۲۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۱۴
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85629807
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«فرامرز رستمی» در خانه ابدی آرام گرفت

۲۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۱۴
کد خبر: 85629807
«فرامرز رستمی» در خانه ابدی آرام گرفت

 بجنورد- ایرنا- مراسم تشییع پیکر «فرامرز رستمی» هنرمند برجسته موسیقی مقامی خراسان شمالی که بیش از نیم قرن صدای آهنگین مردم بود، امروز با حضور هنرمندان و جمعی از علاقه مندان به هنر موسیقی مقامی تشییع و در خانه ابدی اش در قطعه نام آوران جاوید آرام گرفت.  

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از کانال اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی، حسن روشان شاعر و پژوهشگر عرصه فرهنگ عامه در مراسم تشییع پیکر استاد «فرامرز رستمی» از این که امروز به سوگ مردی نشستیم که گوشه ای از فرهنگ، هنر و هویت این منطقه را به ظهور و بروز رساند و می رود تا دنیاهای دیگر پس از مرگ را فتح کند، سخن گفت و تصریح کرد: معتقدم اگر با دنیا حرفی داشته باشیم؛ فقط از دریچه هنر خواهد بود و از طریق هنر می توانیم مرزهای ذهنی و دل انسان ها را فتح کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش از این که ما با شعر سعدی، حافظ و مثنوی مولانا، مرزها را درنوردیدیم و دیگر کشورها به احترام ما می ایستند افزود: در حقیقت زبان هنر همچون آسمان است که مرز نمی شناسد و بدون مرز وارد دل های مردم شده است، همانگونه که می توان با دوتار حاج قربان سلیمانی، حاج حسین یگانه و فرامرز رستمی مرزها را درنوردید.

روشان ادامه داد: وقتی در بزرگ ترین رویداد سینمایی آهنگ «لیاره» سهراب بخشی پخش می شود، این بدان معناست که هنرمند متعلق به هیچ رنگ، نژاد و دین و آیین و مذهبی نیست و فرامذهب و فرامرز است و «فرامرز رستمی» نیز اینگونه بود.

وی با بیان این که با صدای این هنرمند برجسته موسیقی مقامی از کودکی بزرگ شدیم و این مرد بزرگ عرصه هنر بسیاری از گوشه ها و ملودی های ما را زنده نگه داشت، عزت نفس و مردمی بودن را مهم ترین خصلت این هنرمند برشمرد و افزود: «فرامرز رستمی» برخلاف بسیاری از هنرمندان، دستش به سمت خودش دراز بود ویک عمر با عزت زندگی کرد و با تمام سادگی و سختی ها و مرارت های زندگی، برای دل خود خواند و همیشه درکنار مردم بود.

وی خاطر نشان کرد: «فرامرز رستمی» شاید جزو آخرین پیامبران موسیقی است که امروز از دستش دادیم و «سال ها صبر بباید پدر پیر فلک را تا مگر مادر گیتی تو چو فرزند بزاید».

در این مراسم همچنین «مهدی رستمی» پژوهشگر موسیقی مقامی استان و گرداننده این مراسم «فرامرز رستمی» را گنجینه ای بی بدیل از نوا و نغمه و موزه ای گرانقدر و گرانسگ از شعر و سرود خواند؛ انسان بزرگی که کریمانه و مردانه و با ظرافت، بار فرهنگ یک ملت و ایل را به دوش کشید.

وی «فرامرز رستمی» را صدای ماندگاری که تقریبا تمامی آهنگ های فرهنگ ترانه و سرود در آوازهای کرمانجی با شیوایی تمام خواند، دانست که پژواک صدای رسا و پردامنه این مرد خنیایی پهنای فرهنگ را در برگرفت.

در این آیین «عظیم رستمی» فرزند خلف مرحوم «فرامرز رستمی» ضمن تسلیت به همه دوستداران فرهنگ و هنر، «فرامرز رستمی» را تنها پدر خود خطاب نکرد بلکه پدر تمامی اهالی هنر دانست زیرا اذعان کردند که پدر ما از دست رفت.

«سعید رستمی» فرزند دیگر این هنرمند برجسته موسیقی مقامی استان، با خواندن غزلی از پدر یاد و خاطر این هنرمند بی بدیل را گرامیداشت.

در طول این مراسم، طنین نوای «دلال» با صدای مرحوم «رستمی»؛ دل بسیاری از هنرمندان را لرزاند و اشک را بر پهنای صورت حاضران نشاند.

همچنین در این مراسم پیام های تسلیت استاندار خراسان شمالی، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرائت شد.

«فرامرز رستمی» دارنده درجه یک هنری بیش از ۵۰ آهنگ ناب و اصیل که تناسب خوانی، بازخوانی و بر اساس سروده هایش اجرا کرده است، به یادگار باقی مانده است.

همچنین او با حضور در رادیو و برنامه «کرمانجی» گام ارزنده ای در فراگیر شدن آثارش برداشت و با سرایش و خوانش ده ها ترانه و آواز ماندگار شد.
استاد «فرامرز رستمی» روز دوشنبه در سن ۸۱ سالگی بر اثر بیماری دارفانی را وداع گفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha