۲۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۲۸
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85629433
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

آموزش، انگشتری ناپیدای پیشگیری از کاربری ماده افیونی در گلستان

گنبدکاووس- ایرنا- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گلستان با تاکید بر ناچاری کوشش ادارات و نهادها در زمینه آموزش و فرهنگ‌سازی بخش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بویژه ماده افیونی و اعتیاد گفت: تولید محتوا و آموزش ۲ انگشتری ناپیدای این بخش در استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی طالبی روز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گنبدکاووس افزود: کارهای کم فرهنگی و آموزشی که به‌دست ادارات و نهادهای گلستان و شهرستان‌ها در بخش آسیب‌های اجتماعی و موادمخدر انجام می‌شود به صورت جزیره‌ای و موازی است.

وی با اشاره به برخی اثرهای زیانبار مصرف انوع ماده افیونی و دخانی به‌ویژه صنعتی بر سلامت خانواده و اجتماع، اضافه کرد: بیشتر از ۸۰ درصد جرم‌ و آسیب‌های اجتماعی مانند دزدی، کشتن، درگیری، جدایی و کودک و همسر آزاری» در گلستان به مصرف مواد افیونی در پیوند است.

طالبی بابیان اینکه گلستان از سال‌ها قبل رتبه دوم همه‌گیری و آلودگی به ماده افیونی کشور را دارد ادامه داد: بخش مبارزه با ماده افیونی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی پیوسته با آن جهاد اکبر است که به جهاد تبیین برای همه اقشار جامعه بویژه نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها نیاز دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گلستان همچنین موادمخدر بویژه نوع صنعتی را سلاح دشمنان و استکبار جهانی برای ضربه زدن به کانون خانواده دانست و گفت: تنها راه مقابله با این سلاح برنده، توجه به مباحث فرهنگی، آموزش و آگاهی بخشی به جامعه بویژه گروه‌های در معرض آسیب است.

وی افزود: برای موفقیت در انجام فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی و کاهش تقاضا نیاز به شبکه‌سازی داریم تا جمعیت بیشتری از گروه‌های در معرض آسیب اطلاع رسانی و آگاهی بخشی شود.

آموزش، انگشتری ناپیدای پیشگیری از کاربری ماده افیونی در گلستان

طالبی، به ۲ طرح فرهنگی درحال انجام بخش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بویژه پیشگیری از سوء مصرف موادمخدر یعنی «شهید سلیمانی» در محلات آسیب پذیر و «یاریگران زندگی» در مناطق روستایی اشاره کرد و بیان داشت: دستگاه‌های عضو این ۲ طرح باید با تدوین و اجرای برنامه‌های موثر نسبت به انجام وظایف قانونی محول شده، اقدام نمایند.

وی همچنین برلزوم تسریع در تکمیل مرکز نگهداری و ترک اعتیاد موسوم به ماده ۱۶ شرق گلستان در گنبدکاووس توسط دستگاه‌های متولی بویژه شهرداری و بهزیستی تاکید کرد و افزود: زمانی ساخت این مراکز جزو اولویت‌های استان بود اما اکنون گلستان جزو ۶ یا هفت استانی است که چنین مراکزی ندارند.

فرماندار گنبدکاووس هم در این جلسه موادمخدر را از معضلات اصلی جامعه دانست و گفت: برای ریشه کنی این معضل باید باور آن در مدیران و دستگاه‌های متولی نهادینه شود چراکه امروز شاهدیم برخی دستگاه‌ها فقط با برگزاری جلسات، رفع تکلیف می‌کند درحالی که باید بازخورد اقدامات انجام شده بررسی شود.

مهدی دهرویه افزود: دستگاه‌های متولی باید با استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی که در اختیار دارند و نیز استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد به انجام فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی بپردازنند.

دهرویه همچنین پیشنهاد داد: یک تیم کارشناسی متشکل از کارشناسان دستگاه‌های اجرایی با مشارکت بخش خصوصی در هر یک از شهرستان‌های گلستان تشکیل شود تا به صورت تخصصی روی مباحث فرهنگی، آموزشی و تولید محتوا در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت کنند.

در این نشست همچنین بخشداران مرکزی و داشلی برون گنبدکاووس درخصوص اجرای طرح یاری‌گران زندگی در روستاها و رئیس اداره بهزیستی این شهرستان هم درخصوص اجرای طرح شهید سلیمانی در ۲ منطقه مسکونی «پیرحاجی» و روستای «زابل آباد» گزارش ارائه کردند.

کشف ۱۷۹ کیلوگرم انواع مواد مخدر و دستگیری ۸۷۰ معتاد متجاهر و خرده فروش موادمخدر از ابتدای امسال تاکنون در گنبدکاووس از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست توسط رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر انتظامی این شهرستان بود.

شهرستان گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha