مساجد پیشخوان رسمی دولت در حوزه فرهنگی هستند

مشهد-ایرنا- معاون صدور مجوز و ساماندهی کانون‌های مساجد کشور گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یکی از پیشخوان‌های رسمی دولت در حوزه فرهنگ و تربیت اسلامی است.

محمدتقی محمدیان روز پنجشنبه در حاشیه نشست مدیران منتخب کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شناسایی و جذب توانمندسازی استعدادهای فرهنگی هنری از ماموریت های فرهنگی و هنری مساجد است.

وی افزود: بر این اساس و در بستر نورانی مساجد مجموعه برنامه های فرهنگی برای توانمندسازی و مهارت افزایی جوانان و نوجوانان رخ داده است تا استعدادهای این افراد، شناسایی و سپس به بدنه رسمی کشور تزریق شوند.
معاون کانون های مساجد کشور با بیان اینکه مسجد در کیان اعتقادی ما جایگاه بسیار رفیعی دارد، بیان کرد: زیرا اساس این انقلاب نیز انقلاب مساجد بود و از این رو در منظومه فکری و فرهنگی انقلاب جایگاه مسجد بسیار درخشان است.
وی گفت: به همت رییس جمهور شهید و در دولت سیزدهم شعاری مطرح شد که ما در حوزه فرهنگ چاره ای نداریم جز اینکه نهضت بازگشت به مسجد رقم بخورد و فرهنگ ما زمانی می تواند سرآمد باشد، که آبشخور آن از مسجد به عنوان نقطه ایمن توحیدی نشات بگیرد.
محمدیان اظهار کرد: برنامه های متنوع فرهنگی در مساجد ما همچون گروه های سرود، نمایش و کتابخوانی در حال شکل‌گیری و ناظر بر ماموریت‌هایی این نهاد است، از این رو دوره های آموزش توانمندسازی در کنار آموزش های معارفی و مهارت‌های اعتقادی در حال انجام است.
وی ادامه داد: مسجد خانه خداست، پایگاه ولایت و پناهگاه مردم است که نقش ویژه‌ای را در حکمرانی جدید اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایفا می‌کند.

دیپلماسی عمومی مساجد در جوامع اسلامی
معاون کانون های مساجد کشور با بیان اینکه اکنون جنگ روایت ها در جهان شکل گرفته است، گفت: از این رو در کنار فعالیت های جذاب فرهنگی که در حوزه مساجد رخ می دهد، انجام فعالیت های معرفتی و جلسات تبیینی ضروری است تا این افراد با انواع شبهات که ظاهری واقعی ولی باطنی اشتباه دارند، آشنا شوند و امکان پاسخگویی در سطح جامعه را داشته باشند.
وی تصریح کرد: همچنین در طول دو سال گذشته ایجاد قرارگاه بین المللی مسجد رخ داد زیرا مساجد می توانند در جهان اسلام نقش دیپلماسی عمومی داشته و محور مقاومت در جوامع مختلف اسلامی باشند.

محمدیان همچنین با اشاره به جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان بیان کرد: اکنون قرارگاه نصر در مجموعه مساجد شکل گرفته و به ابتکار کانون مساجد کلید خورده است و برای حمایت و پشتیبانی محتوایی و مالی از جریان مقاومت و جمع‌آوری کمک های مردمی نقش آفرین است.

ایجاد شبکه بین کانون های مساجد
وی در ادامه بیان کرد: اعطا و اهدای تنخواه کارت کانون های فرهنگی هنری یکی از اقدامات دیگری است که بتواند تحرکی را در فضای کانون ها مساجد رقم بزند و اگر منابع مالی بیشتر شود، بتوانیم از فعالیت های قانونی، حمایت بیشتری انجام دهیم و این نگاه ناظر بر خوداتکایی، خودکفایی و هم افزایی در درون کانون هاست.
معاون کانون های مساجد کشور ادامه داد: از این رو شبکه ای بین کانون های مساجد ایجاد شده تا بتوانند از خدمات همدیگر استفاده کنند و به یکدیگر خدمت ارائه دهند.
وی گفت: یکی از نکات جدی که در کنار فعالیت های فرهنگی و هنری جذاب در دستور کار کانون های مساجد قرار دارد، تربیت دخترانی است که قرار نیست مانند فرهنگ غربی به ابزار تبدیل شوند و نه مانند فرهنگ شرقی به پرده نشینی توصیه شوند بلکه باید به عنوان یک عنصر فعال اجتماعی از منظر اسلام در فضای جامعه به نقش‌آفرینی روی آورند.
محمدیان ادامه داد: اکنون با شرایط پیچیده فرهنگی و اجتماعی رو به رو هستیم و سبد فرهنگی مصرفی جوانان ما نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده و در معرض آسیب‌های بسیار قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha