بوجاری رایگان بذرهای خود مصرفی کشت پاییزه با ۱۰ دستگاه سیار در مازندران

ساری- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که ۶۵ درصد بذرهای مصرفی در کشاورزی زراعی توسط کشاورزان استان تولید و تامین می شود، گفت: امسال با هدف اطمینان‌بخشی برای تامین بذور با کیفیت، ۱۰ دستگاه پیشرفته به صورت رایگان بذرهای کشاورزان را بوجاری شده تحویل می دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بابک مومنی روز پنجشنبه در جلسه شورای کشاورزی مازندران به اهمیت تامین بذر های گواهی شده کشت پاییزه به ویژه گندم، جو، سویا و کلزا اشاره کرد و افزود: برای کشت در سطح حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان نیاز به ۱۰ هزار تن بذر است که با همکاری شرکت های تولید بذر داخل استان و مساعدت استان گلستان حدود چهار هزار تن بذر گواهی شده تامین و در حال توزیع است.

وی با بیان اینکه وجود دستگاه های بوجاری گام بزرگی در اطمینان‌بخشی به بخش کشاورزی برای تامین بذور گندم با کیفیت است، ادامه داد:‌ کشاورزان می توانند به صورت رایگان بذرهای خود را از طریق این دستگاه رایگان بوجاری کنند.

به گفته مومنی با انجام بوجاری بذرها تا ۲۰ درصد افزایش عملکرد تولید را خواهیم داشت.

وی با توضیح این که سال گذشته کمبود بذر در مازندران گندمکاران را با چالش جدی مواجه کرده بود، در عین حال بیان کرد: اکنون حدود ۱۰ هزار تن بذر گواهی شده برای کشت چهار محصول پاییزه گندم، کلزا، سویا، جو و انواع علوفه تامین و درحال توزیع است.

بوجاری رایگان بذرهای خود مصرفی کشت پاییزه با ۱۰ دستگاه سیار در مازندران

کمبود نقدینگی مهمترین چالش برای تولید بذرهای گواهی شده در مازندران

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که مراکز تحقیقاتی کشاورزی سالانه بیش از ۹۰ تن بذر مادری را در لاین های مختلف مطابق با شرایط آب و هوایی، دیمزار و آفات با هدف تامین و تولید بذرهای گواهی شده تولید می کنند، تصریح کرد: از آن جایی که هزینه تولید بذرهای گواهی شده بالاتر است، این شرکت ها و یا کشاورزان پیشرو به عنوان پیمانکاران تامین بذر ،نیازمند سرمایه در گردش و نقدینگی هستند.

مومنی تصریح کرد: تامین به موقع سرمایه درگردش برای تولید بذرهای گواهی شده بسیار مهم و اساسی است، بدانید امروز تولید کنندگان محصولات کشاورزی مازندران عاشق کار هستند ولی در عمل با چالش های جدی مواجه اند.

وی ادامه داد :‌کشاورزی مازندران به دلیل شرایط تغییر اقلیم دچار چالش شده است و بیمه محصولات کشاورزی نیز باید شرایط و ضوابط خود را در حمایت بیشتر از تولید کنندگان تغییر دهد. معتقدم امروز در شرایط تغییرات اقلیمی، کمبود نقدنیگی و بازار ملتهب محصولات کشاورزی ،باید دست کشاورزان را بوسید.

نمایند اتاق اصناف کشاورزی مازندران نیز در این جلسه گفت: این که حدود ۶۰ درصد بذر گندم در استان به صورت خود مصرفی تامین شود بدان معنی است که ۳۰ درصد کاهش عملکرد در هکتار داریم.

فرزین گوران با اظهار این که کمبود زمین برای تولید بذر گواهی شده در مازندران وجود ندارد و پیمانکاران و کشاورزان پیشرو نیز برای تولید بذر مادری و گواهی شده آماده هستند، افزود: تامین نشدن به موقع منابع مالی و پرداخت نقدی بابت بذر گواهی شده از مشکلات اصلی است.

وی تصریح کرد: منابع مالی برای تولید بذور گواهی شده محصولات کشاورزی مازندران باید انجام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha