وزیر میراث فرهنگی: مراغه آنگونه که باید شناخته نشده است

مراغه- ایرنا- وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حس سرزندگی در مراغه را مشهود خواند و گفت: این شهر بخشی از تمدن ایران‌زمین به شمار می‌رود اما آنگونه که باید شناخته نشده است.

«سیدرضا صالحی امیری» بامداد جمعه و در انتهای بازدیدش از آثار تاریخی مراغه به خبرنگار ایرنا افزود: این جغرافیا و تمدن به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری نیاز دارد و وفاق و رویکرد فرهنگی مسئولانش، افق روشنی را پیش‌روی این شهر قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه مراغه در حد آذربایجان و ایران شناخته نشده، اضافه کرد: ظرفیت‌ها، تمدن و فرهنگ این جغرافیا نیازمند بازشناسی عمیق است و علاوه بر آثار دوره ایلخانی، رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی که روزی بزرگترین مرکز علمی دنیا بود نیز در این نگین گردشگری خودنمایی می‌کند.

«صالحی امیری» به وجود گنبدهای متعدد در مراغه هم اشاره کرد و ادامه داد: شهردار، فرماندار و بخش خصوصی این شهرستان در آینده کمک خواهند کرد تا تصویر تمدنی مراغه احیا شود و دولت نیز از این اقدام حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر فردی سختکوش و پیگیر است، ابراز امیدواری کرد که در آینده ردیف‌های ملی برای توسعه فضاهای گردشگری و مرمت و ثبت آثار تاریخی مراغه در بودجه سالانه اختصاص یابد.

«صالحی امیری» این را هم بیان کرد: میراث فرهنگی نیز در چند نقطه شهر از طریق کاوش‌های باستان‌شناسی نسبت به احیای مجموعه تمدنی شهر اقدام خواهد کرد و که یکی از این نقاط «معبد مهر» در مجاورت روستای ورجوی است؛ روستایی که ۸۱ شهید به اسلام و انقلاب تقدیم کرده است.

وزیر میراث فرهنگی: مراغه آنگونه که باید شناخته نشده است
روستای ورجوی مراغه از شهیدپرورترین روستاهای ایران به شمار می‌رود

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: گروه‌های کارشناسی و تخصصی وزارت میراث فرهنگی نیز به مراغه اعزام می‌شوند تا ظرفیت‌های شهرستان را بازبینی کنند.

«صالحی امیری» با تاکید بر اینکه وزارت میراث فرهنگی در حوزه مرمت آثار مراغه دست به کار می‌شود، تصریح کرد: این شهر ظرفیت تمدنی، گردشگری و صنایع دستی را به طور همزمان دارد و از زیرساخت‌های مناسب هم برخوردار است.

به گفته وی اگر زیرساخت‌های مراغه تکمیل شود، جهش جدی در میزان ورود گردشگران به این جغرافیا اتفاق می‌افتد؛ ضمن توجه به اینکه مراغه از بزرگترین باغ‌شهرهای کشورمان به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جریان سفر به مراغه، پنجشنبه شب از رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی، مجموعه فرهنگی اوحدیه، موزه ایلخانی، معبد مهر، مزار شهدای روستای ورجوی و برج مدور بازدید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha