چرا نظارتی بر جرثقیل‌های غول پیکر در تهران نمی‌شود؟

تهران بزرگ - ایرنا - وقتی تقویم حوادث پایتخت را ورق می‌زنیم در دل آمارهای ریز و درشت گاه به حوادث پررنگ جرثقیل‌های غول پیکر و عظیم‌الجثه برمی‌خوریم که بی‌رحمانه قربانی می‌گیرند گویی اینها در صفحه کاری مدیریت شهری دیده نمی‌شوند و مدیران کمترین اعتنایی به آنها ندارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در کنار صدها اتفاق شهری که در پایتخت روی می‌دهد کمترین دل نگرانی مسوولان و مردم به جرثقیل‌ها اختصاص دارد ضمن اینکه نظارت دقیق و صحیحی بر فعالیت آنها نیز صورت نمی‌گیرد.

شاید بتوان گفت جرثقیل‌های عظیم الجثه و غول پیکر عاملان حوادث بزرگ در پایتخت هستند بطوریکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون بارها شاهد وقوع حوادث ناگوار و خطرناک جرثقیل‌هایی بوده‌ایم که حوادث ناخوشایندی را در تقویم حوادث پایتخت رقم زده‌ و گاهی قربانی هم گرفته‌اند.

مسوولان آتش نشانی تهران نیز عمدتا عامل این اتفاقات را بی احتیاطی در حین کار و ناایمنی اعلام کرده‌اند و هر بار که اتفاقی در حوزه جرثقیل‌ها رخ می‌دهد توصیه‌های خود را به مدیریت شهری تکرار می‌کنند.

چرا نظارتی بر جرثقیل‌های غول پیکر در تهران نمی‌شود؟

حادثه سقوط جرثقیل در خیابان حافظ، سقوط جرثقیل داخل محوطه گودبرداری در زعفرانیه، سقوط دکل جرثقیل آتش نشانی در حیاط ساختمان شهرداری تهران مصداق‌هایی از این دست حوادث شهری هستند که به سبب بی احتیاطی عاملان آن در شهر رخ داده‌اند.

آمارها گویای آن است که در حال حاضر حدود یک هزار جرثقیل در شهر تهران فعال هستند اما بدرستی مشخص نیست چه تعداد دارای گواهی سلامت هستند و ایمنی دارند و یا حتی بدست چه افرادی هدایت می‌شوند؟

این جرثقیل‌ها عمدتا به ساختمان سازی (برج سازی) در مناطق شمالی شهر تهران و یا در پروژه‌های شهری در نقاط مرکزی شهر مشغول بکار هستند و با حرکت هنگام جابجایی مصالح و یا چرخاندن بوم بزرگ به اطراف حوادثی را رقم می‌زنند بر روی ساختمان‌های اطراف و خودروها و یا رهگذران سقوز می‌کنند و حوادث ناگواری را رقم می‌زنند.

نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد که حوادث سقوط جرثقیل‌های سنگین تنها منحصر به ماه‌ها و روزهای اخیر در تهران نیست بلکه سالیان سال است در دوره‌های مختلف مدیریت شهری این اتفاقات بوقوع می‌پیوندد و هر بار مسوول شهری و شورای شهر تذکراتی به پیمانکاران و متولیان می‌دهند و آنان را به رعایت ایمنی دعوت می‌کنند و پس از مدتی باز موضوع مهم نظارت بر این خودروهای سنگین به باد فراموشی سپرده می‌شود.

کارشناسان ایمنی توصیه می‌کنند:

رعایت نکات ایمنی هنگام کار با جرثقیل‌های سنگین و فوق سنگین، برای حفظ جان خود و اطرافیانتان امری ضروری است به همین علت کارشناسان ایمنی به جرثقیل داران و هدایتگران آن پیش از شروع بکار و نیز حین کار با جرثقیل‌های غول پیکر جهت حفظ جان شهروندان توصیه‌هایی می‌کنند.

- پیش از کار با جرثقیل حتما از سالم بودن آن و تمامی تجهیزاتش اطمینان حاصل شود.

- بار مجاز جرثقیل را بررسی شود و هرگز بیش از ظرفیت مجاز از آن بارگیری نشود.

- محل استقرار جرثقیل را به دقت انتخاب کنید و از صاف و هموار بودن زمین زیر آن اطمینان حاصل کنید.

- اطراف محل کار جرثقیل با علائم هشدار مشخص شود و از تردد افراد و عبور و مرور وسایل نقلیه در این محدوده جلوگیری بعمل آید.

- از تجهیزات ایمنی فردی مانند کلاه ایمنی، عینک ایمنی، کفش ایمنی و دستکش استفاده شود.

چرا نظارتی بر جرثقیل‌های غول پیکر در تهران نمی‌شود؟

هنگام کار با جرثقیل:

- حتما از ایما و اشاره‌های استاندارد برای هدایت راننده جرثقیل استفاده شود.

- هرگز در زیر بار جرثقیل نایستند و از حرکت کردن زیر بار در حال جابجایی خودداری شود.

- از تماس با سیم‌های برق و سایر خطوط انتقال نیرو خودداری شود.

- در هنگام بلند کردن و جابجایی بار، احتیاط کامل رعایت شود و از حرکات ناگهانی و تکان دادن بار خودداری گردد.

- هنگام پایین آوردن بار، مراقب شود تا بر زمین یا سایر اشیا برخورد نکند.

- در صورت مشاهده هرگونه نقص یا مشکل در جرثقیل، بلافاصله کار متوقف شود و به راننده جرثقیل اطلاع داده شود.

چرا نظارتی بر جرثقیل‌های غول پیکر در تهران نمی‌شود؟

موضوع ایمنی جرثقیل ها را با نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران بررسی کردیم و نظر یکی از اعضای شورا را جویا شدیم که این طور پاسخ شنیدیم:

ناصر امانی عضوکمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در این باره گفت: شهرداری باید بر کار جرثقیل‌های سنگین نظارت کند تا شاهد حوادث برای شهروندان ایجاد نشود.

این عضو شورای شهر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بارها تذکرات لازم را به شهرداری تهران در نظارت دقیق بر جرثقیل‌های سنگینی که در سطح معابر و یا برج‌های بزرگ مشغول بکار هستند از سوی شورای شهر داده شده است و حتی مصوبه‌ای در این باره در شورای شهر وجود دارد.

وی تاکید کرد: این وظیفه معاونت فنی و عمرانی شهرداری است تا بر عملکرد جرثقیل‌های سنگینی که در برج‌ها کار می‌کنند عمدتا در مناطق مسکونی مصالح سنگین را حمل می‌کنند، نظارت کند.

امانی با تاکید بر اینکه یکی از موارد HSE (عملکرد سلامت، ایمنی و محیط زیست) در شهرداری تهران، عملکرد جرثقیل‌های سنگین است، افزود: سازمان مدیریت بحران شهر تهران و نیز ادارات ذیربط آن در مناطق باید بر کیفیت و مستحکم بودن جرثقیل‌ها نظارت کنند.

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه اگر نظارت دقیق و صحیحی بر عملکرد جرثقیل‌ها صورت نگیرد و حادثه‌ای رخ بدهد پیمانکاری که این جرثقیل‌ها را مورد استفاده قرارداده مقصر حادثه شناخته می‌شود، افزود: کسانی که باید بر عملکرد این جرثقیل‌ها نظارت می‌کرده‌اند باید پاسخگوی حوادث احتمالی باشند.

به نظر می‌رسد نظارت بر عملکرد جرثقیل‌های عظیم الجثه در شهر تهران باید دقیق تر صورت بگیرد و مدیریت شهری اهتمام ویژه‌ای در این باره بخرج دهد تا شاهد حوادث ناگوار نباشیم از سوی دیگر پیمانکاران باید دقت بیشتری در بکارگرفتن افراد متخصص بخرج دهند و از خودروهایی که گواهی سلامت دارند و ایمن هستند بهره برداری کنند همچنین بهتر است گوش شنوایی هم در شهر برای امنیت و رفاه بیشتر مردم وجود داشته باشد!

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha