۲۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۹:۰۰
کد خبرنگار: 908
کد خبر: 85631018
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مستندهای سیما؛ از «وداع با اسلحه» تا «اسرار سینما»

تهران- ایرنا- علاقه مندان به سینمای مستند می‌توانند در پایان هفته جاری تماشاگر «وداع با اسلحه» در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند، «نیمه پنهان ماه»، «اسرار سینما» و مستند «بهنام ۳۰ سال بعد» از شبکه‌های مختلف تلویزیون باشند.

به گزارش ایرنا، در ادامه فیلم‌های راه‌یافته به بخش بین‌الملل، «ویژه فلسطین» هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند پنج‌شنبه ۲۶ مهرماه ساعت ۲۱ فیلم مستندی آرشیوی از شبکه‌ مستند سیما پخش می شود.

مستند «وداع با اسلحه» ساخته‌ امیرحسین کاربخش، به زندگی و زمانه یاسر عرفات، بنیان‌گذار و رهبر جنبش فتح و رئیس دولت خودگردان فلسطین می‌پردازد و سیر دگرگونی و تحول او از یک مبارز به یک سیاستمدار را به تصویر می‌کشد.

همچنین، پخش آثار راه‌یافته به بخش «مسابقه»، هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند از روز جمعه ۲۷ مهرماه آغاز می‌شود.

«نیمه پنهان ماه» در شبکه قرآن و معارف سیما

در سالروز شهادت سردار «نورعلی شوشتری» شبکه قرآن و معارف سیما با پخش مستند «نیمه پنهان ماه» یاد آن سرباز پرافتخار ولایت را گرامی می دارد.

مستند «نیمه پنهان ماه»، روایت گر زوایای پنهان شخصیت فردی و اجتماعی شهید شوشتری به نقل از همسر ایشان روز پنجشنبه ۲۶ مهر ساعت ۱۹:۳۰ بر روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می رود.

سردار شهید نورعلی شوشتری در سال ۱۳۲۷ در روستای سرولایت از توابع شهرستان نیشابور متولد شد.

سردار شوشتری که افتخار همرزمی شهیدان بزرگواری همچون شهید باکری و شهید برونسی را در کارنامه زرین خود دارد در اکثر عملیات‌های میدانی سپاه پاسداران با مسئولیت های مختلف حضور داشت و از جانبازان پرافتخار دفاع مقدس به شمار می‌رفت.

این شهید والامقام جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده وقت قرارگاه قدس بود که صبح روز یک‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۸ درحالی که در تدارک برگزاری همایش وحدت سران طوایف در استان سیستان و بلوچستان بود، در اقدامی تروریستی به فیض شهادت نائل آمد.

اسرار سینمایی «نقشه فرار» در شبکه تهران

مستند «اسرار سینما» جمعه ۲۷ مهر حوالی ساعت ۲۰:۳۰ مخاطبان شبکه تهران را به دیدن اسرار سینمایی «نقشه فرار» دعوت می‌کند.

سینمایی «نقشه فرار» به کارگردانی میکل هوفسترم در ژانر اکشن محصول ۲۰۱۳ آمریکاست که هنرمندانی همچون سیلوستر استالونه، آرنولد شوارتزنگر، فیفتی سنت، جیمزکاویزل، وینی جونزو ... در آن نقش آفرینی کرده اند.

فیلم شخصیت رِی برسلین (استالونه) را دنبال می‌کند که یک مهندس سازه است و به ناحق محکوم به جنایتی شده‌است و به زندانی فرستاده می‌شود که خودش آن را طراحی کرده‌است و هم سلولی‌اش راتمایِر (شوارتزنگر) در فرارش به او کمک می‌کند.

مستند «اسرار سینما» به تشریح پشت صحنه فیلم، معرفی عوامل هنری و هنرمندان می‌پردازد و بخش‌هایی از فیلم را پیش رو مخاطبان قرار می‌دهد.

مستند «بهنام ۳۰ سال بعد» روایت زندگی و شهادت بهنام محمدی

مستند «بهنام ۳۰ سال بعد» روایتی از زندگی و شهادت بهنام محمدی شهید ۱۳ ساله دوران دفاع مقدس، پنجشنبه این هفته از شبکه افق پخش می شود.

بهنام محمدی چند بار به اسارت دشمن بعثی درآمد ولی هر بار با توسل به حقه ای از دست آنان فرار کرد، او با استفاده از توان و جسارت خود می توانست اطلاعات ارزشمندی از موقعیت دشمن را به دست بیاورد و در اختیار فرماندهان جنگ قرار دهد.

بهنام محمدی شهید ۱۳ ساله دوران دفاع مقدس یکی از مشهورترین شهدای زمان جنگ به شمار می رود، پسربچه ای که وقتی صدای چکمه های سربازان بعثی در خرمشهر به گوش رسید و جنگ به شکل جدی شروع شده بود، در حالی که فقط ۱۳سال سن داشت، تصمیم گرفت به جبهه برود و مردانه در مقابل دشمنان بایستد.

پیکر مطهر این شهید دوران جنگ تحمیلی، در قطعه شهدای کلگه شهرستان مسجد سلیمان شهر آبا و اجدادش به خاک سپرده شد اما در سال ۱۳۹۸ طی مراسمی باشکوه و با شرکت مسئولان و مدیران استان خوزستان و هزاران نفر از اهالی شریف شهرستان مسجد سلیمان، مزار مطهر این شهید بزرگ به قطعه شهدای گمنام در ورودی شهر مسجد سلیمان انتقال یافت.

مستند «بهنام ۳۰ سال بعد» روایتی است از یکی از کوچک ترین شهدای دوران دفاع مقدس، شهید بهنام محمدی که در سن ۱۳ سالگی به درجه رفیع شهادت رسید.

در این فیلم با برخی رزمندگان دوران دفاع مقدس که شهید محمدی را از نزدیک می شناختند گفت‌وگو شده و همچنین تصاویری از انتقال پیکر او به قطعه شهدای گمنام مسجد سلیمان به نمایش در می‌آید.

علاقه‌مندان می‌توانند فیلم مستند «بهنام ۳۰سال بعد» به کارگردانی مهدی شامحمدی را پنجشنبه ۲۶مهرماه ساعت ۲۱:۳۰ از قاب شبکه افق سیما به تماشا بنشینند.

تکرار این مستند هم روز بعد ساعت ۱۲:۳۰ به روی آنتن می رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha