۲۵ مهر ۱۴۰۳، ۲۰:۳۶
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85630291
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

روز پرکار سفیر ایران در مسکو، از مذاکره درباره انرژی تا صادرات و کریدور

مسکو- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در دیدار با معاون اول وزارت انرژی این کشور و معاون کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، در خصوص همکاری‌های فیمابین در بخش‌های مختلف از جمله حوزه نفت و گاز بحث و تبادل نظر کرد.

به گزارش ایرنا از سفارت ایران در روسیه، کاظم جلالی سه‌شنبه در این دیدار گفت: طی ماه‌های گذشته مذاکرات خوبی بین دو کشور در حوزه‌های نفت و گاز از جمله سرمایه‌گذاری شرکت‌های روسی در میادین نفتی کشور و موضوع انتقال و سوآپ گاز از روسیه به ایران بین تهران و مسکو برگزار شد.
وی با بیان اینکه این وزارتخانه به عنوان رییس روسی کمیسیون مشترک اقتصادی، باید تدابیری در راستای برگزاری جلسه آتی بیاندیشد، توصیه کرد، موضوعات مهم در روابط دو کشور را از هم اکنون در دستور بررسی این کمیسیون قرار گیرد.
ساروکین نیز در این دیدار با اشاره به امضای نقشه راه همکاری‌های فنی و تجهیزات بین دو کشور، بر اجرایی شدن و توسعه همکاری‌ها در این بخش تاکید کرد.
وی موضوعاتی همچون کریدور شمال ـ جنوب، حمل و نقل، لجستیک، سرمایه‌گذاری در میادین جدید نفتی در ایران و موضوعاتی از این دست را موارد مورد بررسی در اجلاس کمیسیون مشترک و دیدارهای آتی ارزیابی کرد.

روز پرکار سفیر ایران در مسکو، از مذاکره درباره انرژی تا صادرات و کریدور

اهتمام ایران و روسیه به تقویت کریدور

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه همچنین روز سه شنبه با حضور در نشست تخصصی کنگره ملی صنعت 2024 که با موضوع «توسعه کریدورهای حمل و نقل بین المللی و آماد» در مرکز رویدادهای اربکا (RBK) برگزار شد، با بیان اینکه طرح کریدور شمال به جنوب، پروژه بسیار مهمی برای کشورهای منطقه اوراسیا و برای ایران است، گفت: در سال‌های اخیر با اراده رهبران دو کشور، کارهای بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی افزود: طرح کریدور شمال به جنوب سه شاخه دارد که شاخه شرقی یکی از آنهاست که از سال 2023 با همکاری کشورهای ایران، قزاقستان و ترکمنستان راه اندازی شده و این شاخه پیشرفت‌های خوبی داشته است.

جلالی، دستیابی به حمل و نقل کالا در 15 روز را از جمله دستاوردهای این همکاری خواند و یادآور شد: با کاهش این زمان هم هزینه‌های حمل و نقل کالا کاهش یافت و هم در این مسیر ما ظرفیت عبور 15 میلیون تن کالا را داریم که این دستاورد نتیجه هماهنگی‌ها و همکاری‌های خوب بین حوزه‌های مختلف در چهار کشور ایران، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به آمار نزدیک به 650 هزار تن حمل کالا از این مسیر در سال 2023، خاطرنشان کرد: هدفگذاری ما در سال 2024، حمل 2 میلیون تن از این مسیر بود که اکنون آماری نداریم؛ اما امیدواریم که در سال جاری رشد خوبی داشته باشیم. در کشور ما نیز این انتظار هست که بتوانیم از ظرفیت مناسب این مسیر استفاده کنیم.

وی شاخه دوم کریدور شمال به جنوب را ترکیبی خواند و گفت: این شاخه از مسیر دریای خزر توسعه خواهد یافت که در این حوزه نیز در سال‌های اخیز شاهد رشد خوبی بودیم؛ البته در این حوزه باید کار دیگر انجام شود که از جمله آنها توسعه بنادر کشورهای همکار در این طرح است. بویژه روسیه باید بنادرش را توسعه دهد، چون این کشور در دریای خزر فقط یک بندر "ماخاچ قلعه" را دارد و بقیه بنادر این کشور در داخل رود ولگا واقع شده است. لایروبی و سرمای طولانی 6 ماهه از مشکلات بنادر رودخانه ولگا است که سرعت کشتی‌ها را کند می‌کند.

روز پرکار سفیر ایران در مسکو، از مذاکره درباره انرژی تا صادرات و کریدور

جلالی با بیان اینکه تقویت ناوگان دریایی ایران و روسیه از دیگر ضرورت‌های توسعه بنادر شاخه ترکیبی است، اظهار داشت: ایران در دو سه سال گذشته، چندین فروند کشتی را به ناوگان خود اضافه کرده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، توسعه پس کرانه‌ها در بنادر و اتصال بنادر به خطور ریلی را از دیگر ضرورت‌های توسعه شاخه ترکیبی کریدور شمال به جنوب خواند و گفت: شاخه سوم کریدور شاخه غربی است و در این شاخه بحث توسعه جاده‌ای مطرح است که ما توسعه خوبی در این زمینه داشتیم، بخش ریلی هم از دیگر نیازهاست که باید خط ریلی رشت-آستارا را به هم متصل کنیم.

وی با بیان اینکه برای توسعه شاخه غربی تلاش‌های زیادی در سطوح عالی مقامات انجام شده با ابراز امیدواری از به نتیجه رسیدن این شاخه، تاکید کرد: کشیدن راه عریض که از ایران عبور کند، از دیگر مراحل توسعه این شاخه است که در این زمینه همکاری‌ها بین دو کشور در جریان است.

جلالی افزود: آقای ایگور لویتین، دستیار ویژه رئیس جمهور فدراسیون روسیه تلاش‌های زیادی را در حوزه کریدوری بویژه در زمینه توسعه راه‌آهن انجام داده و کاملا با جزئیات طرح کریدور شمال به جنوب آشنا هستند و امیدواریم که در سال 2025 کارهای جدی‌تری انجام دهیم.

سفیر کشورمان، هماهنگی ها میان ایران و روسیه در حوزه گمرگی را از دیگر نیازهای مرحله توسعه جاده‌ای خواند و تاکید کرد: در سالیان اخیر روابط کمرگی دو کشور افزایش زیادی داشته و همانطور که در این نشست به اهمیت دیجیتالی سازی فعالیت های کمرگی اشاره شد، این موضوع نیز در پیشرفت طرح کریدور شمال به جنوب اهمیت بسزایی دارد و ما در مسیر نیل به این هدف حرکت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه باید بین دو کشور در زمینه آماد (لجستیک) هم افزایی بین دو کشور وجود داشته باشد، تاکید کرد: ایران به عنوان قطب (هاب) منطقه‌ای آمادگی دارد با روسیه در این زمینه نیز همکاری خوبی داشته باشد.

بازدید از نمایشگاه و دیدار با فعالان حوزه صنعت و فناوری روسیه از دیگر برنامه‌های سفیر کشورمان در روسیه در این کنگره بود.

کنگره ملی صنعتگران روسیه با حضور جمعی از صنعتگران روسیه در مرکز رویدادهای اربکا (RBK) برگزار شد.

روز پرکار سفیر ایران در مسکو، از مذاکره درباره انرژی تا صادرات و کریدور

جلالی همچنین در دیدار با نمایندگان اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور که به مسکو سفر کرده اند، ضمن تشریح پیشرفت‌های حاصله در روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه و فرصت‌های خلق شده برای توسعه تعاملات تجاری درحوزه مواد غذایی در نتیجه توسعه کریدور شمال- جنوب، امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تسهیل تعاملات پولی و بانکی بین دو کشور و شناخت بهتر فعالان اقتصادی دوطرف از ظرفیت‌های تولیدی و نیاز بازار طرف مقابل، بر ضرورت تولید مخصولات با در نظر گرفتن استانداردها و الزامات مقاصد صادراتی، همکاری صادرکنندگان در قالب کنسرسیومهای صادراتی، برندسازی و حضور حرفه‌ای در بازار روسیه تاکید کرد.

علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در این ملاقات ضمن تاکید بر ظرفیت‌های بالای ایران در زمینه تولید گوشت مرغ، بر آمادگی اتحادیه متبوع خود برای صادرات گوشت مرغ و ماکیان به روسیه با استانداردهای مورد قبول این کشور تاکید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha