ۹۶ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران است و در تمامی شهرستان‌های استان زعفران وجود دارد، انجام بازدیدهای آموزشی و ترویجی از زمین‌های کشاورزی زعفران در راستای توجه بیشتر به حوزه کشت و تولید این محصول خواهد بود.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: ۱۲۷ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در کشور وجود دارد و سهم خراسان رضوی از این مقدار ۹۶ هزار هکتار است. ایران تامین‌کننده ۹۲ درصد زعفران دنیاست و ۱۲۱ بهره بردار به صورت مستقیم در این حوزه فعال هستند.

محمد میری دیسفانی افزود: استان‌هایی که دارای محصولات کلیدی هستند همه‌ساله از دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها برای حضور در جشنواره آن محصول دعوت می‌کنند. زعفران محصول خاصی برای خراسان رضوی و کشور است و ضرورت دارد نهادهای متولی برای ارتقای آن تلاش کنند.

وی پیشنهاد کرد با برگزاری تور بازدید برای مسافران خارجی ساکن در مشهد، امکان معرفی بیشتر این محصول و آخرین دستاوردهای آن به دنیا فراهم گردد، در این جشنواره باید تمامی زنجیره زعفران دیده شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد با تاکید بر وحدت و همکاری متولیان حوزه زعفران و برگزارکنندگان این جشنواره، اظهار کرد: نیازسنجی واحدهای صنعتی زعفران، تامین ابزار و دستگاه‌های جدید و بازاریابی در این حوزه، از موضوعاتی است که به ارتقای حیطه زعفران کمک می‌کند.

علی محمد شریعتی مقدم افزود: به منظور تکمیل زنجیره ارزش زعفران و برگزاری با کیفیت جشنواره و همایش روز ملی زعفران از مقامات کشوری و شرکت‌های موفق فناوری و دانش‌بنیان در زمینه زعفران دعوت شود، تهیه و رونمایی از پلتفرم و دانش‌نامه در حوزه زعفران، دیگر اقدام پیشنهادی در این زمینه است.

وی با تاکید بر رفع موانع و چالش‌های حوزه زعفران، رقابت‌پذیری، شناسنامه‌دارکردن مزارع زعفران را از راهکارهای توسعه و بهبود چالش‌های حوزه زعفران برشمرد.

پنجم آبان ماه روز ملی زعفران در کشور نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha