۲۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۴۲
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85631374
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۶ هزار نفر از موزه‌های خراسان‌شمالی بازدید کردند

بجنورد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی گفت: ۵۶ هزار گردشگر داخلی و خارجی در نیمه نخست امسال از موزه‌ها و پایگاه‌های میراث فرهنگی استان بازدید کردند.

علی مستوفیان روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیشترین این بازدیدها با ۲۵ هزار و ۸۷۸ مورد مربوط به پایگاه میراث فرهنگی بلقیس اسفراین است.

وی افزود: مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم شامل آینه‌خانه و عمارت در بجنورد از دیگر موزه هایی است که در این مدت بیشترین بازدیدکننده را داشت.

مستوفیان یادآور شد: موزه اسناد و نسخ خطی، موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی، موزه گرمابه و تاریخ شهر فاروج، موزه گرمابه و تاریخ شهر جاجرم، موزه قلعه جلال‌الدین، موزه تاریخ شهر شیروان و موزه فرش شیروان از موزه های دایر استان است.

وی با اشاره به راه اندازی موزه آبنبات در بجنورد، گفت: آبنبات به عنوان سوغات شاخص مرکز خراسان شمالی دارای سابقه تاریخی است به گونه ای که معرفی آن در سطح ملی ضروری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی یادآور شد: آبنبات در سال‌های گذشته در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسید.

مستوفیان تصریح کرد: موزه آبنبات با همکاری‌های مشترک شهرداری بجنورد راه اندازی می شود و بی تردید نقش مهمی در تقویت هویت شهری و توسعه گردشگری این شهر خواهد داشت.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت دارای ۱۱۵ جاذبه گردشگری، ۲۴ منطقه نمونه ملی و استانی و هشت روستای هدف گردشگری مقصدی بکر برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به فرهنگ و آیین‌های اقوام مختلف است.

تعداد آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۶۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس است که از مجموع آثار ثبت شده در فهرست ملی کشور ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملوس و تعداد ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

این استان دارای ۶ موزه در شهرستان های بجنورد، فاروج، شیروان، گرمه و جاجرم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha