۲۴ مهر ۱۴۰۳، ۲۰:۲۴
کد خبرنگار: 5593
کد خبر: 85629041
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تأکید سران مصر و عربستان بر ضرورت توقف سیاست‌ «لبه پرتگاه» در منطقه

تهران- ایرنا- ولی‌عهد عربستان و رئیس جمهور مصر بر ضرورت کاهش تنش‌ها، متوقف کردن سیاست‌های لبه پرتگاه و برداشتن گام‌هایی برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه و لبنان با تمرکز بر تشکیل کشور مستقل و دارای حاکمیت فلسطین بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی تأکید کردند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از شبکه سعودی «العربیة»، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان امروز در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر دیدار کرد.

دو طرف پس از دیدار دوجانبه، در نشستی که با حضور «مصطفی مدبولی» نخست‌وزیر مصر و هیأت‌های دو کشور برگزار شد، به بررسی گسترده روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای پرداختند.

السیسی در این نشست بر ضرورت تداوم هماهنگی و همکاری مشترک ریاض و قاهره برای عبور از مرحله حساس کنونی منطقه و جهان اسلام تأکید کرد.

در این دیدار همچنین تحولات منطقه‌ از جمله اوضاع نوار غزه و لبنان بررسی شد و دو طرف با اشاره به خطرات وضعیت منطقه‌ای و ضرورت توقف تنش‌ها، تأکید کردند که تشکیل کشور مستقل و دارای حاکمیت فلسطین بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی تنها راه آرام‌سازی و برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه است و هر گونه تلاش برای حذف مسئله فلسطین می‌تواند به تداوم درگیری در منطقه منجر شود.

سران مصر و عربستان همچنین خواستار آغاز گام‌هایی برای آرام‌سازی اوضاع، دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه و لبنان، رسیدگی به اوضاع وخیم انسانی و متوقف کردن سیاست‌های لبه پرتگاه (استراتژی سوق دادن بحران به لبه پرتگاه جنگ با هدف وادار کردن حریف به عقب‌نشینی) و مهار دایره در حال توسعه درگیری‌ها شدند.

بن سلمان و السیسی همچنین ضرورت احترام به حاکمیت، امنیت و ثبات لبنان و تمامیت ارضی آن را مورد تأکید قرار دادند.

دو طرف همچنین درباره پاره‌ای از مسائل منطقه‌ای از جمله امنیت دریای سرخ و اوضاع سودان، لیبی و سوریه گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایرنا، با گذشت بیش از یک سال از عملیات طوفان الاقصی و اسارت شماری از صهیونیست‌ها به دست مقاومت فلسطین در نوار غزه، این رژیم با وجود تجاوز گسترده به این منطقه نه تنها نتوانسته اسرای مذکور را آزاد کند، بلکه شمار زیادی از آنها در حملات هوایی و توپخانه‌ای این رژیم به مناطق مختلف نوار غزه کشته شده‌اند.

حملات هوایی و توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی باعث شهادت بیش از ۴۲ هزار نفر، آوارگی بخش عمده ای از اهالی این باریکه و تخریب کامل زیرساخت‌های شهری، حمل و نقل، بهداشت و آموزش آن شده است.

رژیم اشغالگر صهیونیستی همچنین با بستن کامل گذرگاههای مرزی نوار غزه، از ارسال کمک‌های بشردوستانه به این باریکه جلوگیری می‌کند.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین صبح دوشنبه دوم مهر حملات گسترده به مناطق مختلف جنوب لبنان را آغاز کرد که تا این لحظه نیز همچنان ادامه دارد. این رژیم همچنین مناطقی را در داخل خاک سوریه نیز بمباران کرده است.

طبق گزارش وزارت بهداشت لبنان، این حملات تا بدین لحظه صدها شهید و هزاران زخمی برجای گذاشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha