۲۷ مهر ۱۴۰۳، ۰:۵۵
کد خبر: 85631218
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیین نکوداشت فرخی‌یزدی برگزار شد

۲۷ مهر ۱۴۰۳، ۰:۵۵
کد خبر: 85631218
آیین نکوداشت فرخی‌یزدی برگزار شد

یزد - ایرنا - همزمان با هشتاد و پنجمین سالروز مرگ شهادت گونه فرخی‌یزدی پنجشنبه شب مراسم نکوداشت این شاعر نامی در یزد برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این مراسم با بیان اینکه این استان گنجینه فرهنگ و هنر است و نام آوران زیادی را در دل خود پرورش داده است، گفت: برخی از آن‌ها مثل فرخی‌یزدی آشنا و برخی از آنها نیز غریب مانده اند.

«احسان عابدی» با بیان اینکه در سال گذشته پاسداشت مقام فرخی یزدی در قتلگاه فرخی در زندان قصر با حضور چهره‌های سرشناس ملی و استانی برگزار شد، افزود: این رویداد با استقبال جامعه فرهنگی و سیاسی برگزار شد.

عابدی با بیان اینکه فرخی‌یزدی یکی از شاعران پایداری و مقاومت کشورمان است، ادامه داد: با وجود برخورداری از ذوق در قلم عاشقانه ای، این استعداد را در راه آزادی وقف کرد و اشعار خود را در این مسیر سرود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با تاکید براینکه فرخی یزدی از کودکی انسانی آزاده بود و علیه ظلم با شعر گفتن واکنش نشان می‌داد، اظهار کرد: او در راه وطن جانش را فدا کرد و این مسئله را وظیفه خود دانست از طرفی در آن زمان نخبگان در شرایط ویژه ای زندگی کرده و تلاش می‌کردند که جامعه را از ظلم نجات دهند.

وی با بیان اینکه آزادی ثمره تلاش‌های فرخی بود، تصریح کرد: نام و آوازه فرخی یزدی همه جا است و اشعارش ماندگار شد و همین نماد و نشانه آزادی است.

عابدی در پایان با بیان اینکه تفکر آزادی‌خواهی در بین نسل جوان باید جا بیافتد، افزود: فرخی یزدی با وجود محدودیت‌ها و محرومیت‌ها توانست اشعارش را ثبت و این اندیشه را ماندگار کند و باید این مقوله الگوی جوانان شود.

به گزارش ایرنا، میرزا محمد فرخی یزدی شاعر، روزنامه‌نگار و آزادی خواه دوران مشروطیت در ۱۲۶۸ هجری خورشیدی،‌ در یزد چشم به جهان گشود. او به یادگیری ادبیات فارسی و مقدمات عربی پرداخت و دوران تحصیل را در مکتب خانه گذارند.

یزدی در اواخر ۱۳۲۸ خورشیدی به تهران کوچ کرد و در آن‌جا مقالات و اشعار مهیجی را درباره آزادی منتشر کرد. وی در جریان جنگ جهانی اول، رهسپار بغداد و کربلا شد، در آنجا تحت پیگرد انگلیسی‌ها قرار گرفت.

محمد فرخی‌یزدی از جمله شاعران عصر مشروطه به شمار می‌رفت که در محتوابخشی به اشعار فارسی همت گماشت، او در غزل سیاسی سرآمد شاعران معاصر خویش بود و با تحولی که در محتوای غزل فارسی و مضامین عاشقانه آن به مفاهیم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد کرد، طلایه دار حرکتی نوین در شعر فارسی شد.

میرزا محمد فرخی یزدی در ۱۳۱۸ خورشیدی در زندان چشم از جهان فروبست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha