۲۷ مهر ۱۴۰۳، ۵:۰۰
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85631207
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شورای اروپا بر حمایت از حاکمیت اوکراین تاکید کرد

تهران-ایرنا- شورای اروپا روز پنجشنبه بر ادامه حمایت خود از اوکراین تاکید و اعلام کرد که "هیچ ابتکاری در مورد اوکراین بدون این کشور نمی تواند اتخاذ شود."

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا از "آناتولی", این بیانیه پس از نشست شورای اروپا در بروکسل، با حضور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، برای ارائه "برنامه پیروزی" پنج ماده ای وی منتشر شد.

در این بیانیه آمده است: شورای اروپا به جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین در تمام ابعاد آن پرداخت و پیشرفت در حمایت همه جانبه شورا از اوکراین و مردم آن در حالی که اوکراین از حق ذاتی خود برای دفاع از خود استفاده می‌کند، بررسی کرد.

شورای اروپا با تکرار "محکومیت قاطع" جنگ روسیه علیه اوکراین، همچنین بر حمایت مستمر خود از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در مرزهای به رسمیت شناخته شده بین المللی آن تاکید کردند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: شورای اروپا همچنین بر تعهد تزلزل ناپذیر اتحادیه اروپا به ارائه حمایت مستمر سیاسی، مالی، اقتصادی، بشردوستانه، نظامی و دیپلماتیک از اوکراین و مردم آن تا زمانی که لازم باشد, تاکید می کند.

به گزارش ایرنا, «ولودیمیر زلنسکی» در حالی که روز (چهارشنبه) از برنامه خود موسوم به «طرح پیروزی» در پارلمان اوکراین رونمایی کرد و بار دیگر مدعی شد که کره شمالی در کنار روسیه، در جنگ علیه اوکراین مشارکت دارد.

ولودیمیر زلنسکی به نمایندگان پارلمان و مقامات ارشد اوکراین گفت: «ما به همراه شرکای خود، باید شرایط را تغییر دهیم تا جنگ پایان یابد. بدون توجه به اینکه پوتین [رئیس‌جمهوری روسیه] چه می‌خواهد. همه ما باید شرایط را تغییر دهیم تا روسیه مجبور به صلح شود».

بر اساس این گزارش، وی در حالی که درباره طرح خود جزئیات بیشتری ارائه نکرد، خاطرنشان کرد که این برنامه ضمیمه محرمانه‌ دیگری دارد که نمی‌تواند آن را فاش کند.

زلنسکی تصریح کرد که این طرح همچنین نقش غرب برای دفاع از منابع معدنی طبیعی اوکراین در برابر حملات روسیه و همچنین تعهدات بازسازی پس از جنگ را در نظر گرفته است.

او در پایان سپتامبر (اوایل مهر) با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، متحد اصلی خود، برای ارائه «طرح پیروزی» خود در واشنگتن دیدار کرد. رئیس‌جمهور اوکراین در تور اروپا خود نیز با رهبران انگلیس، فرانسه، ایتالیا و آلمان ملاقات کرد تا در مورد آن گفت‌وگو کند.

جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد.

رئیس‌جمهور روسیه دوم اسفندماه ۱۴۰۰ استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha