۲۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۶:۰۱
کد خبرنگار: 1309
کد خبر: 85628857
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پزشک متخصص داخلی : تشخیص زودهنگام سرطان پستان نقش مهمی در درمان‌پذیری دارد

بوشهر- ایرنا- پزشک متخصص داخلی شهرستان کنگان گفت: تشخیص زودهنگام سرطان پستان نقش مهمی در درمان‌پذیری، ارتقا کیفیت زندگی، طول عمر بیماران و کاهش هزینه‌های نظام سلامت دارد.

«دکتر فاطمه برامکی» روز سه شنبه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی «پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان» در کنگان در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: سرطان پستان در اکثر کشورهای دنیا شایع‌ترین سرطان در زنان است و در ایران نیز این بیماری در صدر سرطان‌های زنان قرار دارد و بروز آن در حال افزایش است.

وی افزود: «پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان» برای اطلاع‌رسانی و بالا بردن سطح آگاهی جامعه، با شعار «شما می‌توانید نجات‌یافته از سرطان باشید با خودآگاهی و خود مراقبتی» نام‌گذاری شده است.

پزشک متخصص داخلی اضافه کرد: برخی از عوامل از جمله افزایش سن، چاقی، مصرف الکل، سابقه خانوادگی سرطان سینه، سابقه قرار گرفتن در معرض اشعه، سابقه باروری (مانند سن شروع قاعدگی و سن در اولین بارداری)، مصرف دخانیات و هورمون درمانی پس از یائسگی، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند.

سرطان سینه قابل پیشگیری است

برامکی ادامه داد: خوشبختانه سرطان پستان، بیماری است که تا حد زیادی قابل‌پیشگیری بوده و در اکثر موارد با غربالگری و تشخیص زودرس، در مراحل اولیه قابل‌درمان است.

وی بیان کرد: داشتن وزن متعادل، افزایش مصرف میوه، سبزیجات، غلات و گوشت ماهی، داشتن حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی در روز، پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ‌کرده، نمک‌زده و آماده حاوی مواد نگهدارنده، ترشی و کنسروها، پرهیز از مصرف الکل و سیگار و در صورت دارا بودن فرزند شیرخوار و شیردهی از پستان، از مهم‌ترین توصیه‌های خود مراقبتی برای پیشگیری از سرطان پستان است.

بیشتر بخوانید

طرح‌های غربال‌گیری سرطان در مراکز درمانی تامین اجتماعی بوشهر انجام می‌شود

۸۵ درصد مبتلایان به سرطان پستان سابقه فامیلی ندارند

غربالگری سرطان‌ در مراکز تامین اجتماعی بوشهر آغاز شد

متخصص داخلی شهرستان کنگان گفت: علاوه بر این، بهترین راه کاهش خطر سرطان پستان ضمن رعایت شیوه زندگی سالم، انجام مراقبت‌های معمول نظیر معاینات دوره‌ای و انجام ماموگرافی در صورت نیاز به‌ویژه در افراد پرخطر است.

برامکی افزود: کلیه زنان ۳۰ تا ۶۹ برای دریافت خدمات رایگان تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان می‌توانند به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت مراجعه کنند.

افزایش آگاهی زنان از سرطان سینه را دنبال می کنیم

وی عنوان کرد: هدف از برگزاری این پویش افزایش آگاهی بانوان در مورد راه‌های پیشگیری و علائم هشداردهنده سرطان پستان و نحوه غربالگری و خودآزمایی پستان است.

کارگاه آموزشی پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایرانی در سالن اجتماعات فرمانداری با حضور متخصص داخلی دکتر فاطمه برامکی برای کلیه بانوان ادارات شهرستان برگزار شد.

در این پویش ایستگاه سلامت و غربالگری سینه و توزیع ویتامین دی و جزوات آموزشی به کلی شرکت‌کنندگان ارائه شد.

هر سال از ۹ مهر ماه لغایت ۹ آبان ماه «پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان» به‌ منظور افزایش آگاهی عمومی و کمک به پیشگیری و تشخیص به‌موقع این بیماری برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha