چه کسی برج مدور مراغه را مرمت می‌کند؟

مراغه- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در خصوص طرح سرمایه‌گذاری در اطراف برج مدور مراغه به وزیر میراث فرهنگی اینگونه گزارش داد که «برج مدور و گنبد کبود پس از تامین اعتبار باید توسط میراث فرهنگی مرمت شده و برای خدمات فرهنگی به کار گرفته شود». 

به گزارش ایرنا «احمد حمزه‌زاده» پنج‌شنبه شب و در حاشیه بازدید وزیر میراث فرهنگی از این برج‌ها، افزود: در اطراف این آثار ملی چندین کاربری از جمله رستوران، هتل بوتیک و ۲ مرکز اقامتی در ۲ خانه تاریخ تملک‌شده توسط سرمایه‌گذار ایجاد می‌شود تا به یک مجموعه کامل تاریخی، گردشگری و فرهنگی تبدیل شود.

«سیدفرید موسوی»، نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این حین تاکید کرد که این طرح درست در مرکز شهر مراغه قرار دارد و وزیر میراث فرهنگی نیز بلافاصله زمانبدی مرمت این برج‌ها را از مدیرکل میراث فرهنگی جویا شد.

چه کسی مسوولیت مرمت برج مدور مراغه را بر عهده دارد؟
وزیر میراث فرهنگی: برای مرمت برج مدور و گنبد کبود زمانبندی ارایه شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی پاسخ داد: با توجه به لزوم پوشش دادن سقف یکی از این برج‌ها، ۲ فصل کاری برای مرمت آن‌ها نیاز است.

به گفته «حمزه‌زاده» اکنون وقت توزیع اعتبارات و بهترین فصل بر تبادل موافقت‌نامه‌هاست و خوشبختانه مشکل اداری این مجتمع پس از سال‌ها وقفه که نتیجه اختلاف‌نظر بین شرکت سرمایه‌گذار و میراث فرهنگی استان بود نیز اخیرا حل شد.

به گفته وی چندین جلسه در این زمینه برگزار، و ایرادهای فرهنگی طرح رفع شد و از آنجایی که «نادر ابراهیمی» به عنوان مدیرعامل این شرکت دغدغه‌های فرهنگی دارد، کمبودها را رفع کرد و طرح هم در جلسه شورای فنی تایید شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه موافقت اولیه سرمایه‌گذاری هم صادر شده، تاکید کرد: اگر منابع مالی مورد نیاز از طریق تسهیلات بانکی تامین شود، کار شروع می‌شود.

«موسوی» نماینده مردم و عجب‌شیر نیز در این حین پیشقدم شد و افزود: از طریق بانک گردشگری و صندوق توسعه ملی می‌توان منابع مالی به میزان ۱۵۰ میلیارد تومان جهت احداث ۱۲ هزار مترمربع زیربنا با ضوابط میراث فرهنگی و در زمینی به مساحت ۱۵ هزار مترمربع را تامین کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی هم در ادامه بیان کرد: حریم ارتفاعی طرح به میزان ۷.۵ ‌متر باید رعایت شود.

«ابراهیمی» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذار این طرح نیز با تاکید بر اینکه در گذشته حتی یک ریال هم از اعتبارات دولتی استفاده نشده، افزود: موضوع با حساسیت کامل در شورای فنی بررسی شده و تسهیلات مورد نیاز هم به دلیل کاربری‌های فرهنگی مطالبه می‌شود.

به گزارش ایرنا حاضران در این بازدید نسبت به تخریب این برج‌ها بر اثر گذر زمان و لزوم مرمت آنها اذعان کردند و در ادامه وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل جلسه و بررسی موضوع را مورد تاکید قرار داد.

«صالحی امیری» همچنین با بیان اینکه هیچ قولی در این زمینه نمی‌دهد، افزود: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی هفته بعد به مراغه سفر می‌کند و موضوعات باید کارشناسی شود.

وی تاکید کرد: باور داریم که اگر آثار تاریخی مراغه در چند نقطه تمدنی از جمله در رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی احیا شود، این شهرستان یکی از مقاصد اصلی گردشگری دنیا می‌تواند باشد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه برخی از آثار مراغه ۲۰۰ سال قبل از اصفهان ساخته شده، اضافه کرد: دوره ایلخانی هم اهمیت بسیاری دارد و علاوه بر آن اینجا آغاز ایران جدید به شمار می‌رود و دولت - ملت در اینجا شکل گرفته است.

وزیر میراث فرهنگی، صنیع دستی و گردشگری ، پنج‌شنبه برای افتتاح نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی تبریز به آذربایجان‌شرقی سفر کرد و پس از پشت سر گذاشتن یک روز کاری شلوغ، شبانگاه به مراغه رسید و تا پاسی از شب از ابنیه تاریخی این کهن‌شهر از جمله رصدخانه بازدید کرد.

گفتنی است برج مدور مراغه از آثار دوره سلجوقی است و در فاصله ۱۰ متری شمال گنبد کبود مراغه قرار دارد؛ از این گنبد به‌ عنوان دومین مزار از قبرهای پنج‌گانه مراغه یاد می‌شود که فرد مدفون در آن ناشناخته است.

این اثر ثبت ملی با پلانی مدور، شامل دو طبقه سردابه و فضای اصلی است و با استفاده از مصالح سنگ‌های آهکی و حجاری‌شده، آجرهای خشتی و ساروج ساخته شده است.

روی کتیبه برج به خط کوفی تاریخ احداث سال ۵۶۳ هجری دیده می‌شود اما درباره نام بانی و مدفون داخل آن هیچ‌گونه اطلاعی در دست نیست.

درب‌ ورودی‌ برج با نقوشی‌ مشابه‌ نمای‌ اصلی‌ گنبد سرخ‌ مراغه آذین‌ شده‌ است‌ و در آن می‌توان ترقی و تکامل نمای مینایی را طی دوران کوتاه میان زمان احداث این بنا و ساخت گنبد سرخ مشاهده کرد.

این اثر ارزشمند در سال ۱۳۱۰ شمسی با شماره ۱۳۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha