گواهینامه ۲ زبانه برای رانندگی در خارج از ایران کافی نیست/ گواهینامه بین‌المللی لازم است

تهران- ایرنا- سخنگوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گفت: مطابق با معاهدات بین‌المللی، داشتن گواهینامه رانندگی بین‌المللی صادره از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برای رانندگی در خارج از کشور همچنان الزامی است.

شهاب مالمیر در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایرنا اظهار داشت: به‌رغم دو زبانه شدن (فارسی و لاتین) گواهی‌نامه‌های رانندگی ملی، مطابق با معاهدات بین‌المللی، داشتن گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی صادره از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی همچنان الزامی است.

سخنگوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تصریح کرد: همان طور که در اظهارات رئیس مرکز صدور گواهی‌نامه پلیس راهور فراجا تأکید شده است، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی نیز به منظور پیشگیری از بروز مشکلات حقوقی و پیامدهای احتمالی برای گردشگران ایرانی در خارج از کشور، گواهی‌نامه‌های دو زبانه صادر شده از سوی پلیس راهور فراجا به عنوان گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی شناخته نمی‌شود و همراه داشتن آن به تنهایی برای رانندگی در سایر کشورها کافی نیست.

وی تاکید کرد: گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی معتبری که در بیش از ۹۸ درصد کشورهای عضو سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود، گواهی‌نامه‌ای است که تحت نظارت فدارسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) با قالب یکسان در تمامی کشورهای عضو این فدراسیون صادر می‌شود.

گواهینامه ۲ زبانه برای رانندگی در خارج از ایران کافی نیست/ گواهینامه بین‌المللی لازم است

اتباع انگلیسی زبان هم باید «گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی» داشته باشند

مالمیر گفت: به‌کارگیری زبان انگلیسی در گواهی‌نامه ملی کشورها به معنای عدم نیاز به گواهی‌نامه بین‌المللی برای رانندگی در خارج از کشور نیست. حتی اتباع کشورهای انگلیسی زبان مانند انگلستان، استرالیا، آمریکا و کانادا هم به منظور رعایت قوانین و کنوانیسون‌های بین‌المللی برای رانندگی در کشور مقصد، ملزم به دریافت «گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی» هستند.

وی گفت: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی در خصوص حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، وظیفه ترجمه و تبدیل گواهی‌نامه‌های رانندگی معتبر صادر شده توسط نیروی انتظامی به گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی بر حسب عرف بین‌المللی و مقررات حاکم بر تمامی کشورهای عضو سازمان بین‌المللی جهانگردی (AIT) و فدارسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) در ایران را بر عهده دارد.

گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی کانون تنها مدرک قانونی معتبر برای رانندگی در سایر کشورها

سخنگوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اظهار داشت: گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی که از سوی کانون صادر می‌شود، تنها مدرک قانونی معتبر و مورد تأیید فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) برای رانندگی در سایر کشورها است و علاوه بر اجازه رانندگی در کشورهای مختلف این امکان را به دارندگان می‌دهد که ضمن برخورداری از خدمات بیمه‌ای و استفاده از خدمات مؤسسات کرایه اتومبیل، از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران و FIA مورد حمایت و پیگیری مسائل و مشکلاتی که احتمال بروز آنها وجود دارد، قرار بگیرند.

مالمیر به اشاره به اطلاع رسانی پلیس راهور گفت: گواهی‌نامه رانندگی ایرانی (دو زبانه) صادره از سوی پلیس راهور برای ایرانیان مقیم خارج از کشور اعم از دانشجویان، مأمورین دولتی و ... که قصد دارند گواهی‌نامه رانندگی کشورهای محل اقامت خود را دریافت کنند کاربرد ویژه‌ای دارد و موجب تسهیل و تسریع این فرآیند می‌شود.

سخنگوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی توضیح داد: متقاضیان برای دریافت گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی یک و سه ساله می‌توانند با در دست داشتن اصل گواهی‌نامه رانندگی ایرانی خود و همچنین تصویر گذرنامه و یک قطعه عکس ۳ در ۴ به دفاتر اصلی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و نمایندگی‌های رسمی آن در سراسر کشور مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha